سازمان‌های امنیتی غربی تحلیل کردند

پیش‌روی‌های میدانی عامل شکست مذاکرات ژنو

۲۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۲۸۷۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سازمان‌های امنیتی غربی بر این باورند که تصرف شهر یبرود تاثیر به سزایی در وضعیت میدانی و جایگاه حکومت بشار اسد می‌گذارد و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده و ریشه‌دار در آینده سیاسی سوریه و درگیری‌های جاری در این کشور داشته باشد.
پیش‌روی‌های میدانی عامل شکست مذاکرات ژنو

دیپلماسی ایرانی: در حالی رسانه های بین المللی صحبت از شکست مذاکرات ژنو 2 میان نمایندگان حکومت بشار اسد با ائتلاف مخالفان سوری با میانجی گری اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه می کنند، تحولات میدانی حاکی از آن است که پیشروی های قابل توجه ارتش سوریه در عرصه جنگ با مخالفان بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته است.

در حالی که روز چهارشنبه رسانه های خبری از جمله شبکه خبری المیادین گزارش داده بودند که ارتش سوریه توانسته است شهر یبرود در نزدیکی مرز لبنان را به تصرف خود در آورد و پیشروی به سمت دیگر مناطق پیرامونی آن را آغاز کرده است، روز شنبه روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گزارش داد که سازمان های امنیتی غربی بر این باورند که تصرف شهر یبرود تاثیر به سزایی در وضعیت میدانی و جایگاه حکومت بشار اسد می گذارد و می تواند نقشی تعیین کننده و ریشه دار در آینده سیاسی سوریه و درگیری های جاری در این کشور داشته باشد.

بنا به گزارش ها اطلاعات سازمان های امنیتی حاکی از آن است که نیروهای سوری و مبارزان حزب الله روز چهارشنبه توانسته اند با حمله به شهر یبرود، 80 کیلومتری دمشق این منطقه که اکثریت آن را مسیحیان و مسلمانان سنی تشکیل می دهند، تصرف کنند و آن را از کنترل مخالفان و اسلام گرایان تندرو که بیش از یک سال است، آن را تحت کنترل خود داشتند، خارج کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که یبرود آخرین پناهگاه نیروهای مخالف در آن منطقه محسوب می شود و از جایگاهی استراتژیک برخوردار است چرا که کلید عبور از کوه های قلمون که تا مرزهای سوریه – لبنان گسترش می یابند، محسوب می شود.

از سوی دیگر تصرف یبرود توسط نیروهای ارتش سوریه می تواند راه دمشق به شهر محاصره شده حمص و دیگر شهرهای علوی طرفدار حکومت بشار اسد در غرب سوریه را نیز باز کند.

تصرف یبرود توسط نیروهای ارتش سوریه می تواند راه دمشق به شهر محاصره شده حمص و دیگر شهرهای علوی طرفدار حکومت بشار اسد در غرب سوریه را نیز باز کند.

سازمان های امنیتی ایرانی نیز گزارش داده اند که تروریست ها از شهر یبرود به لبنان رفته و به مقرهای حزب الله و مناطق تحت کنترل آن در بیروت، بعلبک و دره های البقاع حمله نظامی کرده اند. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که در روز حمله به بقاع در منطقه شیعه نشین ضاحیه در جنوب بیروت نیروهای حزب الله موفق شده بودند سه عامل انتحاری زن را در یک خودروی هیوندای توسان شناسایی کرده و آنها را قبل از انجام عملیات انتحاری دستگیر کنند.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که حجم حملاتی که به شهر یبرود می شود و در روز چهارشنبه ظرف 6 ساعت 17 حمله هوایی به آن شده نشان می دهد که حکومت سوریه عزم خود را جزم کرده است که در کوتاه ترین زمان ممکن این شهر را به تصرف خود درآورده و بزرگراه های آن را که از سوریه به لبنان می رسند به کنترل خود در آورده تا محموله های امدادرسانی سریع تر به دست مبارزان حزب الله برسند.

گزارش های امنیتی مختلف غربی و غیر عربی نشان می دهد که ارتش سوریه حملات گسترده ای را در این عملیات ترتیب داده و نیروهای نظامی بزرگی را برای این کار بسیج کرده است و تلاش دارد به هر ترتیبی شده نبرد قلمون را به سود خود به پایان برساند. در این صورت این پیروزی می تواند تاثیر روانی بسیاری بر نیروهای ارتش سوریه بگذارد و بر تلاش آنها برای تصرف دیگر مناطق تحت کنترل مخالفان و گروه های تروریستی بیفزاید. در عین حال باعث تضعیف شدید روحیه و جایگاه نیروهای مخالف اسد می شود و این مساله هم زمان بر روند مذاکرات جاری در ژنو نیز تاثیرگذار خواهد بود و مواضع آنها را در این مذاکرات تعضیف و در مقابل جایگاه هیئت حکومت بشار اسد را تقویت خواهد کرد.

به گفته این گزارش ها نخستین حمله ای که به یبرود از طریق حملات هوایی و توپ خانه های سنگین ارتش سوریه شد، موفق از کار در نیامد برای این که مخالفان مسلح توانسته بودند نقشه اولیه عملیات ارتش سوریه را به دست آورند و آنها را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند. در حالی که با تغییر تاکتیک آنها وضعیت میدانی تغییر کرده است و اکنون ارتش سوریه به سمت تصرف کامل شهر یبرود و کنترل بر راه های منتهی به آن و بزرگراه هایی که از آن عبور می کنند، پیش می رود.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یبرود ارتش سوریه بشار اسد نبرد القلمون


نظر شما :