انتقاد نمایندگان کنگره از دیپلماسی اوباما

حمله به عراق اشتباه است

۱۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۳۵۰۳۶ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
آدم شیف، نماینده کنگره نسبت به انجام حملات هوایی امریکا به عراق هشدار می‌دهد و می‌گوید که این حملات تاثیری نخواهد گذاشت و شاید تا زمانی که دولت نوری مالکی اصلاحات را در دستور کار خود قرار ندهد حتی نتایج عکس به دنبال داشته باشد.
حمله به عراق اشتباه است

دیپلماسی ایرانی: حالا که کار به لزوم حمایت امریکا از عراق رسیده است و این که باید این کشور به تعهد خود در دفاع از حکومت مرکزی عمل کند، برخی از اعضای کنگره امریکا که اتفاقا در میان آنها نمایندگانی از حزب دموکرات نیز هستند، او را از انجام حملات نظامی در این کشور برحذر می دارند و تاکید می کنند که اوباما نباید به این شکل در عراق وارد عمل شود و حتما باید از گزینه نظامی در عراق فاصله بگیرد.

این در حالی است که قبل از حمله دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش به عراق، اکثریت نمایندگان جمهوریخواه امریکا از خروج نیروهایی امریکایی از این کشور انتقاد می کردند و این اقدام را عجولانه و به ضرر منافع و امنیت ملی امریکا می دانستند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، آدم شیف، نماینده کنگره نسبت به انجام حملات هوایی امریکا به عراق هشدار می دهد و می گوید که این حملات تاثیری نخواهد گذاشت و شاید تا زمانی که دولت نوری مالکی اصلاحات را در دستور کار خود قرار ندهد حتی نتایج عکس به دنبال داشته باشد.

وی در این باره می گوید: «ما نیاز به رویکردی جدید برای انجام تغییرات در عراق هستیم، و اگر خلاف آن عمل کنیم، معتقد نیستم که حملات نظامی امریکا تاثیری بگذارد و شاید حتی نتایج عکس به دنبال داشته باشد.»

با این حال شیف حمله هوایی به رهبران و فرماندهان داعش توسط امریکا را تایید می کند و می گوید: «شاید حملات نظامی به رهبران شبکه دولت اسلامی در عراق و شام مناسب باشد. این مجموعه مجموعه ای جهادی است که بر بخش عمده ای از خاک عراق تاخت و تاز کرده است.»

وی در ادامه می گوید: «اگر اطلاعات امنیتی خوبی به دست آوریم که به طور دقیق به ما بگوید که پایگاه های فرماندهان داعش کجا هستند، منطقی است که حملات هوایی به آن مناطق انجام دهیم اما نمی خواهم این اقدام را به طور کامل قانونی بدانم.»

ما نیاز به رویکردی داریم که اوضاع را بسیار بدتر از اینها ببیند قبل از این که مالکی خود بگوید که حاضر است قدرت را رها کند. که البته این اتفاق بهترین اتفاقی است که ممکن است در عراق بیفتد.

آدم شیف که عضو کمیته امنیت در مجلس نمایندگان امریکا است همچنین می گوید: «من خوشحالم که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت که این حملات قریب الوقوع نیستند و ممکن است برای انجام آنها تا پایان سال منتظر شویم.»

شیف همچنین از سیاست خویشتنداری ای که واشنگتن در قبال استفاده از قدرت نظامی اتخاذ کرده است، ابراز خرسندی می کند و می گوید که واشنگتن باید سیاست هایی بیش از این خصمانه و تند در قبال نوری مالکی اتخاذ کند تا وی مجبور شود که دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

پیش از این کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، فشارهایی را به دولت شیعی به ریاست نوری مالکی وارد آورده بود تا وی دولتی گسترده تر که شامل دیگر طیف های عراقی شود و رضایت سنی ها و کردها را نیز جلب کند و آنها احساس کنند که نقشی گسترده تر در دولت دارند، تشکیل دهد.

شیف در این باره می گوید: «مالکی این حرف ها را از قبل هم شنیده بود اما گفته بود که بعید است دولت وحدت ملی یکپارچه تا انتخابات تشکیل شود. برای همین ما نیاز به رویکردی داریم که اوضاع را بسیار بدتر از اینها ببیند قبل از این که مالکی خود بگوید که حاضر است قدرت را رها کند. که البته این اتفاق بهترین اتفاقی است که ممکن است در عراق بیفتد.»

کارشناسان بر این اعتقادند که استراتژی دولت امریکا حفظ مالکی در قدرت است با این تفاوت که این بار از او می خواهند که نقش بیشتری به گروه ها و قبایل سنی در حکومت عراق بدهد.

شیف در حالی این اظهارات را بیان می کند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با اعزام 300 مشاور نظامی امریکایی به بغداد برای کمک به نیروهای امنیتی عراقی موافقت کرده و اکنون نیز عملا در حدود نیمی از این افراد وارد بغداد شده اند.  

اعضای حزب دموکرات که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز عضو آن است به طور کلی مخالف حمله هوایی ایالات متحده به عراق هستند اما اعضای حزب جمهوری خواه از طرح حمله نظامی به عراق حمایت می کنند و به استثنای سناتور لندسی گراهام که می گوید باید منتظر ماند تا اول حکومت جدید عراق تشکیل شود بعدا امریکا وارد فاز نظامی برای کمک به دولت مرکزی شود، اکثرا می گویند که امریکا باید فورا در عراق نیروی نظامی پیاده کند و جنگ با داعش را در دستور کار خود قرار دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

اتنشار اولیه: سه شنبه 10 تیر 1393 / باز انتشار : یکشنبه 15 تیر 1393

کلید واژه ها: داعش عراق و امريكا


نظر شما :