انصراف ایران از دریافت ۲۰۰ میلیون دلار جریمه از پاکستان در هر ماه

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۳۲۷۳۰ سرخط اخبار

انصراف ایران از دریافت دویست میلیون دلار جریمه از پاکستان در هر ماه، شرایط مورد انتظار آمریکا برای رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران از زبان مشاور امنیت ملی اوباما، نقش جاسوسی آمریکا از دیگر کشورها در تصویب تحریم های شورای امنیت علیه ایران و یک صفحه فیسبوک تعدادی از زنان ایرانی از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

 

روزنامه پاکستانی نیوز خبر داده است که در یک تحول مهم، ایران پذیرفته است فعلا از دریافت جریمه ماهانه دویست میلیون دلاری از پاکستان به دلیل آماده نکردن خط لوله واردات گاز از ایران در مهلت مقرر یعنی تا آخر سال 2014 خودداری کند.

به گزارش این روزنامه در قرارداد خرید و فروش گاز بین دو کشور بندی وجود دارد که بر اساس آن، اگر دولت پاکستان نتواند به تعهد ساخت خط لوله 781 کیلومتری از مرز با ایران تا نواب شاه در خاک خود برای واردات گاز از ایران عمل نماید، به هر حال باید هزینه گاز مقرر شده را بپردازد.

اکنون پاکستان با این استدلال که به دلیل تحریم ها نتوانسته ساخت این خط لوله را تامین مالی کند توانسته به شرط جدیت در ادامه کار، موافقت ایران را برای نپرداختن جریمه کسب کند.

 

خبرگزاری رویترز، سخنان سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در جشن سالگرد تشکیل رژیم اسرائیل در مورد شرط رسیدن به توافق با ایران در موضوع هسته ای را مورد توجه قرار داده است. وی برای این که به مخاطبان طرفدار اسرائیل خود اطمینان دهد که ایالات متحده در مذاکره با ایران موضعی سخت خواهد داشت گفته است که ایران باید با اقداماتی قابل راستی آزمایی موافقت کند در غیر این صورت توافقی با ایران صورت نخواهد گرفت.

وی همچنین گفته است که «همه ما مسئولیت داریم به دیپلماسی شانسی برای موفقیت بدهیم، ولی آمریکا به سخنان طرف ایرانی راضی نخواهد شد، ما تنها با اقدامات طرف ایرانی راضی خواهیم شد».

رایس که در هفته گذشته به سرزمین های اشغالی سفر کرده است ضمن دادن قول ادامه مشورت با طرف اسرائیلی گفته است: «به زبان ساده؛ اگر رضایت ما کسب نشود، توافقی حاصل نخواهد شد»

 

 

 

 

سوزان رایس از یک زاویه دیگر نیز در روابط با ایران خبرساز شده است. نیویورک تایمز، نگارش کتابی از گلن گرین والد با عنوان "No Place to Hide: Edward Snowden, the N.S.A., and the U.S. Surveillance State.” را مورد بررسی قرار داده است و به استفاده از جاسوسی توسط رایس در جریان تحریم ها علیه ایران اشاره کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز در ماه می سال 2010 در حالی که تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت در دست بررسی بود، چند عضو شورا هنوز در مورد رای دادن به آن تصمیم نگرفته بودند. سوزان رایس سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل از آژانس امنیت ملی آمریکا NSA برای این کار کمک خواسته است.

این سازمان نیز با اضافه کردن بوسنی، گابن، نیجریه و اوگاندا به فهرست سفارت هایی که از آنها جاسوسی می شد اطلاعاتی را در اختیار رایس قرار داده است که وی بتواند کار خود برای تعیین استراتژی بهتر برای تصویب مناسب تحریم ها علیه ایران و داشتن دست برتر در مقابل دیگر اعضای شورا را بهتر به پیش ببرد.

آن قطعنامه با 12 رای مثبت، رای ممتنع لبنان و رای منفی برزیل و ترکیه تصویب شد.

 

در انتها این که چندین رسانه انگلیسی از جمله گاردین، بی بی سی و آبزرور راه افتادن یک صفحه در فیسبوک را مورد توجه قرار داده اند که زنان ایرانی تصاویر بدون حجاب خود را در آن منتشر می کنند.

گاردین نوشته است که مسیح علی نژاد روزنامه نگار ایرانی مقیم لندن این صفحه را ده روز پیش در فیسبوک راه انداخته است.

کلید واژه ها: رایس پاکستان


نظر شما :