تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل در کمیته ان.پی.تی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۳۲۱۹۱ سرخط اخبار

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست افتتاحیه سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان پی تی 2015 در نیویورک خواهان پایبندی اسراییل به مقررات بین المللی انرژی اتمی و عضویت فوری تل آویو به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل متحد، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که یکصد کشور در حال توسعه عضو آن هستند روز سه شنبه از ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل متحد، انگلیس، آمریکا و روسیه خواستند تا کنفرانس بین المللی از پیش برنامه ریزی شده در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را هر چه سریع تر برگزار کنند.

مارتی ناتالیگاوا وزیر امور خارجه اندونزی از طرف جنبش عدم تعهد این درخواست را در نشست افتتاحیه سومین و آخرین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان پی تی مطرح کرد.

وی یادآور شد: جنبش عدم تعهد از اسرائیل تنها کشور دارای سلاح هسته ای در منطقه می خواهد هر چه سریع تر به عضویت معاهده عدم گسترش سلاح هسته ای موسوم به ان پی تی در آید.

برآورد می شود اسرائیل سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد اما هرگز این امر را نپذیرفته است. در همین حال کشورهای عرب عضو منطقه نیز پیشنهادی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای ارایه کردند.

در کنفرانس بازنگری ان پی تی در ماه مه 2010، یکصد و 89 کشور عضو خواستار برگزاری نشستی در سال 2012 برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی شدند. قرار بود این کنفرانس اواخر سال 2012 در فنلاند برگزار شود اما آمریکا خواستار به تعویق افتادن آن شد.

مارتی ناتالیگاوا همچنین گفت: اعضای جنبش عدم تعهد عضو ان پی تی به شدت از بابت به تعویق افتادن نشست نگران هستند که می تواند تبعات و پیامدهای منفی فراوانی در کنفرانس بازنگری 2015 همچنین نظام های خلع سلاح و عدم تکثیر داشته باشد.

وی از سازمان ملل متحد، آمریکا، انگلیس و روسیه خواست تمام تلاش خود را برای برگزاری این نشست در سال جاری به کار گیرند و مطمئن شوند اسرائیل بدون قید و شرط در این نشست شرکت می کند. تنها کشوری که اعلام کرده در کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ایران، اسرائیل و کشورهای عربی در نشستی غیر رسمی ماه اکتبر (مهر/آبان) سال گذشته در روستای گلیون سوئیس شرکت کردند تا چشم انداز بررسی کنفرانس بین المللی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را بررسی کنند و بعد از چند نشست دیگر در این زمینه با حضور جاکو لاجاوا دیپلمات کهنه کار فنلاندی برگزار شده است که به عنوان میانجی برای برگزاری کنفرانس عمل می کنند.

آنگلا کین نماینده عالی سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح نیز در نشست روز دوشنبه گفت: نشست های سازنده کشورهای خاورمیانه در ماه های اخیر در گلیون برای برگزاری این کنفرانس در هلسینکی موثر بوده است، در حالی که برای کسب دستاوردهای بیشتر تلاش می کنیم، امیدوارم این کنفرانس به زودی در سال 2014 برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده عدم تکثیر 2015، در مقر سازمان ملل در وین 30 آوریل تا 11 ماه مه سال 2012 برگزار شد.

دومین نشست از 22 تا سوم ماه مه در سال 2013 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو و سومین نشست کمیته از 28 آوریل تا 9 ماه مه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می شود.

بر اساس مفاد معاهده ان پی تی، این معاهده باید هر پنج سال یکبار در نشستی بین المللی مورد بازنگری قرار گیرد و هدف از برگزاری نشست کمیته های مقدماتی بررسی مسائل اساسی و آیین نامه هایی است که باید در نشست بررسی شود.

در این نشست ها که حضور همه کشورهای عضو ان پی تی آزاد است، آماده سازی زمینه برای برگزاری نشست بازنگری ان پی تی در چارچوب اجرای هر یک از بندهای این معاهده بین المللی و تسهیل رایزنی ها بین کشورهای عضو و ارائه رایزنی ها به کنفرانس بازنگری بررسی می شود.

ان پی تی که از سال 1970 اجرایی و بار دیگر در سال 1995 بازنگری و به مفاد آن افزوده شد، به عنوان اصلی ترین سند بین المللی عدم تکثیر مطرح است. هدف از تدوین این معاهده ممانعت از توسعه تسلیحات هسته ای و فناوری تسلیحاتی، خلع سلاح هسته ای و خلع سلاح به طور کلی در جهان همچنین گسترش همکاری ها در زمینه انرژی مسالمت آمیز هسته ای است. بر اساس معاهده ان پی تی همه کشورهای دارای سلاح هسته ای نباید تسلیحات هسته ای به کشوری بفروشند یا هر کشوری با توانایی سلاح هسته ای را برای تولید سلاح ترغیب کنند.

آخرین کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 2010 برگزار شد و بیانیه نهایی آن توصیه هایی را برای اقدامات بعدی در زمینه خلع سلاح، عدم تکثیر، استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای و خاورمیانه به ویژه اجرای قطعنامه 1995خاورمیانه در بر گرفت.

ان پی تی در سال 1970 به قانونی بین المللی تبدیل شد، در آن زمان پنج کشور چین، فرانسه، آمریکا، انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی سابق سلاح هسته ای داشتند. بعد از این تاریخ هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی نیز به باشگاه کشورهای دارنده سلاح هسته ای وارد شدند.

این چهار کشور عضو ان پی تی نیستند، تا کنون یکصد و 90 کشور ان پی تی را تصویب کرده اند؛ اما اعضا شامل 189 کشور است زیرا کره شمالی بعد از تصویب ان پی تی از عضویت آن خارج شد.

به گزارش خبرگزاری کیودو از نیویورک نیز نشست نهایی کنفرانس بازنگری ان پی تی در حالی آغاز به کار کرد که موضوع کره شمالی و تشدید احتمال چهارمین آزمایش هسته ای توسط پیونگ یانگ افزایش یافته است.

آنگلا کین در سخنرانی خود در نشست افتتاحیه گفت: ما شاهد تهدیدهایی از سوی کره شمالی برای آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک بیشتر بوده ایم که به نظر می رسد پاسخ شورای امنیت را می طلبد.

کشورهای شرکت کننده در آخرین کنفرانس برگزاری ان پی تی در سال 2010، از کشورهای دارای سلاح هسته ای خواستند برای محو تسلیحات هسته ای تلاش کنند. سند نهایی این نشست که با توافق همه کشورها به تایید رسید، بر64 اقدام در سه حوزه خلع سلاح هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای استوار باشد.

کلید واژه ها: ان پی تی بازنگری ان پی تی خاورمیانه جنبش عدم تعهد


نظر شما :