الاهرام: رفع تحریم ایران به نفع اعراب است

۳۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۹۳۱۷۴۵ سرخط اخبار

پایگاه خبری الاهرام در تحلیلی به قلم شریف احمد شفیق نوشت؛ سفر عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی به تهران بعد از حصول توافق اولیه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بر سر موضوع پرونده هسته ای خود نشان از میزان علاقمندی ابوظبی بر بهبود روابطش با تهران دارد.

به گزارش تسنیم، به عقیده نویسنده این مقاله، اگر چه در ابتدای امر کشورهای عرب بعد از امضای توافق اولیه بین تهران و غرب درباره پرونده هسته ای از آینده این توافق و نزدیکی غرب با ایران و آینده روابط کشورهای بعد از این توافق ترسیدند، اما امارات متحده عربی تصمیم گرفت بر نگرانی های خود غلبه کند، و از نزدیکی حاصل بین تهران و غرب استقبال کند.

صقر بن زاید آل نهیان یک نویسنده و تحلیگر مسائل امارتی از خاندان حاکم در این کشور در این باره گفته است: روابط بین جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی هیچ گاه رابطه ساده و معمولی نبوده بلکه این رابطه دستخوش تغییر و تحول و تاثیر پذیر از عوامل منطقه ای بوده است، چرا که در برقراری روابط با ایران همواره می بایست اصول اجتماعی، قبیله ای و تاریخی را در این زمینه مورد توجه قرارداد.

وی در باره توافق اولیه امضا شده بین ایران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای تهران گفت: رفع تحریم ها از ایران توسط غرب بعد از این توافق باید دربرگیرنده اطمینان برای امارات هم باشد، امارات همواره با این نگرانی روبه رو است که برداشته شدن تحریم ها از ایران نباید موجب هیمنه جمهوری اسلامی ایران بر کشورهای منطقه گردد.

از سوی دیگر دکتر جاسم خلفان فعال اماراتی در این زمینه معتقد است: ابوظبی همواره با کشورهای مختلف جهان روابط معتدل و همسانی داشته است، واین رابطه براساس اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها پایه ریزی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امارات متحده عربی همواره خواهان برخورداری از روابط خوب با ایران بوده است، این مساله را نیز به دلیل روابط تاریخی با ایران می خواهد، حال بگذریم که برخی از اختلافات هم بین دو کشور بوده که یکی از انها اختلاف بر سر جزایر سه گانه است اما رویهم رفته این دو کشور هیچ اختلاف دیگری با هم ندارند.

وی در ادامه در این خصوص گفت: امارات با نوع اداره ای که دارد، هموراه بر اصل گفت وگو و مذاکره ایمان داشته و دارد، و به عنوان مثال هم امارات بارها گفته است برای حل موضوع مورد اختلاف بر سر جزایر سه گانه تنها راه حل گفت وگو و دیپلماسی را مد نظر دارد ولو این که این راه حل به درازا بکشد، از این رو کسانی که با وجود این مشکل همواره دم از این می زنند که چرا امارات خواستار برقراری روابط اقتصادی و تجاری با ایران است باید در این باره بگوییم که اینها بیشتر به دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

دکتر خلفان در بخش دیگری از سخنانش در این زمینه گفت: باید سفر مقامات دو کشور با هدف گسترش روابط بین ابوظبی و تهران در تمام سطوح افزایش یابد، اما با این وجود منکر آن نیستیم که مقامات امارات هنوز هم از احتمال برداشته شدن تحریم ها از ایران به صورت کامل نگرانی هایی را در دل دارند.

دکتر هویدن یک تحلیلگر مسائل غربی در این باره معتقد است: کشورهای عرب تنها از توافق هسته ای بین ایران و غرب نگران نیستند بلکه انها از پیامدهای احتمالی ناشی از رفع تحریم ها ضد ایران کمی نگران هستند.

وی گفت: این توافق از نظر کشورهای عربی هنوز جزئیاتش علنی نشده است، از این رو آنها هنوز هم با نگرانی به آن می نگرند از این رو همواره از طرف آمریکایی در این خصوص توضیحاتی را می طلبند.

البته برخی از صاحبنظران مسائل سیاسی و اقتصادی عربی هم در این باره اعلام کردند: رفع تحریم ها از ایران به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به خصوص به نفع امارات متحده عربی هم خواهد بود، چرا که حجم مبادلات تجاری بین امارات و ایران به بیش از 44 میلیارد درهم اماراتی در سال رسید، اما در سال های اخیر تحریم ها این حجم از مبادلات تجاری به تنها 25 میلیارد درهم اماراتی در سال 2012 رسید.

عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرده بود، تحریم ها از ایران سریعا ً مرتفع شود، چرا که در صورت رفع آن سود بسیاری برای کشورهای عرب منطقه هم در بر خواهد داشت.

هم اکنون کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می کنند، تا منافع خود را در این بین بیابند، البته این کشورها در مقابل سعی دارند در قبال پرونده هسته ای ایران خود نیز یک وسیله بازدارنده در قبال ایران داشته باشند، این وسیله از نظر این کشورها برخورداری از فن اوری هسته ای است که در این زمینه امارات متحده عربی عملاً تلاش های وسیعی را برای برخورداری از این فن آوری آغاز کرده است.


نظر شما :