مسعود بارزانی: تجزیه عراق امری ممکن است

۱۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۳۵۳۸۷ سرخط اخبار

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه تجزیه و تقسیم عراق امری است که امکان توقف آن وجود ندارد، اعلام کرد که آمریکا با اعلام استقلال کردستان مخالفت نخواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سومریه نیوز عراق، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق عنوان داشت: تجزیه و تقسیم عراق مساله ای است که امکان متوقف کردن آن وجود ندارد چرا که ما هویت کردی داریم و برخی دیگر سنی بوده و دیگران شیعه و برخی مسیحی هستند اما ما هویت عراقی نداریم.

 

وی عنوان داشت: با توجه به پیش روی های شبه نظامیان تروریستی داعش، اوضاع کنونی در عراق با تهدیدات بسیاری رو به رو است.

 

بارزانی گفت: ما قبل از اینکه استقلال اقلیم کردستان را اعلام کنیم در وهله نخست از مردم خواهیم پرسید و پارلمان کردستان در حال حاضر برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان آماده می شود.

 

وی بر لزوم این استقلال به عنوان حق طبیعی برای هر ملتی تاکید کرده و گفت: من پیش بینی نمی کنم که آمریکا با این اقدام مخالفت کند.

رئیس اقلیم کردستان عنوان داشت: رابطه میان کردستان و ترکیه ظرف 10 سال گذشته به صورت چشمگیری بهبود یافته است و این رابطه در حال حاضر بسیار خوب است و می توان ترکیه را به عنوان یک همسایه خوب توصیف کرد.

 

پیشتر خانم عالیه نصیف از نمایندگان ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود که حق تعیین سرنوشت یک مساله بین المللی بوده و داخلی نیست و درخواست های کردها برای این مساله با قانون اساسی مغایرت دارد.

 

وی تصریح کرد: رهبران کرد زمانی که ببینند ماد ه ای در قانون اساسی وجود دارد که با منافع آن ها همسو است خواهان اجرای قانون اساسی می شوند اما اگر ببینند که با منافع آن ها مغایرت دارد مخالفت خود را اعلام می کنند.

 

پیشتر مسعود بارزانی در سخنانی مقابل پارلمان اقلیم کردستان خواهان تعجیل در تصویب قانون تشکیل کمیساریای عالی مستقل انتخابات کردستان شده و گفت: چرا که این مساله نخستین گام خواهد بود و گام دوم آمادگی ها برای برگزاری همه پرسی در خصوص حق تعیین سرنوشت است.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان


نظر شما :