آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامه

۳۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۸ کد : ۱۹۳۴۶۴۴ سرخط اخبار

پنجمین روزِ پنجمینِ دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته ای کشورمان، در حالی آغاز شد که عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تا ساعتی پس از بامداد روز جمعه در حال نگارش متن توافق نامه نهایی تحت عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» بودند؛ برنامه ای که امروز نیز از سر گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت وگو ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به مذاکره می پردازند.

در دور پنجم مذاکرات، در سومین روز گفت و گوهای نفس گیر، سرانجام طرفین آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی را تأیید و تاکید کردند که موارد اختلاف میان ایران و 1+5 کم نیست و آغاز نگارش توافق نامه به منزله رسیدن به توافق در تمامی مورد اختلافات نیست. روز گذشته نیز با نگارش مقدمه توافق نهایی گذشت و ظاهراً طرفین علی رغم اختلافات، وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive planarrow-10x10.png of action» شدند؛ روندی که تا ساعت ١:٣٠ صبح به وقت وین ادامه داشت.

بر پایه توافق ژنو، مهلت مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز قابل تمدید است اما از آنجا که این تمدید می تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، طرفین گفت و گو در تلاش هستند تا مذاکرات در این همین مهلت به نتیجه برسد و نمایندگان کشورهای غربی طرح تمدید مذاکرات را در صورت عملیاتی شدن تنها برای چند هفته و نه دوره شش ماهه مورد توجه قرار داده اند.

در همین راستای تسریع مذاکرات، شب گذشته مشخص شد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 11 تیرماه (دوم جولای) در وین برگزار می شود و بنابر گفته یک دپیلمات ایران تا هر زمان که مفید باشد استمرار خواهد داشت و بنابراین ممکن است طولانی ترین دوره مذاکرات هسته ای ایران و 6 کشور جهان رقم بخورد.



14:00: المانیتور به نقل از یک دیپلمات شرکت کننده در گفتگوهای هسته ای گزارش داد، در حالی که در بخش های اندکی از تدوین متن توافق نهایی پیشرفت داشته ایم هیچ بخشی از اختلافات اصلی ایران و گروه 1+5 هنوز حل و فصل نشده است. به گفته وی ممکن است موضوعاتی مانند اختلاف زیاد بر سر موضوعاتی مانند وسعت برنامه غنی سازی ایران در انتها حل و فصل شود، اما مشخص نیست که آنها تمایل به این کار داشته باشند.

وی با اشاره به کسب برخی پیشرفت ها تاکید کرده با این حال در عناصر اصلی گفتگوها به نتیجه نرسیدیم و خوشبین و بدبین نیستم بلکه بسیار سخت شده که بدانیم به نتیجه مورد نیاز می رسیم یا خیر. درباره موضوعات اصلی مورد اختلاف، مذاکره کنندگان همواره واقف بودند که هر گونه حرکتی در انتهای این روند پیش خواهد آمد و ممکن است به سرعت اتفاق افتد. ما امیدواری با تشریح صریح و محکم  مواضع خود روند را  برای گفتگوی فشرده ای فراهم کرده ایم. باید ببینم این امر چگونه پیش می رود.

این دیپلمات غربی با اشاره به عدم انعطاف زیاد در طرف مقابل گفت ما نیازمند آن هستیم که به توافقی برسیم که تضمین های  مطمئنی به ما ارائه کند. ما نمی توانیم در مقابلمان را ببندیم و پنجره پشتی باز بماند. بدون شک هر دو طرف خواهان یک توافق هستند. اما به ناچار دو طرف کف خواسته های یکدیگر را باید در نظر بگیرند. هر حرکتی پس از بحث و استدلال طولانی پیش می آید، و سپس همه چیز به سرعت شکل می گیرد. این اتفاق هنوز می تواند شکل بگیرد و من دلسرد نیستم اما نمی دانم.

13:40: رویترز گزاش داد؛ فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد، توافق جامعه هسته ای بین ایران و گروه 5+1 تا انتهای جولای (تیر ماه) حاصل شود. اشتاین مایر در شهر وین به خبرنگاران گفت: تمامی طرف های درگیر در مذاکرات باید روی این مسئله متمرکز شوند که تا پایان تیرماه نتیجه نهایی حاصل شود. از ابتدا مشخص بود که سخت ترین بخش های مذاکرات در روزهای آخر به بحث گذاشته خواهد شد، با این همه اطمینان دارم طرف های مذاکرات تا پایان جولای به نتیجه خواهند رسید.

سرگئی ر یابکوف معاون وزیرخارجه روسیه نیز به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 را رد کرده و گفته است: نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.

13:20: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران که خواست نامش بیان نشود، فضای مذاکرات ایران و 1+5 را «جدی و سازنده» ارزیابی کرد اما اظهار داشت که پیشرفت در نگارش متن توافق جامع «محدودarrow-10x10.png» است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشرفت در اختلاف نظرها که قرار است در پرانتزها گذاشته شود، چگونه بوده و این اختلاف نظرها موضع کدام کشور یا کشورهای عضو گروه 1+5 است؟ گفت: پیشنهادهای طرف غربی در 1+5 ، مواضع حداکثری تندترین اعضای گروه است که حتی از حمایت همه اعضای این گروه برخوردار نیست. درمقابل، پیشنهادهای ایران نه براساس مواضع حداکثری بلکه راه حل های منطقی و منطبق با توافق ژنو است و فرصت منحصر به فردی برای حل موضوع است.

13:14: رایزنی معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین روز پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در هتل پله کوبورگ وین آغاز شد.


 


نظر شما :