بررسی یک طرح تحریم غیرمستقیم ایران در کنگره آمریکا

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۳۲۷۸۷ سرخط اخبار

مواضع تندتر مقامات غربی درباره توافق هسته ای با ایران، بررسی یک طرح جدید تحریم در کنگره آمریکا که غیر مستقیم ایران را هدف قرار خواهد داد، بررسی سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان و گزارشی از مصرف ماده مخدر شیشه در ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

 
 

 

 

 

مواضع جدید مقامات غربی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای در وین مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفته است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که توافق موقت ژنو را تقریبا یک ماه به تأخیر انداخت، روز سه شنبه در جمع برگزیده ای از خبرنگاران آمریکایی گفت: توافق ۱ +۵ با ایران، تنها در صورت کاهش سانتریفیوژ ها و توضیح درباره سوابق «جنبه های نظامی» برنامه هسته ای ایران در سال های گذشته امکان پذیر است.

وی «جامع بودن، شفافیت در خصوص سابقه گذشته برنامه هسته ای و حل کردن موضوع زمان گریز» را سه شرط لازم برای توافق جامع هسته ای میان ایران و ۱ +۵ عنوان کرد. 

«المانیتور» نیز سخنان یک مقام آمریکایی را مورد توجه قرار داده که گفته، هرچند دو طرف نگارش توافق را شروع خواهند کرد، رسیدن به توافق بسیار سخت خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که چنین توافقی به زودی حاصل شود. 

موضوع مهم مورد اشاره این مقام آمریکایی، ضرورت توافق همزمان بر سر همه مسائل است. از نگاه وی، توافق تنها هنگامی به دست خواهد آمد که صد در صد مسائل بین دو طرف در یک بسته جامع حل شده باشد.

 

 
 

 

 

 

المانیتور در خبری دیگر به بررسی طرحی در سنای آمریکا برای تحریم حامیان حزب الله پرداخته است. این طرح که Hezbollah International Financing Prevention Act of ۲۰۱۴ نام دارد، تأمین مالی حزب الله لبنان را هدف قرار داده است. طرح توسط سناتور دموکرات ژان شاهین و سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو ارائه شده است. 

این طرح اقداماتی را علیه مؤسسات مالی و از جمله بانک های مرکزی وضع خواهد کرد که آگاهانه به فعالیت های مالی حزب الله کمک می کنند. گفته می شود، یاری رساندن حزب الله به دولت سوریه در جنگ داخلی در این کشور در تلاش برای تصویب چنین تحریمی کارآمد بوده است. 

مارکو روبیو پذیرفته که این طرح غیرمستقیم ایران را هدف قرار داده است. وی به شبکه حمایت مالی از حزب الله از خاورمیانه تا نیمکره غربی نیز اشاره کرده است.

 

 
 

 

 

 

سفر چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به عربستان مورد توجه رسانه های کشورهای عربی قرار گرفته است. گفته می شود، موضوع برنامه هسته ای ایران و جنگ داخلی در سوریه از جمله موضوعات مورد بررسی طرفین خواهد بود. هیگل علاوه بر مقامات سعودی با وزرای دفاع شورای همکاری خلیج (فارس) نیز دیدار خواهد کرد. این دیدار، نخستین دیدار از این نوع از سال ۲۰۰۸ به این سوست. 

روزنامه عمانی «تریبون» به سخنان سخنگوی پنتاگون اشاره کرده که این سفر را سومین سفر هیگل به منطقه در یک سال اخیر دانسته و گفته است، این سفر به پیشبرد استراتژی آمریکا در منطقه کمک خواهد کرد. 

به گفته وی، علاوه بر موضوع جلوگیری از تلاش ایران برای دست یافتن به سلاح هسته ای و بی ثبات کردن منطقه، همکاری برای دفاع هوایی و موشکی، امنیت دریایی و دفاع سایبری از جمله موضوعات مورد بحث هیگل با وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خواهد بود.

 

 
 

 

 

 

 

در پایان اینکه روزنامه انگلیسی «گاردین» بار دیگر، یکی از موضوعات اجتماعی ایران را مورد توجه قرار داده و نوشته که ماده مخدر کریستال متآمفتامین که در ایران شیشه نامیده می شود، در این کشور توفان به پا کرده است. 

به نوشته گاردین، ارزانی و سهولت دسترسی به این مخدر صنعتی، در گسترش استفاده از آن در ایران به ویژه در میان زنان خانه دار و دانشجویان مؤثر بوده است.

کلید واژه ها: هیگل


نظر شما :