هاشمی: تیم هسته ای خواست رهبری را محقق کرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۳۱۵۷۲ سرخط اخبار

ایرنا - «محمد هاشمی بهرمانی» برادر کوچکتر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، عضو موسس و شورای مرکزی حزبی است که حزب متبوعش چهار سال در دوره دوم دولت محمود احمدی نژاد سکوت پیشه کرد و حال، با باز شدن فضای سیاسی کشور می خواهد حیات سیاسی اش را از سرگیرد.
«حزب کارگزاران سازندگی» که پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 سکوت پیشه کرد، به گفته محمد هاشمی تا انتخابات سال 92هیچ فعالیت حزبی نداشت و فقط «ممکن بود اعضایش در یک میهمانی دور هم جمع می شدند». در انتخابات سال 92 نیز این حزب ابتدا برای حمایت از پیروزی آیت الله هاشمی رفسنجانی خود را آماده کرده بود که پس از عدم احراز صلاحیت وی، از «حسن روحانی» حمایت کرد.

به گفته هاشمی، این حزب که در دولت تدبیر و امید «حداقل نیرویی دارد»، درصدد است طبق اساسنامه اش با تکمیل اعضای شورای مرکزی خود، فعالیت سیاسی اش را از سرگیرد تا «اگر شرایط اجازه دهد» همانند سایر احزاب دارای «رسانه» باشد تا بتواند در انتخابات آتی «حضور تاثیرگذاری» داشته باشد.

محمد هاشمی در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگاران سیاسی ایرنا ضریب نفوذ اجتماعی جبهه اعتدالگرا و اصلاحات را بیشتر از سایر جریان های سیاسی می داند اما در عین حال می گوید: اندیشه کارگزاران که برگرفته از اندیشه های آقای هاشمی است امروز در کشور حاکمیت دارد؛ یعنی خواست این حزب که همانا عزت اسلامی و تداوم سازندگی برای ایرانی آباد است، در کشور حاکم شده است.

این سیاستمدار کهنه کار 72 ساله از «تشابه گرایش فکری اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی» سخن می گوید اما تصریح می کند که برادرش در سیاستی دخالت نمی کند مگر آنکه مشورتی از وی بخواهند.

هاشمی در عین حال می افزاید اصولگرایان نیز از آقای هاشمی مشورت می گیرند و تعدادی از وزرای دولت تدبیر و امید در حوزه های تامین اجتماعی، بیمه، بهداشت و اقتصاد از وی مشورت خواسته اند.

وی می گوید: اما در حوزه سیاست خارجی با باز شدن فضا برای دیدار مقامات خارجی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی نظرات خود را به میهمانان می گوید تا مسوولان وزارت امور خارجه.

هاشمی پرده از رفتارهای دولت محمود احمدی نژاد با برادرش برمی دارد و می گوید: «در دولت های نهم و دهم، دولتی ها در پاسخ به درخواست ملاقات شخصیت های خارجی با آقای هاشمی به آنها می گفتند که وی وقت نداده است!»

هاشمی که تحصیلکرده دانشگاه برکلی کالیفرنیا بوده و مدتی نیز در وزارت امور خارجه، قائم مقام و سرپرست دستگاه دیپلماسی بوده است، از عملکرد دستگاه سیاست خارجی به سکانداری «محمد جواد ظریف» دفاع می کند و می گوید: «توافق ژنو» کار بسیار بزرگی بود و این توافق به نفع ایران است چرا که طرف ایرانی توانست امتیازات بزرگی را از طرف مقابل بگیرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح می کند: مقام معظم رهبری رهنمود دادند که اکنون استراتژی ما برد - برد است و تیم مذاکره کننده این هنر را داشت که این خواسته رهبری را محقق کند در حالیکه همین اختیارات را تیم قبلی داشت اما هیچ حرکتی انجام نشد.

هاشمی تاکید می کند: در جدال دیپلماتیک نباید پشت رزمنده هایمان را خالی کنیم زیرا این خواست دشمن است که تیم مذاکره کننده را تضعیف کنیم.

