ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از روند مذاکرات ایران و گروه 1+5

۳۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۳۴۶۳۷ سرخط اخبار

حصول پیشرفت اندک در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و باقی بودن اختلافات مهم، آغاز روند تدوین پیش نویس توافقنامه نهایی هسته ای، توافق ایران و غرب بر سر نام توافقنامه نهایی هسته ای و تأکید دوباره آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق ژنو، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از روند مذاکرات ایران و گروه 1+5
 
به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به زمان پایان دور جاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی به موضوع هسته ای اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی از دور جدید مذاکرات، گفت و گوها را دشوار و فشرده خوانده و از باقی بودن شکاف ها و اختلاف های عمده میان دو طرف خبر داده است.

به باور این روزنامه، با استناد به گفته های دیپلمات های غربی می توان گفت در این دور از مذاکرات، اندکی پیشرفت حاصل شده، اما هنوز اختلافات مهمی در برخی موضوعات کلیدی وجود دارد.
 
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از روند مذاکرات ایران و گروه 1+5
 
روزنامه «گالف تودی» نیز ارزیابی مشابهی از روند مذاکرات داشته و می نویسد، به نظر می رسد دور جاری گفت و گوها میان ایران و قدرت های جهانی، دشوار است، زیرا هر دو طرف نسبت به وجود اختلافات عمده هشدار می دهند. این روزنامه با اشاره به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می نویسد، روز چهارشنبه، روند نگارش پیش نویس توافقنامه هسته ای با روندی آهسته آغاز شده، ولی هنوز اختلافات بسیاری میان طرفین مانده است. در همین حال، یک دیپلمات غربی نیز گفته ایران از کوتاه آمدن در بسیاری از موضوعات خودداری کرده و روند نگارش توافقنامه درباره موضوعات پیچیده تر هنوز آغاز نشده است. 
 
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از روند مذاکرات ایران و گروه 1+5
 
در همین راستا، روزنامه «دیلی استار» نیز با انتشار مطلبی و اشاره به گذشت سریع زمان موجود برای رسیدن به توافق نهایی، می نویسد تاکنون تنها چیزی که دو طرف توانسته اند قطعی روی آن توافق کنند، عنوان توافقنامه نهایی است و در دیگر موضوعات، اختلافات اساسی میان دو طرف وجود دارد.

این روزنامه با اشاره به سخنان سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می نویسد طرفین کار تدوین پیش نویس توافقنامه را آغاز کرده اند؛ اما هنوز وارد موضوعات مهم نشده و تنها مشغول نگارش چهارچوب کلی و مقدمه توافقنامه هستند. دیلی استار بحث ظرفیت غنی سازی را مهمترین مسأله مطرح در مذاکرات می داند.
 
ارزیابی مطبوعات بین‌المللی از روند مذاکرات ایران و گروه 1+5
 
در پایان، این در حالی است که به نوشته «رویترز»، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران، بار دیگر به پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافقنامه مقدماتی ژنو اشاره خواهد کرد. این خبرگزاری به نقل از دیپلمات های غربی می نویسد در پنجمین گزارش ماهانه آژانس از زمان انعقاد توافقنامه ژنو تاکنون که قرار است امروز (جمعه) منتشر شود، بر ادامه پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید می شود. این دیپلمات ها از ارائه جزئیات بیشتر درباره گزارش جدید آژانس خودداری کرده اند. رویترز در مطلب خود به مهمترین بندهای توافق ژنو نیز اشاره کرده است.

نظر شما :