بعید است مذاکرات جامع در ۶ ماه به نتیجه برسد

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۵ کد : ۱۹۲۸۸۸۷ سرخط اخبار

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع دیپلماتیک دو هیأت غربی که به وین سفر کرده اند، نوشت: بعید است مذاکرات در دوره ای کوتاه به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی به نقل از دیپلمات های غربی نوشته است که دستیابی به توافق جامع در ضرب الاجل 6 ماهه تعیین شده در برنامه اقدام مشترک، بعید به نظر می رسد.

فایننشال تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک ارشد دو هئیت غربی که برای شرکت در مذاکرات هسته ای به وین سفر کرده اند، نوشته است احتمال اینکه مذاکرات در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه برسد، اگر صفر نباشد، بسیار اندک است.

بر اساس توافقی روز سوم آذر بین ایران و گوره 1+5  به دست آمد، طرفین باید طی فرصتی 6 ماهه بر سر یک راهکار جامع و بلندمدت به تفاهم برسند. در این توافقنامه، امکان یک بار تمدید دوره 6 ماهه نیز پیش بینی شده است.

برخی دیپلمات های غربی در محافل خصوصی گفته اند که تمدید مذاکرات برای یک دوره 6 ماهه دیگر، تقریبا اجتناب ناپذیر است.

دور تازه مذاکرات ایران و گروه 1+5 با هدف دستیابی به راهکار جامع از امروز در شهر وین اتریش آغاز شده است. دیروز هم یک مقام ارشد آمریکایی هم مذاکرات را «پیچیده و دشوار» توصیف کرده و گفت احتمال دارد که مذاکرات به نتیجه نرسد. با این وجود وی این مذاکرات را بهترین فرصت برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران دانسته است.


نظر شما :