اوباما از تحریم های بیشترعلیه روسیه خبر داد

۰۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۳۰۳۵۸ سرخط اخبار
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم این کشور به اعمال تحریم های بیشتری علیه روسیه خبر داد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز ، اوباما گفته است که در صورت عدم تغییر رفتار روسیه، تحریم هایی علیه بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را به اجرا خواهد گذاشت.
 
اوباما در ارتباط با بحران اوکراین و تصمیم روسیه به الحاق کریمه گفت: «روسیه باید بداند که تشدید این اعمال آنها را بیشتر از جامعه بین المللی منزوی خواهد کرد.ˈ
 
وی افزود: اصل اساسی این است که روابط بین کشورها در اروپا و دیگر نقاط جهان در قرن 21 باید محترمانه باشد. از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارزی کشورها و احترام به این فکر که ملت ها نباید به سادگی مرزها را تغییر دهند یا تصمیم بگیرند که همسایه هایشان را تنها به این خاطر که آنها بزرگ تر و قدرتمندتر هستند، تهدید کنند.
 
رئیس جمهوری آمریکا افزود: آقای پوتین باید درک کند که اوکراین نباید مجبور به انتخاب بین غرب و روسیه شود. ما می خواهیم که مردم اوکراین خودشان سرنوشت شان را تعیین کنند و روابط خوبی با ایالات متحده، روسیه، اروپا و یا هر کسی که آنها انتخاب کنند، داشته باشند.
 
اوباما همچنین گفت که تهدید روسیه برای جنوب و شرق اوکراین خطرات جدی برای منطقه خواهد داشت.
 
اوباما در حالی این سخنان را بیان داشت که پارلمان روسیه روز پنجشنبه با رای 445 نماینده، الحاق منطقه خودمختار کریمه به فدراسیون روسیه را تصویب کرد.
 
دوما همچنین تاکید کرد که شهر بندری و استراتژیک سواستوپول که ناوگان روسیه در سواحل آن مستقر است نیز بخشی از فدراسیون روسیه خواهد بود.
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه در سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «تحریم های یک جانبه هرگز موثر نبوده است. این تحریم ها نامشروع هستند و تنها نهادی که صلاحیت تصمیم گیری در این زمینه را دارد شورای امنیت سازمان ملل است.»
 
بر اساس مصوبه دوما، روسیه و کریمه بصورت کشوری واحد درخواهند آمد و مقامات دو کشور تا اول ژانویه سال 2015 میلادی فرصت دارند طی یک دوره گذار یکساله، اقدامات قانونی و اداری لازم برای ایجاد یکپارچگی میان دو سرزمین را انجام دهند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، صدور گذرنامه جدید برای ساکنان کریمه توسط دولت روسیه آغاز شده است.
 
اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در واکنش به اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه ، 12 شخصیت دیگر روسی و اوکراینی را تحریم کرد.
 
بگزارش خبرگزاری فرانسه ، این تحریم ها شامل مسدود کردن دارایی های این مقامات و همچنین ممنوعیت سفر آنها می شود.
 
بدین ترتیب تعداد مقامات روسی و اوکراینی که تاکنون هدف تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته اند، به 33 نفر می رسد.
 
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه شامگاه پنجشنبه پس از نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دومین بار ظرف کمتر از دو هفته برای بررسی بحران اوکراین در بروکسل گرد آمده بودند، از اتخاذ چنین تصمیمی خبر داد.
 
اولاند گفت: «روسیه باید بفهمد که نمی تواند به این روند ادامه دهد و باید مسیر گفت وگو را انتخاب کند.»
 
اسامی کسانی که هدف تحریم های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفتند، جمعه اعلام خواهد شد.
 
این تصمیم اتحادیه اروپا اندکی پس از اعلام دور جدید تحریم های امریکا علیه 20 تن از نمایندگان پارلمان و همچنین مقامات دولت روسیه صورت گرفت. اتحادیه اروپا قبلا 11 مقام روسی و اوکراینی دیگر را هدف تحریم قرار داده بود.
 
روسیه نیز با انتشار فهرست تحریم های خود علیه 9 مقام امریکایی از جمله شخصیت های مهم سیاسی و مشاوران باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ، اقدام اخیر واشنگتن را تلافی کرده است.
 
اولاند پیشتر اعلام کرد « مرزها را نمی توان دوباره ترسیم کرد و این گونه نیست که واگذاری منطقه ای از یک کشور به کشور دیگری بی پاسخ بماند.» 

کلید واژه ها: روسیه اتحادیه اروپا اوکراین کریمه


نظر شما :