هشدار کارتر در خصوص وضعیت مصر

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۳۲۹۸۱ سرخط اخبار

 رئیس جمهوری پیشین آمریکا به مصر هشدار داد که گذار دموکراسی در این کشور پس از سال ها ناآرامی سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری اواخر ماه جاری میلادی خطرناک و تهدید کننده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرکز کارتر به ریاست جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا ناظری برای انتخابات ریاست جمهوری مصر در 26 و 27 ماه مه (پنجم و ششم خرداد) اعزام نخواهد کرد.

گمان می رود ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده بازنشسته ارتش مصر به دنبال سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر در سال گذشته میلادی، در این انتخابات پیروز شود. با این حال مرکز کارتر گروه کوچکی از کارشناسان را به قاهره اعزام خواهد کرد.

مرکز کارتر روز جمعه در بیانیه ای هشدار داد: گذار سیاسی در مصر به تاخیر افتاده و این کشور در لبه پرتگاه قرار دارد. سرنگونی مرسی ناآرامی سیاسی در این کشور را تشدید کرده است.

دولت موقت تحت حمایت ارتش مصر گروه اخوان المسلمین، تحت رهبری مرسی را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرده و صدها تن از حامیان اخوان المسلمین را کشته و هزاران تن دیگر دستگیر شده اند.

جیمی کارتر در این بیانیه گفت: نسبت به متزلزل شدن گذار دموکراتیک در مصر به شدت نگرانم.

در انتخابات ریاست جمهوری مصر حمدین صباحی از حزب چپ افراطی رقیب السیسی خواهد بود اما به نظر می آید که پیروزی السیسی تضمین شده است چرا که وی به دنبال سرنگونی مرسی موجی از آمال های ناسیونالیستی به راه انداخته است. یکی از ائتلاف های تحت رهبری اخوان المسلمین می گوید که این انتخابات را تحریم خواهد کرد.

عبدالعزیز سلمان، رئیس کمیسیون انتخابات مصر روز شنبه گفت، حدود 210 هزار مصری مهاجر تاکنون رای های خود را در سفارتخانه ها و کنسولگری های مصر در سراسر جهان به صندوق انداخته اند.

جیمی کارتر از رئیس جمهوری آتی مصر خواست تا فورا اقداماتی را به منظور تقویت مذاکرات و سازش سیاسی انجام دهد تا مطمئن شود که کل جامعه مصر می توانند به طور واقعی در سیاست های این کشور دخیل باشند.

مرکز کارتر ناظر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مصر در 2012 میلادی بود؛ انتخاباتی که مرسی در آن به عنوان نخستین رئیس جمهور منتخب برگزیده شد. اما این سازمان برای دو انتخابات اخیر مصر ناظر اعزام نکرده بود.

اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که ناظران انتخاباتی اش تنها بر پایگاه های انتخاباتی قاهره نظارت خواهند داشت.

کلید واژه ها: مصر کارتر مرسی


نظر شما :