جرقه تجزیه عراق زده شد

۰۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۳۴۸۹۵ سرخط اخبار

سفر جان کری به اربیل و دیدار او با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با توجه به خواسته بارزانی برای استقلال این خطه از سرزمین عراق قابل توجه و مهم است.

به گزارش جام جم آنلاین وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته به طور غیر منتظره وارد بغداد شد و با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد امروز به اربیل رفت تا با رئیس منطقه کردستان عراق درباره بحران جاری در این کشور گفت وگو کند.

هر چند رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه آمریکا گزارش داده است که جان کری به منظور ترغیب سران کردستان برای شرکت در دولت جدید عراق به اربیل رفته است، اما با توجه به سیاست آمریکا برای تجزیه عراق به نظر می رسد علاوه بر همراهی آمریکا با مسعود بارزانی برای رسیدن به این هدف، دیدار کری با بارزانی حمایت و مشروعیت بخشیدن واشنگتن به استقلال این بخش از عراق باشد.

بارزانی پیش از سفر جان کری به کردستان عراق گفته بود؛ می خواهد مسئله استقلال کردستان را برای وزیر خارجه آمریکا طرح کند.

مسعود بارزانی چندی پیش با سرکرده منافقین در فرانسه دیدار کرده بود، دیدار او با سرکرده تروریست هایی که جنایات بسیاری علیه مردم ایران انجام داده اند نشان دهند همراهی او با منافقین و آمریکاست.

رئیس منطقه کردستان عراق برای استقلال منطقه این کشور نیازمند حمایت آمریکاست به همین خاطر پیش از دیدار با جان کری چنین خواسته ای را مطرح کرده است.

کردستان عراق مدت هاست به صورت خودمختار اداره می شود، اما طرح تجزیه عراق که آمریکایی ها آن را طراحی کرده اند در صورت اجرا از همین منطقه آغاز خواهد شد.

هفته نامه تایم در تازه ترین شماره خود در گزارشی طرح تجزیه عراق را منتشر کرد و در آن این کشور را به سه منطقه مستقل معرفی کرده است.

بارزانی در همین زمینه گفته است؛ می خواهم این سوال را مطرح کنم که تا کی باید ملت کرد در این وضعیت بماند؟ ملت کرد حق دارد که خود سرنوشتش را تعیین کند.

رئیس منطقه کردستان عراق همواره از دولت مرکزی و نوری مالکی نخست وزیر عراق انتقاد کرده است. جلال طالبانی رئیس جمهور عراق که بیمار است، یکی از شخصیت های کرد عراق است که باعث شده است خواسته های مسعود بارزانی محقق نشود. اکنون در خلاء او رئیس منطقه کردستان عراق دست به کار شده و با توجه به شرایط عراق در پی چنین اقدامی است.

کلید واژه ها: کردستان عراق بارزانی منطقه کردستان منطقه کردستان عراق جان کری


نظر شما :