گزارش انتقادی سازمان ملل از واتیکان

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۲۸۳۶۷ سرخط اخبار

سازمان ملل در گزارشی انتقادی از واتیکان می خواهد قوانین شرعی خود را به گونه ای اصلاح کند تا کسانی که مرتکب جنایت جنسی یا هر جنایت دیگری می شوند، جنایتکار و نه منحرف اخلاقی معرفی شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه پنجم تلویزیون فرانسه،واتیکان در ماجرای کودک آزاری در مظان اتهام سازمان ملل قرار گرفته است.کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل در گزارشی بی سابقه، از واتیکان به علت دست داشتن برخی کشیشان کاتولیک در کودک آزاری به شدت انتقاد کرده است.

میشل شروتی کارشناس حقوق بشر در ژنو که کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل نیز در این شهر سوییس مستقر است در این باره می گوید نتیجه گیری های کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل، روشن و به دور از هر گونه ابهامی است.حتی رئیس این کمیته اعلام کرد واتیکان کنوانسیون ناظر برحقوق کودکان را آشکارا نقض کرده است.

این کارشناس بخش هایی از این گزارش انتقاد آمیز کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل را نقل کرد که در آن چنین تصریح شده است:«واتیکان همواره وجهه کلیسا و حمایت از متهمان را بر حقوق و منافع کودکان ارجحیت داده است». براساس این گزارش دهها هزار کودک توسط اعضای کلیسای کاتولیک و تحت نظر واتیکان تاکنون مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند.

این در حالی است که واتیکان حتی حاضر نیست وسعت این جنایت را قبول کند و اقدامات لازم را برای بررسی موضوع کودک آزاری توسط کشیشان و دیگر اعضای کاتولیک به اجرا نگذاشته است.برعکس واتیکان و کلیسای کاتولیک رویکردی را در پیش گرفته اند که در راستای ادامه کودک آزاری است . تنها کاری که واتیکان درباره کشیشان خاطی انجام داده این بوده است که آنها را از یک حوزه کشیش نشین به یک حوزه دیگر یا حتی به یک کشور خارجی انتقال داده است.یعنی به ندرت اتفاق افتاده است که کشیشان مجرم در مراجع قانونی یا قضایی محاکمه شوند.

شروتی در ادامه گزارش خود در همین باره گفت انتقاداتی که کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل از واتیکان کرده است همگی بر اساس قوانین رایج در دنیا و نه بر اساس قوانین شرعی کلیساست که این خود داستان دیگری دارد.

این کارشناس در همین باره افزود کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل دراین گزارش از واتیکان خواسته است که قوانین شرعی خود را اصلاح کند به گونه ای که خاطیان مشمول مجازات شوند. سازمان ملل در این گزارش به طور ویژه از واتیکان خواسته است قوانین شرعی خود را به گونه ای اصلاح کند تا کسانی که مرتکب جرم جنسی یا هر جرم دیگری می شوند، مجرم شناخته شوند و نه اینکه بر اساس قوانین شرعی کلیسا انحراف اخلاقی نامیده شود.

کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل در این گزارش همچنین از واتیکان خواسته است قوانین شرعی خود را به گونه ای اصلاح کند که با کنوانسیون دفاع از حقوق کودکان تطبیق پذیر باشد.

سازمان ملل همچنین از واتیکان می خواهد هر کارمند و هر کسی را که به کودک آزاری مظنون است شناسایی کند و برای محاکمه به مراجع قضایی صلاحیت دار تحویل دهد.

کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل در ادامه گزارش خود از واتیکان خواسته است به بازرسان اجازه دسترسی به اسناد بایگانی شده اش را بدهد تا مسئولان و عاملان کودک آزاری و کسانی که از آنها حمایت می کنند تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.

انجمن ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق کودکان از این گزارش کمیته دفاع از حقوق کودکان سازمان ملل استقبال کرده اند و خواستار ترتیب اثر داده شدن به آن شده اند.

یکی از مسئولان واتیکان در واکنش به این انتقادات سازمان ملل گفت این سازمان واقعیات را جعل کرده است. اما خود واتیکان به طور رسمی اعلام کرده است این انتقادات و گزارش انتقادی سازمان ملل را مورد توجه قرار می دهد و با دقت آنها را بررسی خواهد کرد.

کلید واژه ها: واتیکان


نظر شما :