اسنودن: امیر احمدی هدف جاسوسی بوده است

۱۹ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۳۵۵۸۷ سرخط اخبار

فرارو نوشت:

براساس اسنادی که ادوارد اسنودن مقاطعه کار سابق "سازمان امنیت ملی آمریکا" (ان اس ای) که در روسیه پناهنده شده منتشر کرده، سازمان های جاسوسی آمریکا ای میل های پنج چهره برجسته مسلمان در آمریکا را در تلاشی برای شناسایی تهدیدهای امنیتی زیر نظر داشته اند.

نام هوشنگ امیراحمدی استاد دانشگاه راتگرز در میان آنها به چشم می خورد. امیراحمدی می گوید که از شنیدن این ادعا خیلی متعجب نیست.

سایت خبری اینترسپت که این خبر را منتشر کرده تحت نظر گلن گرینوالد است که به انتشار بسیاری از اسناد آقای اسنودن کمک کرد.

"اف بی آی" و "ان اس ای" گفتند فقط وقتی در زندگی آمریکایی ها تجسس می کنند که دلایل موجه در اختیار داشته باشند.

در گزارش اینترسپت آمده است: "سازمان امنیت ملی و اف بی آی به طور مخفیانه ای میل های چهره های برجسته مسلمان در آمریکا را زیر نظر داشتند…این کار بر اساس رویه هایی که برای یافتن تروریست ها و جاسوس های خارجی استفاده می شود انجام شد."

اینترسپت را پیر امیدیار، بنیان گذار ایرانی تبار بنگاه خرید و فروش اینترنتی ای بی راه انداخته تا مجرایی برای انتشار این دست گزارش های پژوهشی و افشاگرانه باشد.

افرادی که ادعا می شود هدف جاسوسی بوده اند عبارتند از:
 

  •     فیصل گل یک عامل حزب جمهوری خواه و کارمند سابق سازمان امنیت داخلی
  •     عاصم غفور، وکیلی که نمایندگی شماری از افراد مظنون در پرونده های مرتبط با تروریسم را به عهده داشت
  •     هوشنگ امیراحمدی، استاد ایرانی الاصل دانشگاه راتگرز آمریکا
  •     آقا سعید، استاد سابق علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا
  •     نهاد عوض، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکا و اسلام


براساس این گزارش - که نتیجه سه ماه تحقیقات با استفاده از اسناد محرمانه ارائه شده از طرف ادوارد اسنودن است - هر پنج نفر شرکت در فعالیت های تروریستی را رد کرده اند.

ان اس ای و وزارت دادگستری به سرعت به این گزارش واکنش نشان دادند و گفتند که ای میل های آمریکایی ها فقط وقتی تجسس می شود که دلیل کافی برای این کار وجود داشته باشد.

این دو سازمان در بیانیه مشترکی نوشتند: "این ادعا که سازمان های اطلاعاتی آمریکا علیه چهره های سیاسی، مذهبی یا فعالان فقط به دلیل اختلاف نظر آنها با سیاست های دولت یا انتقاد آنها از دولت یا استفاده از حقوق مندرج در قانون اساسی تحت تجسس الکترونیکی قرار می گیرند کاملا غلط است."

با این حال کاخ سفید گفت که در پی این ادعاها به سازمان امنیت ملی دستور بررسی آن را داده است.

ادوارد اسنودن سال گذشته گنجینه ای از اسناد ان اس ای را با خود از آمریکا خارج کرد و در اختیار رسانه ها گذاشت.

این اسناد نشان دهنده تجسس گسترده داخلی و خارجی بر زندگی میلیون ها شهروند آمریکایی و همچنین سایر کشورها از جمله سران بعضی کشورهای دوست بود.

کنگره اخیرا سعی کرد تجسس الکترونیکی توسط سازمان امنیت ملی را مهار کند. قانونی که مجلس نمایندگان تصویب کرد ان اس ای را از جمع آوری اطلاعات شخصی آمریکایی ها در اینترنت بدون داشتن حکم از دادگاه منع می کند.

واکنش هوشنگ امیراحمدی
امیراحمدی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه راتگرز آمریکا و رئیس شورای ایرانی آمریکایی، در سال های گذشته برای بهبود روابط ایران و آمریکا فعال بوده و در این باره هم در دولت محمد خاتمی و هم در دولت محمود احمدی نژاد با مقامات دو کشور تماس داشته است.

گزارش تازه منتشر شده می گوید ایمیل های او از تابستان شش سال پیش زیر نظر بوده و این دست کم تا بهار سال بعد ادامه داشته.

هوشنگ امیراحمدی به بی بی سی گفت خودش هم از این افشاگری تازه، چندان شگفت زده نشده است: "من و همکارانم در شورای ایرانی آمریکایی همیشه عملکردمان شفاف بوده و به همین خاطر چیزی برای نگرانی نداشته ایم. به همین خاطر هم از این شنود و رصد، نتیجه ای به دست نیامده است."

او می گوید: "وقتی برای رفع یک مخاصمه ۳۵ ساله تلاش می کنیم، شاید این فشارها طبیعی باشد. در ایران هم که دست راستی ها مثل روزنامه کیهان مرا به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده اند."

آقای امیر احمدی که دو بار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرده و البته رد صلاحیت شده، خودش را یک سکولار معرفی می کند که دیدگاه هایی لیبرال درباره مسائل مدنی دارد.

کلید واژه ها: اسنودن امیراحمدی


نظر شما :