کری به اسنودن: وسایلت را جمع کن و به خانه بیا

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۹۳۳۵۴۴ سرخط اخبار

افشاگر و مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری ان بی سی گفت، وزیر امور خارجه آمریکا وی را یک فراری نامیده و گفته است که او باید وسایلش را جمع کرده و به آمریکا باز گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشتید پرس، ادوارد اسنودن، مقاطعه کار و افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر تحت پناهندگی موقت در روسیه زندگی می کند در مصاحبه خود گفت: من این اقدامات را برای خدمت به کشورم انجام دادم. فکر نمی کنم تردیدی وجود داشته باشد که من نیز دوست دارم تا به خانه خود بازگردم. من نباید بگویم که احتمال عفو یا بخشش من در آمریکا وجود دارد یا خیر این موضوع مذاکره در میان مردم و دولت است و آن ها باید در این خصوص تصمیم بگیرند اما اگر می توانستم به جایی از دنیا سفر کنم قطعا به آمریکا و خانه ام بازمی گشتم.

اسنودن ادامه داد: اولویت من این است که ببینم برنامه های گسترده جاسوسی دولت که آن ها را افشا کرده ام اصلاح شده است یا خیر.

اسنودن پیشتر اعلام کرده بود: من به عنوان یک جاسوس تعلیم دیده بودم و در خارج از کشور به صورت مخفیانه زندگی و کار می کردم.

اما سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: اسنودن هرگز به صورت مخفیانه برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار نکرده است.

اسنودن افزود: هیچ گاه قصد زندگی و ماندن در روسیه را نداشتم اما مجبور شدم تا این تصمیم را بگیرم چرا که دولت واشنگتن روادید مرا باطل کرد. من بلیط سفر به کوبا را رزرو کرده بودم اما نتوانستم به این کشور آمریکای لاتین بروم چرا که دولت آمریکا روادید مرا باطل کرده بود بنابراین افرادی که می پرسند چرا شما در روسیه مانده اید بهتر است این سوال را از وزارت امور خارجه آمریکا بپرسند.

وی ادامه داد: مهم است که یادآور شوم مردم خودشان زندگی خود را به آتش نمی کشند، وسائل خود را بدون خداحافظی با خانواده هایشان جمع نمی کنند و زندگی راحت خود را رها نمی کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سخنان گفت: این پاسخ ها برای یک جوان باهوش بسیار احمقانه است من فکر می کنم آقای اسنودن گیج شده است او باید بداند که خسارت بسیار زیادی به آمریکا وارد کرده است. اگر آقای اسنودن می خواهد به آمریکا بازگردد ما همین امروز برای ایشان بلیط تهیه می کنیم. یک وطن پرست نباید به روسیه یا کوبا یا کشور دیگر فرار کند. یک وطن پرست در آمریکا می ماند و مسئولیت کاری را که انجام داده به عهده می گیرد. اگر اسنودن آمریکا را باور دارد باید به سیستم عدالت آن نیز اعتماد کند.

کلید واژه ها: اسنودن


نظر شما :