ایاد علاوی با النجیفی در لندن هماهنگ شد

آغاز تحرکات بین‌المللی مالکی از تهران تا واشنگتن

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۳۲۳۵۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
نوری مالکی نمایندگان خود را رهسپار ایالات متحده امریکا کرده است تا ضمن گفت‌وگو با مقام‌های امریکایی حمایت آنها را برای انتخابش به سمت نخست‌وزیری برای سومین بار متوالی به دست آورد.
آغاز تحرکات بین‌المللی مالکی از تهران تا واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: با روشن شدن برندگان انتخابات عراق و مشخص شدن نتایج اولیه که نشان می دهد نوری مالکی می تواند برای بار سوم ادعای نخست وزیری داشته باشد، مقام ها و بازیگران سیاسی عراق نیز تحرکات خود را آغاز کرده اند. در این میان سیاستمداران عراقی چشمان خود را به تهران دوخته اند تا ببینند چه کمکی می توانند از ایرانی ها برای تشکیل دولتشان بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نوری مالکی روز گذشته مذاکرات فشرده و جدی ای را با ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی و از یاران قدیم او در حزب الدعوه اسلامی و خضیر الجعفری از یاران نزدیک او که به توصیه خودش کفیل ریاست جمهوری عراق شد، داشته و قرار است ظرف ساعات آینده نیز نمایندگانش را رهسپار تهران کند تا درباره آینده نخست وزیری خود و معادلات سیاسی عراق با ایرانی ها وارد مذاکره شوند.

پیش از این منابع خبری ادعا کرده بودند که مالکی ظرف ساعات آینده وارد تهران خواهد شد که این خبر از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تکذیب شد. برخی منابع خبری حتی ادعا کردند که مالکی به همراه جعفری و الخزاعی هر سه وارد تهران خواهند شد که این خبر نیز از سوی وزارت امور خارجه ایران تکذیب شده است.

با این حال مذاکرات مالکی با اطرافیانش آغاز شده است. گفته می شود وی به رقبایش اطلاع داده مشکلی با حل اختلافات با کردها ندارد و با سنی ها نیز حاضر است بر اختلافات سیاسی موجود با آنها به توافق برسد.

در عین حال مالکی نمایندگان خود را رهسپار ایالات متحده امریکا کرده است تا ضمن گفت وگو با مقام های امریکایی حمایت آنها را برای انتخابش به سمت نخست وزیری برای سومین بار متوالی به دست آورد.

پیش از این برخی منابع خبری می گفتند که امریکایی ها به دلیل تعاملات مالکی با سنی ها و کردها از وی به شدت ناراحت هستند و حتی از طریق رابط های خود به اطلاع مقام های عراقی رسانده اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به قبول دوباره مالکی به سمت نخست وزیری عراق نیستند.

پیش از برگزاری انتخابات تنش در روابط کردها و سنیان با نوری مالکی به اوج خود رسید به گونه ای که کردها به صراحت از نخست وزیر عراق خورده گرفتند که به هیچ وجه دنبال حل اختلافات با کردها نیست. مشابه همین گلایگی را کردها نیز بارها بیان کرده اند و گفته اند که مالکی توجهی به خواسته اهل تسنن ندارد. آنها همچنین عملیات ارتش عراق به فرماندهی نوری مالکی در استان الانبار علیه تروریست ها را نیز به سخره گرفته و می گویند مالکی از عمد جنگ با تروریسم در استان الانبار را طولانی کرده است تا بتواند به این ترتیب برای خود دستاوردهای سیاسی به دست آورد.

این در حالی است که مخالفان مالکی نیز تحرکات بین المللی خود را آغاز کرده اند. اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق و رئیس فراکسیون متحدون عراق که بارزترین نماینده جریان سنی محسوب می شود به لندن پرواز کرده است تا گفت وگوهایی را با ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر فعلی جریان الوطنیه بر سر روند سیاسی در این کشور انجام دهد. اسامه النجیفی و ایاد علاوی بعد از مذاکرات خود تصمیم گرفتند که تحرکات سیاسی خود را با هماهنگی کامل با یکدیگر پیش ببرند. در گفت وگوهای آنها بر لزوم ایستادگی در برابر مالکی برای انتخاب به سمت نخست وزیری برای سومین بار تاکید شده است.

گفته می شود که اسامه النجیفی در شمارش آرای اولیه موفق به کسب حداقل 30 کرسی و ایاد علاوی نیز موفق به کسب حداقل 24 کرسی پارلمان عراق شده اند. پیش از این انتظار می رفت که هر دوی آنها شکستی سخت در این انتخابات بخورند اما همان طور که پیروزی مالکی شگفتی ساز انتخابات عراق شده کسب این تعداد کرسی از سوی آنها نیز موجب تعجب بسیاری از کارشناسان مسائل عراق شده است.

النجیفی و علاوی در بیانیه مشترک مطبوعاتی خود تاکید کرده اند که در گفت وگوهایشان بر سر همه تصورات و سناریوهای مورد انتظار در دوره پیش رو گفت وگو کرده اند و دو طرف کاملا اعتقاد دارند که راهی که کشور طی سال های گذشته پیموده است را نباید دیگر بپیماید. دو طرف همچنین بر ضرورت ایجاد سیاستی جدید که پایگذار حفاظت از سلامت جامعه و کار برای نجات عراق از اختلافات و تک روی های سیاسی باشد، تاکید کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 14 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: شنبه 20 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: نوری مالکی اياد علاوي عراق


نظر شما :