ارزیابی سبحانی‌نیا از پیام سفر اشتون

۲۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۳۰۰۸۹ سرخط اخبار
نخستین سفر کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، نوید بخش بهبود روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا بعد از هشت سال سکون سیاست خارجی دولت اصولگرایان بود. بحث و تبادل نظر با مسوولان رده بالای سیاسی جمهوری اسلامی در رابطه با آینده توافقنامه هسته یی ژنو و همچنین مسائل کلان منطقه یی و جهانی بیانگر ارتقای جایگاه بین المللی ایران بود که اتحادیه اروپا به آن اذعان داشته است.

حسین سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با «اعتماد» به نقد و بررسی همین سفر پرداخته و می گوید: روابط ایران و اتحادیه اروپا بدون شک یکی از مسائل مهم بین المللی برای ایران و اروپا شمرده می شود که مسائل اقتصادی از جمله مهم ترین محورهای این ارتباط دو طرفه است. او همچنین پیام این دیدار مهم بین المللی را خوب ارزیابی کرده و تاکید می کند: ارتباط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران در دستور کار اروپاییان قرار گرفته است. به گفته او، این توجه که به تغییر نگرش غرب نسبت به جمهوری اسلامی و همچنین تغییر فضای داخلی کشور مربوط می شود، نشان می دهد که ایران در دوره جدید تا حدی توانسته است به جایگاه واقعی خود در عرصه جهانی و بین المللی نزدیک شود.

سفر کاترین اشتون به تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش سفر کاترین اشتون به ایران فارغ از برخی مسائل حاشیه یی که جای بحث دارد، مثبت و سازنده بود. در این سفر اشتون با مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگوهایی در خصوص مسائل مختلف همچون روابط متقابل ایران و اتحادیه اروپا، مذاکرات هسته یی و امور منطقه یی و جهانی داشت که فکر می کنم نتایج و دستاوردهای خوبی برای ایران و اتحادیه اروپا دارد.

در واقع نقش کلیدی خانم اشتون در مذاکرات هسته یی و همچنین اتحادیه اروپا باعث می شود که این سفر از اهمیت ویژه یی برخوردار باشد و حضور ایشان در ایران این زمینه را فراهم کرد تا اروپا از دیدگاه، خط مشی و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی آگاهی بیشتری پیدا کند و به یک درک متقابل از ایران نزدیکv شود.

شما به حاشیه یی در این سفر اشاره کردید. منظور دقیق شما از این «حاشیه» چیست؟

حاشیه یی که من به آن اشاره کردم، مربوط به دیدار ایشان با جمعی از بانوان می شود که در پایان سفر ایشان در تهران رخ داد. اینکه این دیدار را حاشیه یی عنوان می کنم چون ممکن است این دیدارها اهداف کلان سفر را پراکنده و به قولی «حاشیه بر متن غلبه کند »، لذا بهتر بود که وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات فعال تر عملbمی کردند.

با توجه به قرابت جمهوری اسلامی با روسیه، به نظر شما در این سفر تا چه اندازه به «بحران اوکراین» توجه شده است؟

در مورد مسائل منطقه یی و جهانی نمی توان تمام محورها و موضوعات مطرح شده را عنوان کرد. اشتون در طول سفرش به تهران با افراد مختلف پارلمانی، دولتی، وزارت امور خارجه و برخی اعضای شورای عالی امنیت ملی دیدار کرده است.

تعدد این دیدارها نشان می دهد که موضوعات و مباحث عنوان شده متنوع و نگاه جمهوری اسلامی در حجم گسترده یی به اروپاییان اعلام شده است. بر همین اساس نمی توان دقیقا عنوان کرد که مساله یی مثل بحران اوکراین تا چه حدی بین اشتون و مقامات جمهوری اسلامی دنبال شده ولی طبعا مشخص است که این بحث و موضوع در دیدارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

جدای از بحران اوکراین، در مورد «بحران سوریه» چطور؟

این بحث نیز در دیدارها و ملاقات انجام گرفته عنوان شده است ولی خانم اشتون چه پیش از سفر و چه در حین سفر تکیه بر این مسائل نداشتند. در واقع برای حل بحران اوکراین یا سوریه به ایران سفر نکردند بلکه روابط اتحادیه اروپا با ایران، مذاکرات هسته یی و در پله های آخر این سلسله مراتب هدف گذاری شده برخی مسائل حقوق بشری را هدف خود از سفر به تهران عنوان کرده بودند. مباحثی مثل اوکراین و سوریه و اینکه ایران چه موضعی نسبت به این بحران ها و اتفاقات دارد جزو مسائل و اهداف حاشیه یی سفر بود.

این سفر تا چه اندازه در بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه اقتصادی نقش آفرین خواهد بود؟

روابط ایران و اتحادیه اروپا بدون شک یکی از مسائل مهم بین المللی برای ایران و اروپا شمرده می شود که مسائل اقتصادی از جمله مهم ترین محورهای این ارتباط دو طرفه است. بر همین اساس اجلاس بین المللی داووس به عنوان مهم ترین اجلاس اقتصادی در سطح جهانی نقش مهمی را در روابط اقتصادی کشورها تعیین می کند، لذا سخنرانی و مواضع خوب آقای روحانی در این اجلاس نقش موثری در استقبال اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی داشته است که اکنون اعضای این اتحادیه آمادگی خود را برای همکاری اقتصادی با ایران اعلام کرده اند.

یکشنبه گذشته خانم اشتون دیداری با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی داشتند. به عنوان عضو هیات رییسه مجلس ممکن است، درباره جزییات این دیدار توضیحی بدهید؟

من در جریان جزییات این دیدار نیستم ولی از کلیات آن مطلع هستم. آقای لاریجانی در این دیدار نقدی بر عملکرد و رفتار اتحادیه اروپا و امریکا داشتند. ضمن تاکید بر پایبندی ایران به تعهداتش از طرف غربی خود خواست تا آنان نیز همچون ایران بر تعهدات خود پایدار بمانند. فارغ از این مباحث که بخش اعظم آن مربوط به مذاکرات هسته یی می شد، هر دو طرف به تبادل نظر و گفت وگو درباره مسائل منطقه یی از جمله بحران سوریه و برخی از کشورهای منطقه پرداختند.

پیام این سفر چه بود؟ در واقع این سفر تا چه اندازه در آینده سیاست خارجه ایران تاثیرگذار است؟

سفر خانم اشتون به تهران در واقع بیانگر این است که ارتباط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران در دستور کار اروپاییان قرار گرفته است. این توجه که به تغییر نگرش غرب نسبت به جمهوری اسلامی و همچنین تغییر فضای داخلی کشور مربوط می شود، نشان می دهد که ایران در دوره جدید تا حدی توانسته است به جایگاه واقعی خود در عرصه جهانی و بین المللی نزدیک شود. البته این قرابت پایان راه نیست و امیدواریم که این مسیر به دقت و هوشیاری استمرار داشته باشد.
منبع: اعتماد

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا ایران و اتحادیه اروپا اوکراین


نظر شما :