هشدار روسیه به مخالفان اوکراینی

۱۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۹۲۸۳۰۵ سرخط اخبار

روسیه از مخالفان دولت اوکراین خواست تا به "اولتیماتوم دادن و تهدید کردن" خاتمه دهند و در مذاکره با دولت جدیت به خرج دهند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه روسیه از نگرانی این کشور مبنی بر تلاش مخالفان در "ملتهب" کردن اوضاع سخن گفت.

مخالفان همچنان خواهان کناره گیری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین از سمتش هستند.

یانوکوویچ، بعد از چهار روز که به خاطر بیماری در محل کارش حاضر نمی شد کلیکدوباره به سر کار بازگشته است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و آمریکا در نظر دارند تا به کشور مقروض اوکراین، وام های بزرگ بدهند. یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به دنبال یافتن راه هایی هستیم که به اوکراین در زمان بحران سیاسی و اقتصادی کمک کنیم.

درباره جزییات راه های کمک به اوکراین توضیحی داده نشده اما هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا، کمک به این کشور اروپایی را منوط به "اصلاحات واقعی" کرده اند.

براساس گزارش ها، اتحادیه اروپا و آمریکا قصد دارند کمک مالی عمده ای را در اختیار اواکراین قرار دهند تا اقتصاد این کشور از بحران خارج شود و دامنه نفوذ روسیه در اوکراین محدود شود. شرط این کمک تشکیل یک دولت انتقالی است.

اتحادیه اروپا قصد دارد با یک "طرح مارشال" برای کمک گسترده به اقتصاد اوکراین وارد عمل شود. کاترین اشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اروپا و آمریکا در این زمینه در حال بحث و رایزنی اند.

اشتون به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که اروپا و آمریکا یک بسته کمکی را در اختیار دولت انتقالی قرار خواهند داد تا این دولت بتواند در یک شرایط اقتصادی بهتر به اقداماتی مانند اصلاحات اقتصادی و سیاسی و تدارک انتخابات ریاست جمهوری جامه عمل بپوشد.

روسیه سال گذشته وعده پرداخت وامی ۱۵ میلیارد دلاری را به اوکراین داده بود اما با استعفای نخست وزیر و هیات دولت، مسکو پرداخت وام را به زمانی بعد از تشکیل دولت بعدی در این کشور موکول کرد.

در نوامبر سال گذشته بود که رئیس جمهوری اوکراین، تصمیم گرفت به جای بستن قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا، وامی از روسیه دریافت کند. این تصمیم جرقه اعتراض ها را در این کشور روشن کرد.

به گزارش شبکه بی بی سی، در ماه ژانویه، قانونی علیه تظاهرات در این کشور به تصویب رسید که نه تنها به خواباندن آتش اعتراض ها کمکی نکرد بلکه آن را شعله ور کرد و به کشته شدن عده ای منجر شد.این قانون سپس لغو شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اقدام مخالفان را "پیچیده کردن" اوضاع خواند. وزارت خارجه روسیه گفت که از مخالفان انتظار دارد تا به "تهدید و اولتیماتوم" پایان دهند و از آنها خواست تا در گفتگو با مقام های کشورشان به راه حلی قانونی برای بیرون آوردن کشورشان از بحران برسند. 

کلید واژه ها: اوکراین اتحادیه اروپا روسیه اروپا و آمریکا


نظر شما :