عراقچی: فقط درباره هسته‌ای مذاکره می‌کنیم

۳۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۱ کد : ۱۹۲۸۸۹۶ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در وین، در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم با اشاره به اهداف دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: دستور کار مذاکرات تنها در موضوع هسته ای و در چارچوب توافقات ژنو است.

"عباس عراقچی" بعد از ظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه نشست تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و نمایندگان 1+5 در وین، در خصوص چگونگی نخستین دور مذاکرات، به خبرنگار اعزامی شبکه العالم تأکید کرد: ما بحث های خیلی خوبی را امروز داشتیم البته به عنوان شروع مذاکرات.
وی افزود: مذاکرات ما با 1+5 در خصوص گام نهایی در حقیقت دور نهایی خود را از امروز شروع کرد؛ ما یک جلسه عمومی داشتیم؛ و در صحبت های کلی که دو طرف داشتند، عزم و اراده خودشان را برای پیشرفت این مذاکرات تا رسیدن به یک راه حل جامع اعلام کردند.

* نحوه برگزاری جلسات مذاکره

عراقچی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که جلسات مذاکره به صورت دو جانبه بین کشورها و بعد به صورت چند جانبه ادامه پیدا کند.

* هدف از دور جدید مذاکرات

وی تأکید کرد: هدف ما در این دور مذاکرات این است که به یک دستور کار مشخص برای مذاکرات برسیم. و اگر بتوانیم ظرف دو سه روزی که در این جا مذاکره می کنیم این دستور کار را مشخص کنیم، فکر می کنم که گام و قدم اول را خوب برداشتیم. و بر اساس این دستور کار محتوای مذاکرات را شروع خواهیم کرد.

* دستور کار تنها در چارچوب توافق های ژنو است

عراقچی خاطرنشان کرد: آنجه که مسلم است، از نظر ما دستور کار مذاکرات تنها در موضوع هسته ای و در چارچوب توافقات ژنو است؛ و هیچ موضوع دیگری غیر از این چارچوب نمی تواند در این دستور کار قرار بگیرد.

معاون وزیرخارجه در خصوص مطالبات ایران و طرف مقابل در این مذاکرات گفت: مشخص است که خواسته های طرف ایرانی در موضع رفع تحریم ها و همکاری هایی است که در توافق ژنو ذکر شده و باید بین طرفین آغاز شود، و خواسته های طرف مقابل ما هم در خصوص اعتماد سازی در موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی تأکید کرد: هرکدام از این مقوله ها چه رفع تحریم ها و چه مقوله همکاری های دو طرف و چه مقوله موضوعات هسته ای و اعتماد سازی؛ موضوعات متنوعی را در بر می گیرد و هدف ما هم در این مذاکرات این است که این موضوع را به دقت بررسی کنیم و به صورت مشخص توافق کنیم، تا دستور کار ما برای دور بعدی مذاکرات مشخص شود.

* هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای مطرح نمی شود

عراقچی درباره ادعای طرف مقابل در خصوص ورود به مسائلی خارج از موضوع هسته ای مانند سامانه موشکی ایران و مسائل دفاعی اظهار داشت: موضع ما کاملا مشخص است؛ ما اجازه نمی دهیم هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای مطرح شود. مسائل غیر از موضوع هسته ای از نظر ما مردود است و ما وارد آنها نخواهیم شد، و ما این نکته را روشن گفته ایم و در مذاکرات این دو روز هم خیلی روشن تأکید خواهیم کرد که هیچ دستور کاری را که شامل موارد غیر از از موضوع هسته ای باشد، نخواهیم پذیرفت.

* دلیلی برای نگرانی کشورهای منطقه وجود ندارد

عراقچی در خصوص ابراز نگرانی برخی کشورهای عربی منطقه از مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من هیچ دلیلی برای نگرانی کشورهای منطقه از این مذاکرات نمی بینم؛ برعکس فکر می کنم که موفقیت مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 یکی از موضوعات تنش برانگیز منطقه را رفع خواهد کرد؛ و این امر حتما به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد و حتما به نفع آرامش و ثبات منطقه و همه کشورهای منطقه خواهد بود.

وی افزود: ما سیاست کلی خودمان را که در آن به دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه و روابط خوب با همسایگان و به ویژه همسایگان بزرگتر در منطقه هستیم، ادامه خواهیم داد؛ و فکر می کنیم که حل و فصل موضوع هسته ای به این موضوع کمک می کند؛ بنابراین جای نگرانی اصلا قائل نیستیم.

* بیانات مقام معظم رهبری برای ما روشنگر است

عراقچی در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره  مذاکرات هسته ای گفت:  فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب العین ما در مذاکرات بوده، هست و خواهد بود. نوع رویکرد و نگاه ایشان برای ما روشنگر است. ما هیچگاه در مذاکرات به نتیجه و نحوه عملکرد و حسن نیت طرف مقابل خوش بین نبودیم، و حتما با همین نگاه مذاکرات را دنبال خواهیم کرد. البته ایشان همچنان فرمودند که وزارت امور خارجه به مذاکرات ادامه خواهد داد، و تعهداتی را که جمهوری اسلامی ایران قبول کند، به آنها پایبند خواهد بود. اینها اصول راهنمای مذاکراتی ما خواهد بود.


نظر شما :