وی رفتار منتقدان توافق ژنو را مشابه موضعگیری 99 نفر از نمایندگان دوره دوم مجلس شورای اسلامی علیه دولت وقت می داند و تصریح می کند: «« در مجلس دوم 99 نفر علیه دولت موضع گرفتند. امام (ره) وقتی این صحبت را شنیدند، شب در خسنان خود خطاب به آنها «أین تذهبون» به کجا می روید؟ جایی که اسرائیل بیاید از گفته های شما علیه دولت استفاده کند؟ »»

عضو حزب کارگزاران سازندگی، جبهه پایداری را «فاقد مبنا» می داند و می گوید: جریانی مثل پایداری اگر چیزی نگوید فراموش می شود، پس مخالفت می کند تا در صحنه بماند.

هاشمی در عین حال تاکید می کند: در میان اصولگرایان جریان هایی وجود دارند که «عاقلانه» رفتار می کنند و «دلسوزانه» تذکر می دهند.

بخش هایی از مصاحبه ایرنا با «محمد هاشمی» عضو موسس و شورای مرکزی حزب کارگزان سازندگی و رییس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را در زیر می خوانید:

ناگفته هایی از برخورد دولت احمدی نژاد با آیت الله هاشمی رفسنجانی

ایرنا: با توجه به نفوذ آیت الله هاشمی رفسنجانی در کشورهای منطقه، آیا دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی نیز از وی مشورت خواسته است؟

محمد هاشمی: در حوزه سیاست خارجی در زمان دولت های نهم و دهم معمولا کسانی از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه به ایران می آمدند و درخواست دیدار با آقای هاشمی را داشتند اما توسط میزبانانشان که دولتی ها بودند به آن ها گفته می شد که آقای هاشمی وقت نداده است و بعدا می دیدیم که هدیه ای توسط سفارتخانه آن ها برای آقای هاشمی ارسال می شود و روی آن نوشته شده بود ما می خواستیم با شما دیدار کنیم شما وقت ندادید.یعنی نمی گذاشتند کسی با آقای هاشمی دیدار کند البته آقای هاشمی نیز گلایه ای در این زمینه نکردند.

اما در این دولت، معمولا شخصیت های خارجی که می آیند با آقای هاشمی هم دیدار می کنند؛ بنابراین آقای هاشمی نظرات خودش را بیشتر به این میهمانان می گوید تا مسوولان وزارت خارجه. آقای هاشمی نظرات و دیدگاه های خود در زمینه سیاست خارجی در دیدار با مقامات خارجی مطرح می کند که این دیدارها توسط برخی از رسانه ها منتشر می شود البته از نظر رسانه ملی که تحریم است یعنی صدا و سیما هیچ کدام از این دیدارها را منعکس نمی کند. شیوه آقای هاشمی یا تاثیرگذاری وی درحوزه سیاست خارجی بیشتر از طریق میهمانانی است که به ایران می آیند و حرف هایش را به آنان می زند و ممکن است تاثیراتی هم در داخل داشته باشد.

تیم مذاکره کننده خواسته رهبر معظم انقلاب را در مذاکرات هسته ای محقق کرد

ایرنا: به نظر شما، دولت تدبیر و امید در مدت کوتاه فعالیت خود چقدر توانسته است، اهداف مورد نظرش را اجرایی کند؟ و در این مسیر چه موانعی را بر سر راه دارد؟

هاشمی: ارزیابی عملکرد یک دولت در کوتاه مدت یک مقدار مشکل است؛ من تنها این نکته را می توانم بگویم که «جهت حرکت دولت» تغییر کرده و دستاوردهای بزرگی هم داشته است که از جمله آن بحث سیاست خارجی و توافق نامه ژنو است. حدود 6 قطعنامه علیه کشور ما در این هشت سال صادر شد و جهتی هم که داشت این بود که هر سال یک قطعنامه اضافه می شد.

