تاثیرات سقوط شمال عراق بر آمریکا

۲۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۳۴۵۵۱ سرخط اخبار

بحران عراق همچنان ادامه دارد و جنگجویانی که زیر پرچم داعش به پیشروی های خود ادامه می دهند به سمت بغداد در حرکت هستند. نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواستار مداخله هوایی دولت اوباما در درگیری های اخیر شده اما بر اساس گزارش ها رئیس جمهوری آمریکا این درخواست را رد کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از سی ان بی سی، در عوض رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد دیگر گزینه ها را بررسی کند. اما تا ساعات پایانی روز شنبه کاخ سفید هیچ اظهارنظری در مورد تصمیم رئیس جمهور ابراز نکرد. در عوض یک ناو هواپیمابر به منطقه اعزام کرد.

سکوت بخشی از فرآیند سیاست خارجی اوباما محسوب می شود؛ او زمان لازم را صرف تصمیم گیری های بین المللی مهم می کند. اما بخشی از این مسئله به بی میلی او برای مداخله در مسئله عراق برمی گردد.

چرا که مردم آمریکا به شدت مخالف ارسال پول بیشتر به کشوری که به عقیده بسیاری سقوط کرده، هستند چه رسد به اعزام نیرو. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو در ماه ژانویه، 52 درصد آمریکایی ها معتقدند آمریکا در دستیابی به اهداف خود در عراق شکست خورد.

سقوط سریع شمال عراق شاهدی بر این مدعا است که البته پیامدهای جدی برای آمریکا خواهد داشت. در اینجا به پنج مورد از این پیامدها اشاره شده است:

1.تهدیدات نسبت به آمریکا و دیگر کشورهای غربی به شدت افزایش می یابد. در حال حاضر موارد ثبت شده ای در مورد شهروندان آمریکایی در حال جنگ با داعش وجود دارد. اگر این گروه امکان تسلط بر جنوب سوریه و شمال عراق را به دست آورده، پس می تواند قلمرویی وسیع تر را نیز تحت کنترل درآورد. این گروه حتی می تواند دولتی برای حکمرانی در منطقه تشکیل دهد. این مسئله باعث می شود بخشی از جهان به محل امن تروریست ها تبدیل شود، درست مانندافغانستان در دستان طالبان. این گروه ها در حال حاضر دارای سلاح های غربی هستند که نیروهای عراقی واگذار کردند.

2.شرایط عراق می تواند اقتصاد جهان را از مسیر اصلی خارج کند. بحران عراق تا به امروز به بازار نفت شوک وارد کرده و با پیشروی های داعش قیمت انرژی افزایش یافته است. اگر این بحران ادامه داشته باشد، مردم آمریکا در نهایت مجبور می شوند پول بیشتری برای خرید بنزین هزینه کنند. به عقیده برخی کارشناسان افزایش قیمت نفت می تواند تمامی بهبودی اقتصادی حاصل شده تا به امروز که البته هنوز شکننده است را متوقف کند و حتی در برخی مناطق شاهد بازگشت به دوره رکود خواهیم بود.

3.شکست عراق آمریکا را به شدت ضعیف جلوه خواهد داد. دولت اوباما در سال 2011 با اعتماد به دولت مالکی در حفاظت از دستاوردهای یک جنگ خونبار و طولانی، عراق را ترک کرد. شکست تقریبا نیمی از این کشور نشان می دهد که این اعتماد اشتباه بوده است. آمریکا بیش از یک تریلیون دلار صرف عراق کرده و ده ها میلیارد دلار به دولت عراق کمک کرده است. اگر این کشور شکست بخورد، به یکی از بدترین فجایع سیاست خارجی در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.

4.این مسئله روحیه نظامی آمریکا را تضعیف خواهد کرد. اهمیت پولی که در عراق از دست رفت، در مقایسه با هزینه انسانی که سربازان آمریکایی پرداختند، رنگ می بازد. بر اساس گزارش پنتاگون، چهار هزار و 424 نفر در مبارزات در عراق کشته شدند. نزدیک به 32 هزار آمریکایی زخمی شدند و برخی از آنها دچار جراحات سختی چون از دست دادن اعضای بدن شدند. سربازان آمریکایی هزینه روحی سنگینی نیز پرداختند. از هر پنج سرباز یک نفر دچار اختلال استرس پس از سانحه تشخیص داده شده اند. احتمالا هنوز هزاران تن هستند که بیماریشان تشخیص داده نشده است.

5.این جنگ همین حالا هم پول جیب شما را کم می کند. درگیری در عراق یک درگیری قدیمی است: شیعه در برابر سنی. شیعیان تهدید کرده اند که در مقابل سنی ها در عراق می ایستند؛ اقدامی که می تواند بحران پناهندگی که ترکیه با پناهندگان سوری دارد را تکرار کند. این مسئله همچنین به فهرست بحران های خاورمیانه خواهد افزود. جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد، مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین با شکست روبرو شده است، مصر همین سال گذشته با کودتا مواجه شد، مذاکرات هسته ای ایران با سرعت حلزون پیش می رود و سقوط کل عراق، بحران دیگری را به فهرست اضافه خواهد کرد، و احتمالا بدترین بحران خواهد بود.


نظر شما :