قسط دوم دارایی‌های ایران واریز شد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۲۹۵۶۶ سرخط اخبار

سه روز از زمان تعیین شده برای واریز قسط دوم دارایی های ایران به حساب بانک مرکزی گذشته و موعد واریز قسط سوم نیز سه روز آینده فرا می رسد، اما هنوز خبری مبنی بر واریز قسط دوم منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پی توافق هسته ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 مقرر شد 4.2 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود. در این راستا قسط اول دارایی های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

همچنین اعلام شده بود که دومین قسط دارایی های بلوکه شده ایران اول مارس به حساب بانک مرکزی واریز می شود اما با توجه به این که این تاریخ مصادف با روز تعطیل کشورهای اروپایی بود، واریز 450 میلیون دلار به عنوان قسط دوم به تعویق افتاد در حالی که سه روز از موعد تعیین شده می گذرد هنوز قسط دوم واریز نشده است.

بنا به اعلام رویترز کره جنوبی به عنوان دومین کشور آسیایی پس از ژاپن قسط دوم دارایی های نفتی مسدود شده ایران را پرداخت خواهد کرد.

پیش از این رضا انصاری، مدیر کل بین الملل بانک مرکزی، در نامه ای خطاب به ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی بانک های اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی را به عنوان بانک های غیر تحریمی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به عنوان بانک های غیر تحریمی شناخته شده و درچارچوب توافقات ژنو قادر به خدمات بانکی هستند اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، قسط سوم تا هشتم دارایی های ایران به ترتیب در این تاریخ ها واریز خواهد شد: 7 مارس: 550 میلیون دلار، 10 آوریل: 550 میلیون دلار ،15 آوریل: 450 میلیون دلار ،14 مه: 550 میلیون دلار،17 ژوئن: 550 میلیون دلار ،20 ژوییه: 550 میلیون دلار (20 ژوییه یکشنبه است از این رو پرداخت ممکن است به 21 ژوییه به تعویق بیافتد).

پیش از این اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی گفته بود که ورود 4.2 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران و هم چنین گشایش هایی در زمینه فروش ایجاد می شود به بانک مرکزی برای پاسخ گویی به نیاز اساسی ارزی کشور کمک می کند و بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور توانایی بیشتری در پاسخ گویی به نیاز های اساسی کشور خواهد داشت.

کلید واژه ها: بانک مرکزی دلار


نظر شما :