یکی از رهبران القاعده خاک ایران را ترک کرد

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۲۸۷۱۵ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد اخیرا یکی از رهبران ارشد مصری تبار القاعده ایران را به مقصد احتمالی لیبی ترک کرده است.

به گزارش عصر ایران روزنامه واشنگتن پست آمریکا مدعی شد " ثروت صالح شحاطه" 53 ساله یکی از رهبران ارشد القاعده که پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 به همراه دهها تن دیگر از رهبران و اعضا القاعده به ایران گریخته بود، در سال گذشته میلادی ایران را به مقصد لیبی ترک کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود مدعی شد: شحاطه پیش از رفتن به افغانستان و پیوستن به گروه القاعده در سال 1998 در مصر به عنوان معاون ایمن الظواهری رهبر وقت گروه جهاد اسلامی و رهبر کنونی القاعده فعالیت می کرد.
این مقام آمریکایی می افزاید: الشحاطه از اعضا و کادرهای قدیمی القاعده محسوب می شود.

در اسناد متعلق به سال 2008 سازمان سیا که اخیرا از سوی ادوارد اسنودن کارمند فراری آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) افشا شده است از شحاطه به عنوان یک " برنامه ریز عملیاتی با تجربه" نام برده شده است که در میان کادر فرماندهی القاعده دارای احترام قابل ملاحظه ای است.

با این حال به نوشته واشنگتن پست  شحاطه درسال های گذشته در میان نام های مطرحی از اعضا و رهبران القاعده که آمریکا مشتاق به  دستگیری آنها باشد ، نبوده است و مشخص نیست که آیا او در زمان اقامت خود در ایران تا چه میزان با کادر فرماندهی القاعده و بر نامه ریزی برای انجام عملیات تروریستی علیه آمریکا فعال بوده است.

واشنگتن پست می نویسد: طبق اسناد افشا شده از سوی اسنودن 13 مقام القاعده در ایران حضور داشتند که 5 تن از آنان از فرماندهان ارشد این گروه بودند که در  سال های گذشته 3 نفر از آنها خاک ایران را ترک کرده اند.

واشنگتن پست می نویسد: مشخص نیست به طور دقیق شحاطه چه زمانی ایران را ترک کرده است اما یک مقام اطلاعاتی ساق آمریکایی می گوید او از ایران به لیبی رفته است . سازمان سیا درباره مقصد شحاطه پس از ترک ایران اظهار نظری نکرده است.

این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا می گوید شواهدی در دست است که نشان می دهد شحاطه در سال 2013 در لیبی با دو تن از رهبران القاعده به نام های نزیه عبدالحامد الرقائی ملقب به " آنس اللیبی" از رهبران القاعده در لیبی  و " زبیر المغربی" یکی دیگر از رهبران القاعده که او نیز - بنا به ادعای آمریکایی ها - پیشتر در ایران بود، دیدار کرده است.

نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم آمریکا  در اکتبر 2013 آناس الیبی را در لیبی دستگیر و به یک ناو آمریکایی انتقال دادند و پیش از بردن او به آمریکا برای محاکمه به اتهام دست داشتن در حمله به سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا (در سال 2008) از او چند روز بازجویی کردند.

اللیبی در سال 2011 و همزمان با آغاز ناآرامی ها در لیبی برای سرنگونی حکومت معمر قذافی به این کشور بازگشت . وی در فهرست افراد تحت تعقیب اف بی آی بود که برای سر او  5 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود.

بروس هافمن استاد مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون آمریکا درباره دلایل ترک خاک ایران از سوی شحاطه و رفتن او به لیبی می گوید:" برای من دلیل این مساله یک معما است."

شحاطه در سال 2011 و در جریان انقلاب مردمی در مصر برای به زیر کشیدن حکومت حسنی مبارک با صدور بیانیه ای از سرنگونی حکومت مبارک در مصر استقبال کرد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این گمانند که وی آن را بیانیه را از ایران صادر کرده بود.

دولت جمهوری اسلامی ایران تا کنون به طور رسمی اخبار مربوط به حضور نیروهای القاعده در ایران را تایید نکرده است.

کلید واژه ها: القاعده شحاطه رهبران القاعده


نظر شما :