افشای پشت‌پرده ساخت ماکت ناو آمریکایی در خلیج فارس

۰۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۳۰۴۵۲ سرخط اخبار

طی دو روز اخیر، انتشار اخباری از سوی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر ساخت ماکتی عظیم از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس، توجه زیادی را به خود جلب کرد و بهانه خوبی برای جوسازی علیه ایران شد. اما با انتشار دلیل اصلی ساخت این ماکت، مشخص شد که فضاسازی رسانه های غربی بار دیگر بدون سند و مدرک و تنها با هدف منفی جلوه دادن چهره ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، دو روز پیش خبری در رسانه های آمریکایی منتشر و به سرعت در سطح وسیعی در اکثر رسانه های غربی بازنشر شد مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت ماکتی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس است. در این میان، آنچه برای غربی ها نامشخص بود و به گمانه زنی ها و البته فضاسازی های زیادی دامن زد، هدف اصلی ساخت این ماکت بود.

در همان روز، خبرگزاری فرانسه نوشت که بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده از منطقه، ایران در حال ساخت ماکتی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در سواحل خود در خلیج فارس است و مقامات آمریکایی می گویند از هدف ساخت چنین ماکتی اطلاع ندارند. سه تن از مقامات دولت آمریکا گفته اند این ماکت که در نزدیکی بندرعباس در حال ساخت است، شبیه یک ناو هسته ای آمریکایی در کلاس «نیمیتس» است. آن ها این پروژه را «عجیب و غریب» خواندند.

برخی دیگر از رسانه های غربی، پا را فراتر از این گذاشته و به گمانه زنی های بی اساس درباره این موضوع پرداختند. به عنوان مثال، در برخی از مطالب منتشره در این زمینه، ادعا شد که ایران قصد دارد از این ماکت استفاده تبلیغاتی کند و احتمالاً قصد دارد در یک مراسم تبلیغاتی با موشک های خود آن را منهدم کرده و به این ترتیب قدرت خود را به رخ آمریکا بکشد!

اما ماجرا به اینجا هم ختم نشد؛ زیرا یک سناتور ارشد دموکرات آمریکایی نیز روز گذشته درباره این موضوع به موضع گیری پرداخت. به نوشته «یو اس ای تودی»، الیوت انجل مدعی شد ساخت یک ماکت از ناو آمریکایی در خلیج فارس، نشانگر آن است که ایران همچنان در مقابل آمریکا حسن نیت و صداقت ندارد.

همین سایت در ادامه به نقل از یک «کارشناس مسائل ایران» در موسسه «آمریکن اینترپرایز» نوشت ساخت این ماکت، می تواند نشانه ای از برنامه جدید و پیچیده ایران برای آموزش ساخت ناوهای جنگی و نیز توسعه قابلیت های خود برای مقابله با آمریکا باشد.

به هر حال، این ها تنها چند نمونه از فضاسازی بود که در پی انتشار خبر و تصاویر ساخت ماکت ناو آمریکایی در خلیج فارس، در رسانه های غربی به راه افتاد.
 

افشای پشت‌پرده ساخت ماکت ناو آمریکایی در خلیج فارس
تصویر سمت راست عکسی است که توسط ماهواره های آمریکایی گرفته شده و تصویر سمت چپ، مدل واقعی ناو آمریکایی ست که ماکت از روی آن ساخته شده است.


اما اصل ماجرا چه بود؟

سایت شبکه خبری «العالم» پرده از راز این ماجرا برداشت و فاش کرد که این ماکت، در اصل بخشی از دکور یک فیلم سینمایی است که توسط یکی از فیلم سازان ایرانی به همراه یک فیلمساز آمریکایی در حال ساخت بوده و موضوع آن به حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس ارتباط پیدا می کند.

به نوشته این سایت، ساخت فیلم سینمایی «ایرباس» با موضوع سقوط هواپیمای ایرانی در خلیج فارس به دست ناو آمریکایی، با کارگردانی نادر طالب زاده و پکستون وینترز آغاز شده است. هواپیمای ایرباس پرواز 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی در روز 12 تیر 1367، بر اثر اصابت موشک ناو هواپیمابر «وینسنز» آمریکا سقوط کرد و تمامی 290 سرنشین آن به شهادت رسیدند.

به این ترتیب، مشخص شد که رسانه های آمریکایی بار دیگر خود را اسیر داستان سرایی هایی کرده اند که هیچ پایه و اساسی نداشته و صرفاً بر مبنای برخی گمانه زنی ها و تصورات ناصحیح استوار است.

کلید واژه ها: ماکت خلیج فارس در خلیج فارس در خلیج این ماکت آمریکایی در خلیج فارس در حال ساخت حال ساخت یک ناو ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج رسانه های غربی ماکتی


( ۴ )

نظر شما :