روایت سخنگوی اشتون از مذاکرات

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۲۸۸۸۶ سرخط اخبار

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:دور اول مذاکرات هسته ای امروز (سه شنبه) در فضای خوبی برگزار شد و محور آن نیز توافق ژنو برای دستیابی به هدف نهایی است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از وین،سخنگوی کاترین اشتون بعد از انجام دور اول مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین به ریاست محمد جواد ظریف و کاترین اشتون،درگفت و گو با خبرنگاران افزود:محور اصلی این نشست سازماندهی مذاکرات در ماه های آینده خواهد بود.

مان اضافه کرد: در بعد از ظهر امروز نشست های دو جانبه هیات های مذاکره کننده برگزار خواهد شد.

سخنگوی اشتون تاکید کرد: هدف ما از مذاکرات دستیابی به یک توافق جامع برای پایان دادن به نگرانی درمورد برنامه هسته ای ایران و اطمینان از صرفا مسالمت آمیز بودن آن است که نیازمند فعالیت فشرده دیپلماتیک است.

مایکل مان افزود: ما به دنبال اتخاذ یک چارچوب کاری هستیم تا روند مذاکرات را در ماههای آینده راحت تر نماید.

سخنگوی اشتون بدون اشاره به جزییات دور اول مذاکرات در روز سه شنبه تاکید کرد که مبنای مذاکرات توافق ژنو و اجرای برنامه اقدام مشترک است .

مایکل مان فضای حاکم بر مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: خانم اشتون و آقای ظریف در فضای بسیاری خوبی به هم گفت و گو کردند.

وی درپاسخ به سوالی درخصوص اینکه نکات کلیدی دستیابی به تافق جامع چیست؟، گفت: هدف ما این است که برای همیشه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و چارچوب دستیابی به این اطمینان هم توافق ژنو خواهد بود.

مایکل مان در پاسخ به سوالی درخصوص همکاری کره شمالی در برنامه هسته ای ایران گفت: ماموریت خانم اشتون از طرف شورای امنیت سازمان ملل فقط در رابطه با برنامه هسته ای ایران است .

وی در پاسخ به این سوال که دور دوم مذاکرات در روز سه شنبه در چه سطحی خواهد بود، گفت: هنوز درمورد این موضوع تصمیم گیری نشده ، بعد از انجام دیدارهای دو جانبه هیات های مذاکره کننده، درمورد برگزاری دور بعدی مذاکرات جمعی وسطح آن تصمیم گیری خواهدشد.

مایکل مان در پاسخ به این سوال که آیا موضوع موشک های ایران نیز بخشی از مذاکرات بوده است، از هرگونه توضیح در این زمینه خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه اشتون به نمایندگی از 6 کشور مذاکرات را انجام می دهد، مدعی شدکه این کشورها درمورد مساله هسته ای ایران وحدت نظر دارند.

مایکل مان ادامه داد: 6 کشور با نیت خوب برای مذکرات امده اند و عزم راسخ دارند تا به پیشرفت دست یابند و خود را نیز فریب نمی دهند زیرا همه می دانیم که کار سختی در پیش داریم .نباید ازاین دور مذاکرات انتظار دستیابی به توافق داشته باشیم.

سخنگوی اشتون در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد بدبینی مردم ایران به آمریکا و نتیجه مذاکرات هسته ای،گفت: ما این صحبت ها را شنیدیم و ماموریت خانم اشتون این است که همه کوشش های خود را انجام دهد تا مذاکرات را با هدف موفقیت آمیز بودن مذاکرات به پیش ببرد.

مان در پاسخ به سوالات متعدد برخی رسانه های خارجی از جمله صدای آمریکا، الجزیره، العربیه و رادیو فردا درمورد جزییات مذاکرات و همچنین طرح موضوع راکتور آب سنگین اراک، تاکید کرد که نمی تواند درمورد جزییات مذاکرات صحبت کند.

مان در عین حال افزود:در توافق ژنو به مسئله اراک اشاره شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید بین 5 تا 10 سال آینده باید برنامه هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد، گفت: من نمی توانم در این رابطه حدس و گمانه زنی کنم که در این مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی اشتون تاکید کرد: ایران باید به صورت تایید شده ای به جامعه بین المللی ثابت کند که برنامه هسته ای این کشور صرفا صلح آمیز بوده و اگر این اتفاق بیفتد، می بایست با ایران مانند هر کشوری که قرار داد ان. پی. تی را امضا کرده است، رفتار کرد و این می تواند هدف نهایی مذاکرات باشد که البته راه طولانی برای آن در پیش داریم.

مایکل مان در پاسخ به سوال خبرنگار چینی درمورد نقش پکن در مذاکرات هسته ای، گفت: چین نقش کلیدی در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایفا می کند و شریک بسیار خوبی بود در راه دستیابی به توافق ژنو و همچنین ادامه مذاکرات هسته ای در آینده .


نظر شما :