ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از گزینه های جانشینی مالکی تا ناراحتی بارزانی از کری

۰۵ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۵۲ کد : ۱۹۳۴۹۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
آغاز اختلافات دینی عربستان و امارات، ناراحتی بارزانی از جان کری، دستورالعمل پیشنهادی کری به عراقی ها، اجازه دولت امریکا به اف بی آی برای گشتن گوشی های هوشمند مسافران و آغاز رقابت سنی های عراق برای کسب ریاست مجلس عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از گزینه های جانشینی مالکی تا ناراحتی بارزانی از کری

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

آغاز اختلافات دینی امارات و عربستان

امارات متحده عربی و عربستان سعودی بر سر مرجعیت دینی اهل تسنن که جامعه الازهر در قاهره باشد یا عربستان دچار اختلاف شده اند.

به گزارش روزنامه اماراتی الخلیج، اختلافات دو طرف زمانی آغاز شد که ابوظبی خواستار مراجعه به فتواها و اظهارنظری های دینی فقط الازهر به عنوان مرجع دینی "اسلام مسالمت جوی معتدل" اهل تسنن شد در حالی که عربستان می گوید باید خود و مفتیانش مرجع دینی اهل تسنن جهان عرب باشند.

در همین رابطه ریاض مراتب اعتراض خود را به ابوظبی برای این که در رسانه های خود الازهر را تبلیغ می کند و تنها آن را مرجع دینی اهل تسنن بیان می کند اظهار داشته و گفته است که این مساله سبب می شود تا مشروعیت مکتب دینی رایج در عربستان تضعیف شود.

مرجعیت دینی عربستان اندیشه های افراطی وهابیت را ترویج می کند در حالی که الازهر اندیشه های وهابی را رد کرده و به دنبال اسلام معتدل و مسالمت جو است.

 

مالکی تحت فشار برای کناره گیری

منابع نزدیک به حزب الدعوه اسلامی به اطلاع دیپلماسی ایرانی رساندند که طارق نجم و سامی العسکری از یاران بسیار نزدیک به نوری مالکی، نخست وزیر عراق در دیدار اخیر خود با وی به اطلاع رسانده اند که وی چاره ای جز کناره گیری از قدرت ندارد و باید برای آرامش کشور از خیر نخست وزیری برای خود برای سومین بار بگذرد.

به گفته این منابع مالکی بعد از شنیدن اظهار نظرهای آنها به شدت خشمگین شده و به آنها پرخاش کرده است به گونه ای که آنها مجبور شده اند اتاق او را ترک کنند. اما بعد از نزدیک به نیم ساعت مالکی آنها را صدا کرده و به آنها گفته است که حاضر به کناره گیری از قدرت است اما فردا روزی هیچ عتاب و سرزنشی را بر سر تحولات جاری در کشور نمی پذیرد و نباید کسی اوضاع پیش آمده در موصل و الانبار را به گردن او بیندازد.

 

عبدالمهدی و چلبی نامزدهای مجلس اعلا به جای مالکی

منابع آگاه در مجلس اعلای اسلامی عراق به دیپلماسی ایرانی گفتند که ائتلاف شهروند، ائتلاف وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق قصد دارد به زودی عادل عبدالمهدی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق و از سران مجلس اعلا را به عنوان نامزد اول خود برای نخست وزیری معرفی کند.

به گفته این منابع مجلس اعلا قصد دارد احمد چلبی، رئیس کنگره ملی عراق و از دیگر رهبران ائتلاف شهروند را به عنوان گزینه دوم خود برای نخست وزیری معرفی کند.

این در حالی است که یکی از اعضای فهرست شهورند، وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت وگو با وای نیوز نامزدی عادل عبدالمهدی برای سمت نخست وزیری عراق را رد کرده و گفته است که در جلسات ائتلاف شهروند به هیچ وجه درباره نامزدی عادل عبدالمهدی صحبت نشده است.

 

پیشنهادهای جان کری برای عراقی ها

به رغم این که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در سفر خود به بغداد بر عدم دخالت امریکا در انتخاب سمت های اصلی در این کشور اعم از نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست مجلس تاکید کرد، اما منابع آگاه می گویند که وی با دستورالعمل پیشنهاد انتخاب هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه فعلی به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق به بغداد سفر کرده بود.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که جان کری همچنین در دیدار با مقام های عراقی گفته است که از آن جا که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر فعلی برنده انتخابات شده باید سمت نخست وزیری نیز به وی یا فردی از درون ائتلاف دولت قانون برسد.

گفتنی است هنوز هیچ منبع رسمی این اخبار را تایید نکرده است.

 

ناراحتی بارزانی از جواب سرسختانه جان کری

پایگاه خبری وای نیوز گزارش داد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در جریان دیدار خود با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا موضوع اعلام استقلال کردستان را به اطلاع او رسانده است اما وی قاطعانه این موضوع را رد کرده که باعث ناراحتی بارزانی شده است.

