در آستانه رسیدن به توافق نهایی میان ایران و غرب

هیگل اعراب را مطمئن می‌کند؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۶۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران امور خلیج فارس بر این اعتقادند که ایالات متحده از طریق وزیر دفاع خود می‌خواهد به وزرای دفاع کشورهای شورای همکاری اطمینان دهد که خود را ملزم به تحقق کامل امنیت خلیج فارس می‌داند.
هیگل اعراب را مطمئن می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا وارد شهر جده در عربستان سعودی شده است تا با شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره آینده همکاری های امنیتی و امنیت منطقه با آنها به بحث و تبادل نظر بپردازد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این برای نخستین بار است که نشستی در سطح وزرای دفاع با حضور وزیر دفاع امریکا آن هم در آستانه رسیدن به توافق نهایی میان کشورهای 1+5 با ایران بر سر برنامه هسته ای اش برگزار می شود.

قرار است هیگل در این نشست که از چند ماه پیش برگزاری آن تدارک دیده شده بود درباره پرونده سوریه، در راس آنها تحولات میدانی به وجود آمده به سود بشار اسد که با توافق میان مخالفان مسلح با حکومت سوریه برای خروج از حمص، شهری که مخالفان به زعم خود آن را "پایتخت انقلاب" می نامیدند و همچنین پرونده یمن و تاثیر آن بر منطقه خلیج فارس بحث و تبادل نظر کند.

جان کربی، مسئول اطلاع رسانی وزارت دفاع امریکا درباره این نشست گفت: «در این نشست هیگل درباره تلاش هایش برای هماهنگ شدن با هم پیمانان منطقه ای مان در منطقه برای رویارویی با تهدیدهای مشترک امنیتی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.»

کربی همچنین گفت: «این نخستین بار از سال 2008 است که وزرای دفاع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با وزیر دفاع امریکا تشکیل جلسه می دهند. قرار است در این نشست درباره چگونگی هماهنگی های دفاع هوایی، موشکی، امنیت دریایی و دفاع الکترونیک بحث و تبادل نظر شود.»

ناظران امور خلیج فارس بر این اعتقادند که ایالات متحده از طریق وزیر دفاع خود می خواهد به وزرای دفاع کشورهای شورای همکاری اطمینان دهد که خود را ملزم به تحقق کامل امنیت خلیج فارس می داند و با توجه به مشکلاتی که در خاورمیانه وجود دارد می خواهد همکاری های امنیتی خود را در منطقه تقویت کند. به اعتقاد آنها هدف امریکا حفاظت از امنیت و ثبات خلیج فارس است تا به این ترتیب بتواند از حرکت اقتصادی خود در خاورمیانه نیز محافظت کند.

این نشست در حالی برگزار می شود که دو طرف بیش از دو سال است در حال بررسی چگونگی تشکیل کمیته استراتژیک امنیتی میان کشورهای عربی خلیج فارس با امریکا و استقرار سپر دفاعی موشکی مشترک برای رویارویی با تهدیدهای موجود در منطقه هستند. کمیته ای که برای نخستین بار امریکا بعد از جنگ خلیج فارس دوم به اعراب این منطقه پیشنهاد داد.

پیش از برگزاری این نشست امیر سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان به امریکا سفر کرده بود و در دیدار با چاک هیگل درباره چگونگی گسترش همکاری های امنیتی و نظامی با وی مذاکراتی انجام داده بود.

در این میان گفته می شود که جای قطر در جمع این کشورها خالی است و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در نظر دارند فرصتی دوباره به این کشور بدهند تا با پیوستن به جمع کشورهای این حوزه دوحه نیز به عضویت کمیته مشترک کشورهای عضو شورای همکاری با امریکا بپیوندد.

قطر به دلیل حمایت از جریان اخوان المسلمین که با از دست دادن دولت در مصر جایگاهشان در منطقه تضعیف شد خشم کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در راس آنها عربستان و امارات متحده عربی را برانگیخته است تا آن جا که ریاض و ابوظبی و منامه اقدام به احضار سفرای خود از دوحه کردند.

این در حالی است که کشورهای عربی از مواضع امریکا در قبال نزدیکی به ایران نیز به شدت خشمگین هستند و انتظار دارند ایالات متحده فورا نگرانی های آنها را برطرف کند. تلاش برای اطمینان دادن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این زمینه را در سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به عربستان که در ماه مارس انجام شد به وضوح می توان دید. اگر چه آن سفر نتایج چندان قابل توجهی در بر نداشت اما ناظران معتقدند حتی همان سفر نه چندان موفق نیز در اطمینان دادن به حاکمان عربستان موثر بوده است.

امریکا همچنان تاکید دارد که شریک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد ماند و با فروش اسلحه و گسترش حضور نظامی خود در آن منطقه امنیت آنها را تضمین خواهد کرد.

در عین حال ناظران انتظار دارند که در حاشیه نشست جده وزرای دفاع کشورهای عربی بتوانند وزیر دفاع امریکا را برای ارسال سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری که آنها را مخالفان معتدل می نامند، راضی کنند تا به این ترتیب معادله نظامی به روی زمین در سوریه به سود مخالفان و به ضرر اسد تغییر کند. مساله ای که تا کنون تحقیق نیافته است و اسد را نه تنها پیشتاز میدان نبرد کرده بلکه باعث شده است تا با انگیزه بیشتری خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه کند و به فکر پیروزی در آن باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خلیج فارس وزرای دفاع وزرای دفاع کشورهای دفاع امریکا بحث و تبادل نظر بحث و تبادل هیگل دفاع کشورهای


نظر شما :