کاری که دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده انجام دادند با چند مذاکره، جهت را تغییر دادند و جلوی صدور قطعنامه ها را گرفتند و گفتند هیچ قطعنامه ای صادر نمی شود و باید به طرف برداشتن قطعنامه ها حرکت کرد. وارد محتوای توافق ژنو نمی شوم چون این یک سند بین المللی حقوقی و بسیار پیچیده است و متخصص حقوق بین الملل باید روی آن نظر دهد و من نمی توانم در یک گفت و گوی ژورنالیستی این سند را تبیین کنم. مقام معظم رهبری رهنمود دادند که استراتژی ما الان برد - برد است و دیگر برد و باخت نیست. معنای برد - برد این است که باید مذاکره کنیم و یک چیز بدهیم و یک چیز بگیریم و یک معامله است. تیم مذاکره کننده این هنر را داشت که توانست این خواسته رهبری را محقق کند. همین اختیارات یکسال قبل از این به دیگران هم داده شد ولی دیدیم هیچ حرکتی انجام نشد.

در دولت جدید، «جهت حرکت» عوض شد، حالا آمریکا و اسرائیل و اروپایی ها سنگ اندازی و بهانه جویی می کنند. بالاخره آن ها کفر می گویند و یک ملت واحد هستند و آن طرف سنگ اندازی می کنند اما این طرف که باید همه ما با هم باشیم در برابر جبهه متحد کفر، متحد نیستیم و تیم مذاکره کننده را تضعیف می کنیم و در مجلس و جاهای دیگر مسایلی را مطرح می کنیم که آن ها سوء استفاده می کنند.

جهت حرکت دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل از آنچه که بود تغییر کرد و این هم کار بسیار مشکلی بود چرا که 10 سال بر یک مدار می رفتند. در حوزه اقتصاد یکی از مسایل رو به رشد بودن تورم بود و نرخ بیکاری روند افزایشی را دنبال می کرد اما در حال حاضر براساس آنچه دولت می گوید تورم را کنترل کردیم و کمی کاهش یافته است.

در حوزه اشتغال نیز حرکتی آغاز شده است. براساس قانون 50 درصد درآمد ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها باید در حوزه تولید هزینه می شد تا تولید رونق بگیرد اما در دولت گذشته یک ریال آن را به تولید ندادند و در حال حاضر دولت یازدهم می گوید ما به تولید توجه می کنیم. به تولید که توجه شود، رونق تولید باعث رشد اقتصادی می شود پس در حال حاضر براساس سیاست هایی که اعلام کردند و حرف هایی که می زنند این جهت در حوزه اقتصاد هم در حال تغییر است.

بر اساس اظهارات و سیاست های اعلام شده و قانون بودجه سال 93، اراده دولت بر این است که به تولید بها دهد و بخش خصوصی را حمایت کند؛ اگر تولید ما بالا رود ثمره تولید رشد اقتصادی می شود و رشد اقتصادی که داشته باشیم اشتغال ایجاد و تورم کنترل می شود. جهت حرکت دولت در حوزه بین المللی و اقتصاد تغییر کرده است.

توافق ژنو کار بسیار بزرگی بوده و به نفع ملت ایران است

ایرنا: با توجه به اینکه عملکرد دولت را در بخش سیاست خارجی به ویژه هسته ای ستودید، ارزیابی شما از آینده مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+ 5 چیست؟

هاشمی: من در مورد توافق ژنو به رغم بسیاری از مخالفت ها و حرف هایی که عده ای زدند و خواستند آن را کوچک کنند، نظرم این است که اولا این یک کار بسیار بزرگی بود، ثانیا این توافق را به نفع ایران می دانم و طرف ایرانی توانست امتیازات بزرگی را از طرف مقابل بگیرد و دلیل من این است که آن ها بازی درمی آوردند که بازی را بهم بزنند. کارهای کنگره آمریکا ، اتحادیه اروپا یا اسرائیل به این دلیل است که آن ها خودشان را در این توافق بازنده می دانند یعنی دیدیم در زمان مذاکره یک دفعه 6 وزیر خارجه کشورهای مهم دنیا به ژنو می آمدند تا با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنند و این یک حادثه کوچک نبود. برداشت من از کارشکنی هایی که آمریکایی ها و اروپایی ها و اسرائیل در روند توافق نامه ژنو انجام می دهند، این است که چون ما برنده ما بودیم و آن ها بازنده بودند می خواهند به گونه ای بازی را بهم بزنند.

