عراقچی: مذاکرات شروع خوبی داشت

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۲۸۸۸۳ سرخط اخبار
معاون وزیر خارجه ایران گفت: مذاکرات ایران و 1+5 در وین شروع خوبی داشت.
 
سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشور و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در جمع خبرنگاران گفت: نشست صبح سه شنبه با 1+5 برگزار شد که کم تر از یک ساعت طول کشید و ما کار طولانی در پیش داریم اما امروز شروع خوبی داشتیم.
 
او ادامه داد که قبل از این جلسه مذاکرات دو جانبه با هیات روسی و چینی داشتیم و عصر امروز دیدارهای دو جانبه ادامه دارد و عصر مذاکرات در سطح معاونان ایران و 1+5 بدون حضور اشتون و ظریف دنبال می شود.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان گفت که از ساعت 14 مذاکرات پس از مذاکرات دو جانبه در سطح معاونان وزیران خارجه از سر گرفته می شود و هم چنین دیدارهای دوجانبه با دیگر اعضای گروه 1+5 نیز انجام می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: دور جدید مذاکرات با هدف رسیدن به راه حل جامع و نهایی درباره موضوع هسته ای است و این کار بزرگی است و مذاکرات طولانی در پیش رو خواهد بود.
 
عراقچی ادامه داد: با آمریکا و سه کشور اروپایی عصر روز سه شنبه دیدار دو جانبه خواهیم داشت و بعد از آن مذاکرات در سطح کارشناسی آغاز می شود.
 
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به مذاکرات صبح سه شنبه گفت که این گفت وگوها با سخنرانی کلی اشتون و ظریف انجام شد و ادامه مذاکرات برای مباحث کارشناسی خواهد بود.
 
وی با اشاره به ملاقات های دو جانبه هیات ایرانی و ملاقات هایی که روز سه شنبه با دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 خواهد بود اظهار کرد که در این ملاقات ها ظریف بر اراده ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در فضای حسن نیت تاکید دارد و انتظار داریم طرف مقابل هم با اراده سیاسی وارد شود و ملاک مذاکرات توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از آن نمی تواند در دستور کار مذاکرات باشد. اشتون هم به نمایندگی از شش کشور عزم و اراده آنها برای ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت را اعلام کرد اما ما منتظریم این اراده را در عمل مشاهده کنیم.
 
عراقچی گفت که مذاکرات روز چهارشنبه در سطح کارشناسی ادامه خواهد یافت.
 
او خاطرنشان کرد: دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می کنند و بعد سعی می کنیم جمع بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم.
 
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران تاکنون دستور کار پیشنهادی خود را ارایه کرده است؟ گفت: طبعا ایران نقطه نظرات و پیشنهاداتی دارد و انتظار داریم در بحث رفع تحریم ها و همکاری هایی که در توافق ژنو بر روی آن ها تفاهم کردیم به عنوان دستور کار مذاکرات قرار گیرند. 1+5 نیز در حوزه هسته ای نظراتی دارند که ما صحبت آن ها را هم می شنویم. ما به اظهارات پراکنده که قبل از مذاکرات گفته شده و برخی از آن ها برای خوراک داخلی است توجه نمی کنیم و امروز امیدواریم نقطه نظرات شان را در مذاکرات به طور دقیق بشنویم.
 
وی تاکید کرد: آن چه به عنوان برچیده شدن برنامه و تاسیسات هسته ای ایران اعلام شده است از نظر ما در دستور کار نیست.
 
این خبر در حال تکمیل شدن است...
 
منبع: خبرگزاری ایسنا

 


نظر شما :