بنا به این گزارش، جان کری به مسعود بارزانی گفته است که بحث اعلام استقلال کردستان در حال حاضر به هیچ وجه نباید مطرح باشد و رئیس اقلیم کردستان باید مخاطرات وضعیت فعلی در عراق را درک کرده و از انجام چنین کاری اجتناب کند. وی همچنین به بارزانی گفته است که اقلیم کردستان باید برای وحدت و یکپارچگی عراق تلاش کند و به دیگر گروه های سیاسی عراقی کمک کند تا هر چه سریع تر قدرت را میان خود تقسیم کرده و حکومت جدید عراق را تشکیل دهند. کری همچنین از بارزانی خواسته است که از دمیدن بر آتش بحران در عراق پرهیز کند و همه تلاش خود را به کار گیرد تا آرامش با عراق باز گردد.

در مقابل گفته می شود بارزانی به کری گفته است که کردها در دولتی که نوری مالکی نخست وزیر آن باشد، شرکت نخواهند کرد.

 

هشدار امریکایی ها نسبت به جنگ پهپادها

جمعی از مسئولان سابق امریکایی با انتشار گزارشی هشدار دادند استفاده منظم از پهپادها در جنگ علیه تروریسم می تواند به جنگی جهانی توسط پهپادها منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات سری توسط پهپادها برای نخستین بار به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در پاکستان و افغانستان صادر شد که به موجب آن رئیس جمهوری امریکا از پهپادهای امریکایی می خواست که پایگاه های گروه های تروریستی در این کشورها را هدف قرار دهند. امریکا این کار را برای بار سوم در یمن تکرار کرد و اکنون می رود تا برای چهارمین بار این نوع جنگ را در عراق تکرار کند.

اکنون مسئولان سابق امریکایی هشدار می دهند حملات سری توسط پهپادها می تواند منجر به جنگ پهپادها در سراسر جهان شود و کشورهای دیگر نیز به خود اجازه دهند برای هدف قرار دادن اهدافی که برای خود خطرناک یا مضر می دانند دست به اقدام مشابه بزنند و حتی برای دفاع از خود پهپادهای امریکایی را هدف قرار دهند.

این گزارش را اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه امریکا و زیر نظر مرکز استایمسون سنتر تهیه کرده اند.

 

اف بی آی گوشی های مسافران را می گردد

دولت امریکا به پلیس فدرال این کشور، اف بی آی، اجازه داد که تلفن های هوشمند مسافرانی که به آنها شک می کند را ضبط و بازرسی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اجازه در حالی به پلیس فدرال امریکا داده می شود که انتقادها نسبت به عملکرد دولت و پلیس امریکا نسبت به حفظ آزادی بیان و نقض حریم خصوصی شهروندان امریکایی افزایش یافته است.

دولت امریکا هدف از این کار را مبارزه با گروه های خرابکار، تروریستی و افراد مظنون به تهدید امنیت ملی امریکا دانسته است.

 

السیسی نیمی از حقوقش را به دولت بخشید

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در مراسم فارغ التحصیلی دانشکده افسری مصر گفت: «به دلیل بحران اقتصادی جدی در کشور و از آن جا که باید برای حل بحران های متعدد اقتصادی کشور از هم اکنون تلاش های خود را آغاز کنیم، نیمی از حقوق خود را در اختیار دولت قرار می دهم تا صرف خدمات عمومی به شهروندان کند.»

به گزارش پایگاه خبری الغد پرس، وی همچنین میزان بدهی های مصر را 2 تریلیون و یکصد میلیون پوند مصری اعلام کرد و گفت که کشور سال به سال با کسری بودجه جدید مواجه می شود و این وضعیت کشور را بیش از پیش در معرض خطرات اقتصادی و امنیتی و اجتماعی قرار می دهد.

رئیس جمهوری مصر از همه دستگاه های ذی ربط خواست که برای خروج فوری کشور از بحران اقتصادی فورا دست به کار شوند و مردم مصر را از بحران های پیش رو نجات دهند.

 

آغاز اختلاف سنی ها برای انتخاب ریاست مجلس عراق

در حالی که مخالفت با نخست وزیری مجدد نوری مالکی، نخست وزیر عراق محور اختلاف های داخلی عراقی ها شده است، پایگاه خبری کنوز مدیا به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد، صالح المطلک، معاون فعلی نخست وزیری عراق، محمود المشهدانی، رئیس مجلس اسبق و سلیم الجبوری، یکی از چهره های سیاسی سنی سرشناس عراق خود را برای رقابت با اسامه النجیفی، رئیس فعلی پارلمان آماده می کنند.

بنا به این گزارش صالح المطلک از هم اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق نیز محمود المشهدانی را برای رقابت برای کسب این سمت معرفی کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بارزانی مصر جان کری الازهر نوری مالکی اهل تسنن


نظر شما :