متاسفانه عده ای هم در داخل دانسته یا ندانسته سعی می کنند همین بازی را انجام دهند و توافق را جور دیگری معرفی و تیم را تضعیف می کنند و وزیر را هر روز به مجلس می کشانند و شرط و شروط می گذارند. حتی اگر آمریکایی ها بخواهند بازی را بهم بزنند، باز ما برنده هستیم چون بالاخره کشورها در درون و برون خود با افکارعمومی سروکار دارند و افکار عمومی مهم است. اگر این بازی را بهم بزنند دیگر نمی توانند این اتهاماتی را که طی 10 ساله گذشته به ایران می زدند، مطرح کنند.هرکس بازی را بهم بزند طرف مقابلش برنده است.

آمریکایی ها ، اتحادیه اروپا و اسرائیلی ها با رفتارهای خود نشان دادند که در توافق ژنو بازنده بودند و می خواهند یک جور بازی را بهم بزنند و می گویند اگر بتوانیم بهم زدن بازی را گردن ایران بیندازیم، بهتر است. کارهایی که تیم مذاکره کننده انجام می دهد کاملا درست است؛ آن ها تلاش می کنند تا از این فرصت بوجود آمده بهترین استفاده را کنند و این موضوع را به نتیجه برسانند.

بنابراین، توافقی که به نفع ایران بوده اگر به نتیجه برسد به نفع ایران است و اگر هم آن بازی را بهم بزنند باز ایران برنده است. ایرانی که سالیان سال مورد غضب قرار گرفته بود و این همه علیه او تبلیغ کردند که قانون گریز و تروریست است در صحنه بین المللی در یک آزمون، دنیا را در برابر خود قرار داده که ما در حال مذاکره هستیم و جنگ طلب هم نیستیم اما اگر بخواهید بجنگید ما از خودمان دفاع می کنیم همچنان که هشت سال از خودمان دفاع کردیم و یک وجب از خاکمان را تسلیم بیگانه نگردیم.

ایران در توافق ژنو برنده است/ در مذاکرات با 1+5، برنده هستیم

هاشمی: از نظر من جمهوری اسلامی ایران در توافق ژنو برنده بود و در حال حاضر همچنان برنده است و این بر اقتدار جمهوری اسلامی هم در منطقه و هم در حوزه بین الملل می افزاید و افزوده است.چون یک کشور با این همه تهاجم در برابر6 کشور است.

در منطقه هم می بینیم دولت ها و کشورهایی که با مخالف هستند از جنس همان ها هستند. الان واقعا در برابر آن ها به ذلت افتادند که ایران این چیزها را دارد و این اجازه را بدهید.در رسانه ها می بینید که کشورهای منطقه و دولت های منطقه چه رفتاری با آمریکا و اروپا دارند و بی شرمانه بعضی از دولت های عربی به طرف اسرائیل رفته اند و با اسرائیلی که دشمن همه جهان اسلام و عرب است، مذاکره می کنند.

من در مجموع جمهوری اسلامی ایران را برنده مذاکرات با 1+5 می دانم. اقتدار منطقه ای و بین المللی ایران بالا بود و به دلیل این توافق بالاتر می رود و اگر بازی را هم بر هم بزنند باز هم ما برنده هستیم چرا که ما به قوانین بین المللی و مذاکرات احترام گذاشته ایم اما آن ها بودند که بازی را برهم زدند.حتی اگر بخواهند شیطنت کنند و از همه گزینه های روی میز استفاده کنند، جمهوری اسلامی ایران نشان داده که توان مقابله را به بهترین نحو با تمام وجوه دارد و آن کسی که آواز می خواند، پشیمان می شود کما اینکه صدام، آمریکایی ها و دولت های حامی صدام نیز پشیمان شدند. صحنه ، صحنه ای است که تا به حال به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شده است و بازهم همچنان ادامه خواهد داشت.

