دورنمای جنگ جدید در عراق شاهین‌ها را به کبوتر تبدیل کرده است

۲۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۹۳۴۵۶۵ سرخط اخبار

"دورنمای بازگشت ارتش آمریکا به جنگ عراق، جنگ طلبان کنگره را به کبوتر تبدیل کرده است. قانونگذارانی که 12 سال پیش با شور و شوق برای سرنگونی صدام و امحای تسلیحات کشتار جمعی عراق که هیچ گاه پیدا نشد، رای مثبت داده بودند، امروزه تردید دارند که حملات هوایی باعث عقب نشینی شبه نظامیانی شود که دولت عراق و بغداد را تهدید می کنند."

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تحلیلی می نویسد: «نگرانی ها نسبت به باتلاق خاورمیانه و خستگی های شدید پس از یک دهه درگیری در عراق و افغانستان حتی در مقابل افرادی که درباره امنیت ملی بسیار جدی صحبت می کنند، قد علم کرده و به صورت ترسناک پیش چشم آن ها ظاهر شده است. بیش از 6000 آمریکایی در این جنگ ها که یک تریلیون دلار هزینه به همراه داشته، کشته شدند.

 

همزمان با اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قدم بعدی اش را بررسی می کند، درخصوص آنچه که آمریکا باید علی رغم نظر برخی جمهوری خواهان در عراق انجام دهد، اتفاق نظر بسیار اندکی وجود دارد. برخی از جمهوری خواهان از جمله سناتور جان مک کین خواستار انجام حملات هوایی و افزایش اقدامات نظامی در عراق هستند. درگیری های فرقه ای میان شیعیان حامی دولت و سنی های عراق به تردید کنگره می افزاید.

 

اوباما امروز(چهارشنبه) درباره وضعیت عراق با رهبران دموکرات و جمهوری خواه کاخ سفید و سنا مذاکره می کند. مقام های وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون نیز در چند روز آتی پشت درهای بسته با قانونگذاران مذاکره خواهند کرد.

 

سناتور ریچارد شلبی در خصوص حملات هوایی در عراق می گوید: این حملات کجا صورت می گیرند و باعث آغاز ناآرامی ها می شوند و یا به آن ها پایان می دهند؟ ما این مسائل را نمی دانیم. این درگیری ، 1500 سال است ادامه داشته است و معتقدم هر کاری که انجام دهیم باعث پایان این درگیری نمی شود.

 

سناتور شلبی یکی از 77 سناتور دموکرات و جمهوری خواه سنا بود که به جورج بوش پسر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اجازه انجام جنگ در عراق را دادند. در رای گیری 11 اکتبر سال 2002 میلادی که بزرگترین رای گیری دو حزبی محسوب می شود، سناتورهای دموکراتی همچون جو بایدن از ایالت دلاور، هیلاری کلینتون از نیویورک و هری رید از نوادا نیز شرکت داشتند.

 

سناتور رید، رهبر اکثریت سنا می گوید: یک دهه جنگ دیگر کافی است.

 

سناتور تام هارکین، دموکرات دیگری که 12 سال پیش به جنگ عراق رای مثبت داده بود، می گوید: آن رای، یکی از بدترین آرایی بود که داده ام. وضعیت کنونی نیز برای تامل درباره مداخله جدید آمریکا در عراق، بار فکری سنگینی برای من محسوب می شود.

 

اما سناتور ماری لاندریو، دموکراتیکی که در سال 2002 به جنگ عراق رای مثبت داده، می گوید: رای گیری سال 2002 میلادی تاثیری بر تفکر من در مورد شرایط کنونی ندارد.

 

او از اعلام اینکه از اقدام نظامی جدید در عراق حمایت می کند یا خیر امتناع کرد.

 

سناتور چاک شامر از نیویورک، یکی دیگر از دموکرات هایی که در رای گیری سال 2002 میلادی به مداخله نظامی رای مثبت داده بود نیز از اعلام نقطه نظر خود درباره وضعیت کنونی امتناع کرد.

 

سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه درباره دیدگاه هایشان نسبت به اینکه نوری مالکی، نخست وزیر عراق باید کناره گیری کند یا خیر اتفاق نظر ندارند آن هم درست همان موقعی که بسیاری خواستار کمک به دولت مالکی در مبارزه با گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" شده اند.

 

داعش چندین شهر را در سوریه و عراق تصرف کرده است.

 

دولت اوباما به منظور کمک به تضمین امنیت دارایی های آمریکا در منطقه، در حال اعزام 300 نیروی آمریکایی به داخل و اطراف عراق است.

 

اورین هاچ، سناتور جمهوری خواه می گوید: از هر چیزی که گروه داعش را محدود کند، حمایت می کنم. این یک وضعیت بسیار خطرناک است.

 

سناتور جان مک کین در تماس تلفنی که چند روز گذشته با دنیس مکدوناف، رئیس دفتر کاخ سفید داشته، گفت: نیروهای بسیار زیادی برای انجام عملیات موثر در عراق نیاز نیست و آن ها تنها برای پشتیبانی هوایی اعزام می شوند. اعزام نیروی ضربت به عراق لزومی ندارد اما تعداد محدودی پرسنل برای تشخیص اهداف حملات هوایی در عراق لازم است.

 

او ضمن ابراز ناکامی نسبت به اینکه دولت واشنگتن اقدامات بیشتری انجام نداده است، گفت: ممکن است تعداد اندکی نیروی ویژه برای کمک به کنترل کنندگان هوایی عراق اعزام شوند.

 

در میان سناتورهای جدید، مارک کرک، سناتور جمهوری خواه حامی حملات هوایی است اما تام اسکات، دیگر سناتور جمهوری خواه نسبت به این حملات ابراز تردید کرده است.

 

سناتور اسکات می گوید: اظهارات باراک اوباما مبهم است. گزینه حمله هوایی باید همچنان تحت بررسی باقی بماند اما ابتدا باید جزئیات کامل آن مطرح شود.

 

سوزان کالینز، سناتور جمهوری خواهی که در سال 2002 میلادی به جنگ عراق رای مثبت داده بود، خواستار دانستن جزئیات بیشتر درباره برنامه دولت است.

 

او می گوید: سوال اینجاست که آیا حملات هوایی به اندازه کافی هدفمند خواهد بود که غیرنظامیان بی گناه را هدف نگیرد یا خیر؟

 

میچ مک کانال، سناتور جمهوری خواه از ایالت کنتاکی می گوید: اوباما باید یک استراتژی ارائه دهد و برای تامین کمک به دولت عراق پیش از از دست رفتن تمامی دستاوردهای آمریکا و متحدان، فورا دست به کار شود.

 

او به اقدام ویژه ای اشاره نکرد.»

کلید واژه ها: سناتور جمهوری خواه


نظر شما :