تهران از مسقط قدردانی می کند

عمان، نخستین مقصد سفر روحانی به کشورهای عربی

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۲۹۸۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
دیپلمات ها بر این باورند که این سفر فصل جدیدی را در روابط دوستانه دوجانبه ایجاد می کند و به صلح، ثبات و امنیت بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. همچنین از آنجایی که ایران و عمان به طور مشترک کنترل تنگه هرمز را نیز بر عهده دارند می تواند در زمینه امنیت خلیج فارس نیز نقش آفرینی کنند.
عمان، نخستین مقصد سفر روحانی به کشورهای عربی

دیپلماسی ایرانی: سلطان قابوس، پادشاه عمان نخستین مقام عالی رتبه خارجی بود  که مدت کوتاهی پس از تشکیل کابینه دولت روحانی به تهران سفر کرد. او در حالی به ایران آمد که گزارش های متعددی در مورد نقش میانجی عمان در روابط ایران و آمریکا منتشر شده بود. او حتی ویلای شخصی خود را نیز در اختیار دیپلمات های آمریکایی و ایرانی قرار داد تا مذاکرات محرمانه ای را برگزار کنند که گفته می شود زمینه ساز توافق هسته ای سوم آذرماه شد.

علاوه بر این گزارش های دیگری نیز در مورد شخص سطان قابوس و تمایل او به بهبود روابط تهران – واشینگتن منتشر شد. گزارش هایی مبنی بر اینکه در سال های اخیر وی بارها تلاش کرده از طرق مختلف بین مقامات ایران و آمریکا ارتباط برقرار کند. او همچنین در مذاکره با مقامات آمریکایی نیز بر اهمیت برقراری کانال های مستقیم بین ایران و آمریکا اشاره کرده است.

البته تلاش های او نیز بی ثمر نماند و سرانجام رابطه ایران و آمریکا به نحوی برقرار شد که حتی چهارمین دیدار جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ماه های اخیر هم دیگر مانند یک بمب خبری منفجر نمی شود.

حالا با گذشت 7 ماه از آغاز به کار دولت روحانی، او قصد دارد روز چهارشنبه در پاسخ به دعوت سلطان قابوس به مسقط سفر کند.  عمان نخستین کشور عربی است که روحانی به آن سفر می کند و از این جهت این سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دیپلمات ها بر این باورند که این سفر فصل جدیدی را در روابط دوستانه دوجانبه ایجاد می کند و به صلح، ثبات و امنیت بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. همچنین از آنجایی که  ایران و عمان به طور مشترک کنترل تنگه هرمز را نیز بر عهده دارند می تواند در زمینه امنیت خلیج فارس نیز نقش آفرینی کنند.

عمان نخستین کشور عربی است که روحانی به آن سفر می کند و از این جهت این سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است

این در حالی است که روابط اقتصادی دو کشور نیز در حال توسعه است و به نظر می رسد ایران با اجرای برخی پروژه ها در عمان می خواهد نشان دهد که قدردان تلاش هایی است که سلطان قابوس انجام داد.  علی اکبر سیبویه، سفیر ایران در عمان به تایمز عمان گفت: ایران قصد دارد مدرن ترین بیمارستان منطقه شورای همکاری خلیج فارس را در عمان بسازد. بیمارستانی که می تواند موقعیت های شغلی برای اتباع عمانی ایجاد کند.

به گفته وی،این بیمارستان 400 تختخوابی با مدرن ترین دستگاه های درمانی تجهیز شده و پذیرای بیمارای از عمان، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورها خواهد بود. همچنین یک هتل نیز در این پروژه ساخته می شود.   سفیر ایران در عمان می گوید که 80 درصد پزشکان این مجموعه را متخصصان ایرانی تشکیل می دهند. اما پرستاران همه عمانی خواهند بود که پس از طی دوره آموزشی به پرسنل بیمارستان محلق می شوند.

سفیر ایران در عمان بر این باور است که این پروژه در مدت سه سال به بهره برداری می رسد و منافعی برای ایران و عمان و دیگر کشورهای منطقه به همراه دارد.

این در حالی است که ایران نیز یک مقصد درمانی باری اتباع عمان به شمار می رود و بنابر آمار سفارت ایران، در سال 2012 حدود 5 هزار عمانی برای انجام جراحی و دریافت خدمات درمانی به ایران سفر کرده اند.

اما پروژه های سرمایه گذاری ایران در عمان تنها به این بیمارستان ختم نمی شود. به گزارش تایمز عمان، قرار است ایران دو کارخانه داروسازی نیز در عمان احداث کند . کارشناسان می گویند روابط تهران و مسقط با اجرای پروژه هایی از این دست بیش از پیش تقویت خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ایران و آمریکا عمان سلطان قابوس


نظر شما :