در جدال دیپلماتیک نباید پشت رزمنده هایمان را خالی کنیم/ أین تذهبون؟

ایرنا: فشارها و هجمه های داخلی بر تیم مذاکره کننده را چگونه ارزیابی می کنید و به جریان های منتقد چه توصیه ای دارید؟

محمد هاشمی: من خیلی این ها را مثبت نمی دانم، منافع ملی ما در اینجا در گرو این توافق و نحوه اجرای آن است. اگر کمک شود که به بهترین وجه اجرا شود و از ایران یک صدا شنیده شود و سوژه دست طرف مقابل ندهیم، این به نفع و عقلانی است. وقتی یک کشور در مبارزه یا جدال یا جنگ قرار دارد، پشت جبهه آن را نباید ضعیف کرد.

آمریکایی ها ضرب المثلی دارند و آن این است که «وقتی در جنگ هستیم، حتی اگر دوره رییس جمهورمان تمام شده باشد، او را تغییر نمی دهیم». ما نیز در حال یک مبارزه و جدال دیپلماتیک هستیم و در این جدال نباید پشت رزمنده هایمان را که پیشقراول هستند ، خالی کنیم. این خواست دشمن است که تیم مذاکره کننده هسته ای را تضعیف کنیم.

انتقادها را می توان خیلی دوستانه مطرح کرد نه اینکه به گونه ای باشد که دشمنان سوء استفاده کنند. در مجلس دوم 99 نفر علیه دولت وقت موضع گرفتند. امام (ره) وقتی این صحبت را شنیدند شب در سخنان خود خطاب به آن ها گفتند «أین تذهبون» به کجا می روید؟ جایی که اسرائیل بیاید از گفته های شما علیه دولت استفاده کند؟

این سخن «أین تذهبون» امام(ره) همیشه در گوش من است. واقعا در رفتارهای سیاسی، اجتماعی و فردی باید ببینیم کجا و برای چه می رویم. آن هایی که خیلی تند هستند قاعدتا باید به این جمله امام (ره) توجه کنند که در واقع برگرفته از قرآن کریم است.

جبهه پایداری مبنا ندارد/ پایداری چیزی نگوید فراموش می شود، پس مخالفت می کند تا بماند

ایرنا: ارزیابی و تحلیل جنابعالی از عملکرد جریانی سیاسی که اقلیت را هم دارد با عنوان جبهه پایداری در قبال دولت آقای روحانی چیست؟

هاشمی: از نظر من باید به ریشه و علل و عوامل برگشت. مردم خواهان تغییر بودند به دلیل عملکرد دولت قبل. جبهه پایداری چه کسی است ؟ جبهه پایداری کسی است که یک روز آمد و گفت چه فرمان احمدی نژاد چه فرمان خدا و یک روز هم آمدند بدترین توهین را به بعضی از اعضای دولت آقای احمدی نژاد و روش آن ها کردند؛ پس تعادلی در این جریان وجود ندارد و این نشان از این می دهد که به هر حال مبنا ندارند.

یک شخصیتی ممکن است محبوبیتی در جبهه داشته باشد و حرفی بزند و بقیه به دنبال آن بیفتند اما یک جریان فکری مبتنی بر ریشه نیست که بگوییم این مبنای اعتقادی آنان است. معمولا در موارد این گونه ای «اصل حضور» مهم است. یعنی یک جریانی که می خواهد حضور خودش را به اثبات برساند و بگوید «ما حاضریم» از روش های متفاوتی استفاده می کند. یک وقت این حضور با فحاشی و توهین به شخصیت ها خود را نشان می دهد که آن طرف هم بیاید پاسخ دهد.

بنابراین، من خیلی از حوادث و تندروی های درون کشور را به این «اصل حضور» برای بعضی از تشکل ها، اشخاص یا سازمان ها می دانم. جریانی مثل جبهه پایداری که نمی تواند بیاید از دولت روحانی تعریف کند، اگر هیچ هم نگوید فراموش می شود، پس مخالفت می کند. حالا چقدر در جامعه خریدار دارد بحث هایی است که من وارد آن مقولات نمی شوم.

گفت و گو از: زهرا هژبری و سجاد خسروانیان

 

کلید واژه ها: پایداری


نظر شما :