در بحبوحه انتخابات سراسری عراق

مالکی به عربستان پیشنهاد دوستی داد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۰۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نوری مالکی گفت:آغوش خود را به روی عربستان برای رسیدن به مصالح و مبادی مشترک در منطقه می‌گشاییم و اگر مشارکت ما را دوست داشته باشد، حاضریم در امنیت منطقه و مصالح آن کمک کنیم.
مالکی به عربستان پیشنهاد دوستی داد

دیپلماسی ایرانی: از ابتدای تشکیل حکومت جدید عراق که در آن شیعیان به واسطه برخورداری از اکثریت جمعیت عراق دست برتر را در برابر سنیان داشته اند، روابط ریاض با بغداد به هیچ وجه حسنه نبوده است. تا آن جا که ریاض متهم به حمایت غیرمستقیم از تروریست ها و گروه های سلفی با هدف سرنگونی حکومت شیعه عراق بوده است. مقام های عربستانی در اظهارات متعدد خود نیز ابایی نداشته اند که بگویند از این که در عراق شیعیان در راس کار هستند، ناخشنودند و همچنان در سودای بازگرداندن سنی ها به قدرت هستند. عراقی که برای اعراب با صدام حسین سنی مذهب افراطی و سرکوب گر که شیعیان و کردها و دیگر اقلیت ها را فقط صرفا به دلیل مذاهب و طوایفشان سرکوب می کرد، تعریف شده است.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، در همین رابطه نوری مالکی که چند روز پیش اظهاراتی را علیه عربستان و فعالیت های سیاسی آن در عراق بیان داشته بود، تعدیلی در مواضع خود ایجاد کرد و در گفت وگو با شبکه المیادین که روز جمعه از این شبکه پخش شد، گفت: «آغوش خود را به روی عربستان برای رسیدن به مصالح و مبادی مشترک در منطقه می گشاییم و اگر مشارکت ما را دوست داشته باشد، حاضریم در امنیت منطقه و مصالح آن کمک کنیم. ما بسیار خوشحال می شویم که صفحه ای جدید در روابط ما با عربستان گشوده شود چرا که ما روابطی خوب و حسنه با عربستان و دیگر کشورها را خواستاریم.»

این در حالی است که چند روز پیش از این مصاحبه نوری مالکی انتقادهای شدیدی را متوجه عربستان کرده بود و گفته بود که عربستان با قطر طرح مشترکی را برای سرنگونی حکومت عراق و به قدرت رساندن جریان های افراطی طراحی کرده اند.

مالکی در جمع طرفداران خود در یکی از تجمعات انتخاباتی خود در عراق که روز جمعه برگزار شد نیز گفت: «ما فکر اعتدال را در منطقه برای رویارویی با خط تندروی و دخالت دنبال کردیم. محور تندروی خطرناک است و نسبت به آن به امریکا و کشورهای منطقه هشدار داده ایم. این محور با توجه به قدرت محور مقابل آن متحمل شکست سنگینی شده است.»

انتخابات فعلی سخت تر از انتخابات قبل نیست. ائتلاف دولت قانون وحدت عراق را تقویت کرد و توانست بر راه طایفه گری و فرهنگ شبه نظامی گری فایق آید و همین مساله با اقبال مردم مواجه شده است.

وی درباره معرکه انتخاباتی موجود نیز گفت: «انتخابات فعلی سخت تر از انتخابات قبل نیست. ائتلاف دولت قانون وحدت عراق را تقویت کرد و توانست بر راه طایفه گری و فرهنگ شبه نظامی گری فایق آید و همین مساله با اقبال مردم مواجه شده است. به همین دلیل پیش بینی می کنم که ائتلاف دولت قانون با تفاوتی فاحش از دیگران در انتخابات پیش بیفتد و بعید می دانم متحمل شکستی شود. برای همین انتخاب وزرا در دولت آینده تنها بر اساس شایستگی ها خواهد بود.»

مالکی همچنین تاکید کرد که شرکای او در فرایند سیاسی کمتر از سیاستمدارانی است که به دنبال برخورد با او هستند و این مساله سبب می شود تا نسبت به حملاتی که به او می شود احساس قدرت کند.

وی تصریح کرد، بعضی از کسانی که ما را با خشونت در رسانه ها مورد حمله قرار می دهند پشت پرده در پی اتحاد با ما هستند.

مالکی بار دیگر بر طرح خود مبنی بر اغلبیت سیاسی در دولت آینده بعد از برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت: «سهمیه خواهی سبب شده تا دولت معطل بماند و ما نمی توانیم به این شکل ادامه دهیم. اکثریت سیاسی راهی سیاسی را در پیش خواهد گرفت که مطابق با اکثریت نمایندگان موجود در مجلس باشد. عراق تنها با همه اجزای آن می تواند سرپا باشد.»

وی نسبت به وحدت عراق نیز هشدار داد و گفت در صورتی که فرایند سیاسی بر اساس وضعیت فعلی آن پیش رود، خطری برای عراق و وحدت آن خواهد بود. اگر بنا باشد عراق تجزیه شود گمان نمی کنیم در آن صورت نقطه ای در منطقه باثبات بماند.

در عین حال مالکی در این گردهمایی انتخاباتی خود بدون اشاره به جریانی خاص گفت: «عده ای به دنبال ایجاد مشکل برای به چالش کشاندن فرایند سیاسی در کشور هستند و می خواهند که دولت به مشکل بر بخورد. این کارها نادیده گرفتن قانون اساسی است و به اعتقاد ما تنها تبلیغاتی زینتی برای مزایده های سیاسی است.»

مالکی درباره شعار تغییر که این روزها در عراق سر داده شده است نیز گفت: «تغییر را مردم عراق با شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق های رای ایجاد می کنند، آرایی که با انتخاب جریان حامی و مدافع وحدت عراق و ملت و کرامت آن که همان ائتلاف دولت قانون است به صندوق های رای ریخته خواهد شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ائتلاف دولت قانون نوري مالكي عراق


نظر شما :