بحران سیاسی عراق به زودی پایان می‌یابد؟

امید عراقی‌ها به جلسه روز یکشنبه مجلس

۲۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۳۵۵۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر به صراحت اعلام کرده اند که با انتخاب مجدد نوری مالکی برای سومین بار به این سمت مخالف هستند. اما هر دو تاکید کرده اند با نامزدی بر آمده از ائتلاف دولت قانون که اکثریت کرسی های پارلمان عراق را در اختیار دارد، مخالفتی ندارند
امید عراقی‌ها به جلسه روز یکشنبه مجلس

دیپلماسی ایرانی: عراق روزهای سختی را می گذراند. شبح تجزیه و گروهک تروریستی داعش و جنگ داخلی شیعه و سنی و اختلاف های شدید سیاسی آرامش را از مردم عراق گرفته است. بغداد در وضعیت بهت و ترس بسیار به سر می برد اگر چه گفته می شود نگرانی مردم نسبت به چند هفته پیش زمانی که در پی سقوط موصل وحشتی هولناک سراسر عراق را فرا گرفته بود، آرام تر شده است.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی می گویند در پی سقوط موصل و تهدید داعش به حمله به بغداد و نجف اشرف و کربلا وحشت به اندازه ای گسترش یافت که حتی مشکلاتی در گردان نظامی مستقر در بصره به وجود آمد. اما اکنون که بحران موصل می رود که یک ماهه شود تا اندازه بسیاری آرامش به مردم عراق بازگشته است. اما پیش روی های ارتش چندان هم گسترده نیست. اگر چه دیوار دفاعی بغداد که هدف اصلی گروه های تروریستی است، به شدت تقویت شده و تهدیدها علیه آن به حداقل ممکن رسیده است اما انفجارهای پراکنده ای که در این شهر صورت می گیرد نشان می دهد اختلال های امنیتی در آن بسیار بالا است و نگرانی عده ای که می ترسند ناگهان اتفاقی پیش بینی نشده مشابه حادثه الانبار و موصل بر سر بغداد بیاید، به جا است.

اما فارغ از تنش های امنیتی تنش های سیاسی نیز به قوت خود باقی هستند. تقسیم قدرت به ویژه پست نخست وزیری همچنان محل اختلاف های جریان های سیاسی است.روز یکشنبه شبکه خبری الحره امریکا گزارش داد هیاتی از ایران به همراه حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق پشت درهای بسته مذاکرات محرمانه ای را با نوچیروان بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق انجام دادند. به فاصله دو روز بعد از آن مقام های کردستان اعلام کردند که مسعود بارزانی از تلاش های خود برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری عراق منصرف شده و قصد دارد ظرف ساعات آینده برهم صالح، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان و از رهبران حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی را برای این سمت معرفی کند.

در توافقی که میان حزب اتحاد میهنی کردستان و حزب دموکراتیک کردستان در سال 2003 حاصل شده بود، این دو حزب تصمیم  گرفته بودند که ریاست جمهوری به حزب اتحاد میهنی و ریاست اقلیم به حزب دموکراتیک کردستان برسد.بارزانی در روزهای اخیر نیز دیگر کمتر صحبت از استقلال می کند و در بعضی از سخنانش بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید کرده است.

بر سر ریاست مجلس نیز بعد از آن که اسامه النجیفی طی بیانیه ای اعلام کرد که برای بار دوم خود را نامزد این سمت نمی کند اکنون گفته می شود که شانس سلیم الجبوری برای رسیدن به این سمت از همه بیشتر است. البته صالح المطلک نیز خود را برای این سمت کاندید کرده اما گفته می شود به احتمال قوی این پست به الجبوری می رسد. پیش از این صالح المطلک رایزنی هایی را با کردها برای تصاحب پست ریاست جمهوری انجام داده بود که ناکام ماند. الجبوری از چهره های نزدیک به نوری مالکی و حزب الدعوه محسوب می شود. قرار است همام حمودی از مجلس اعلا و از نمایندگان فراکسیون شهروند نیز معاون او شود.

بر سر پست نخست وزیری که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران عراقی به بحران اصلی عراق تبدیل شده است نیز مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر به صراحت اعلام کرده اند که با انتخاب مجدد نوری مالکی برای سومین بار به این سمت مخالف هستند. اما هر دو تاکید کرده اند با نامزدی بر آمده از ائتلاف دولت قانون که اکثریت کرسی های پارلمان عراق را در اختیار دارد، مخالفتی ندارند. منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی می گویند که نوری مالکی احتمالا معاون رئیس جمهوری عراق خواهد شد و طارق نجم از سران حزب الدعوه که خود مالکی ریاست آن را بر عهده دارد به احتمال قوی جانشین وی خواهد شد. طارق نجم که دکترای خود را در ادبیات عرب از دانشگاه قاهره گرفته و مدتی را نیز قبل از سقوط صدام حسین در لندن گذرانده بود، رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارد و از چهره های متنفذ و موثر در دفتر نوری مالکی محسوب می شود. مالکی اعتماد بسیاری به وی دارد و او را از نزدیک ترین یاران خود به حساب می آورد.

در تقسیم دیگر سمت ها نیز گفته می شود احتمالا احمد چلبی معاون نخست وزیر، بیان جبر الزبیدی، وزیر کشور و دکتر ابراهیم بحرالعلوم نیز وزیر نفت خواهد شد. احتمالا پست های خدماتی نیز به جریان صدر خواهند رسید.به گفته منابع آگاه ایران تلاش های بسیاری را برای نزدیک کردن دیدگاه های ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی با مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم آغاز کرده است و انتظار می رود که این تلاش ها به زودی به ثمر بنشیند.بسیاری انتظار دارند که روز یکشنبه، زمان برگزاری جلسه دوم مجلس جدید عراق روسای اصلی سه گانه عراق معرفی شوند و اختلافات سیاسی بر سر این سمت ها پایان یابند.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نوری مالکی بغداد عراق


نظر شما :