ژنرال سیسی: کاندیدا می شویم

۱۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۲۹۶۲۸ سرخط اخبار

ژنرال سیسی برای نخستین بار به صراحت گفت که در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر کاندیدا می شود.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رسمی مصر نوشت: ژنرال عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع مصر گفت که او نمی تواند درخواست گسترده مصری ها از وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را نادیده بگیرد.

وی افزود: در روزهای آینده اقدامات لازم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را انجام می دهم.

وزیر دفاع مصر ادامه داد: مصر با شرایط سختی روبه رو است و به همین دلیل نیازمند همبستگی ملت و ارتش و پلیس با یکدیگر است.

این شفاف ترین سخنان سیسی درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر است.

همزمان دهها نفراز اعضای اخوان و حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر در تظاهرات در مرکز قاهره علیه سیسی و ارتش شعارهای مانند "حکومت نظامیان سرنگون باد سر دادند.

سیسی این موضوع را در مراسم نظامی فارغ التحصیلی دانشکده جنگ مطرح کرد و با ابراز احساسات و تشویق حاضران روبه رو شد.

براساس پیش بینی کارشناسان و تحلیلگران، در صورت کاندیداتوری سیسی ، او قطعا پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و به راحتی وارد کاخ ریاست جمهوری مصر خواهد شد.

سیسی از چند ماه پیش تاکنون از اظهار نظر شفاف و رسمی درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر خودداری کرده است.

رویترز می نویسد: بخش اعظم مصری ها سیسی را شخصیت تعیین کننده ای می دانند که می تواند به ناآرامی های سیاسی چند سال اخیر کشورشان پایان دهد. مصر از دوره انقلاب 2011 علیه حسنی مبارک رئیس جمهور وقت تاکنون با بی ثباتی ها و ناآرامی های سیاسی گسترده ای روبه رو است.

سیسی در ژوئیه گذشته به دنبال اعتراضات گسترده بخش هایی از مردم علیه محمد مرسی رئیس جمهور وقت، وی را بازداشت و روند سیاسی برای جایگزینی او را مدیریت کرد.

وزیر دفاع مصر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، باید از سمت های نظامی خود کناره گیری و به عنوان یک  غیرنظامی در انتخابات، ثبت نام کند. سیسی در حال حاضر سمت فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع را در کابینه برعهده دارد.

از زمان عزل مرسی از قدرت تاکنون صدها نفر از معترضین و حامیان وی از یک سو و نیروهای امنیتی در درگیری های خشونت بار کشته شدند.

سیسی بارها نیز از سرکوب خشن و خونین معترضین و حامیان مرسی حمایت کرده است. در چند ماه اخیر پس از عزل مرسی تاکنون 1500 نفر که اکثرا از حامیان مرسی و اعضای اخوان المسلمین  کشته شدند.

کلید واژه ها: مصر سیسی مرسی


نظر شما :