"بیت‌کوین" راه فرار ترویست‌ها از نظارت‌های خارجی

داعش پول‌های خود را چگونه جابه‌جا می‌کند؟

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۳۵۸۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
باندهای تبهکار جهانی که در "تجارت مرگ" و تجارت انسان و مواد مخدر فعالیت می‌کنند برای جابه‌جایی‌های مالی خود از بیت کوین استفاده می‌کنند و تبحر بالایی در استفاده از این سامانه دارند.
داعش پول‌های خود را چگونه جابه‌جا می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: یکی از کاربران توئیتر در صفحه خود نوشت که داعش برای دستیابی به اموال خود و فرار از نظارت "کشورهای کافر غربی" بر چگونگی جابه جایی پول هایش به راهکارهای خاصی دست یافته که از جمله آنها استفاده از شبکه پولی الکترونیکی "بیت کوین" است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سندی که این کاربر در صفحه خود منتشر کرده کتابی است که عنوان "بیت کوین و صدقه جهاد" نام دارد که در آن به قلم شهروندی به اسم "تقی الدین المنذر" به تشریح چگونگی استفاده از بیت کوین پرداخته است. وی در این صفحه خود بر لزوم استفاده از این سامانه برای تامین نیازها و فعالیت های گروه های جهادی تاکید کرده و از رسانه ها و گروه های اجتماعی خواسته است که توجه بیشتری به این موضوع کنند.

یکی از بارزترین ویژگی های بیت کوین این است که بر خلاف واحدهای پولی رایجی که میان کشورها وجود دارد، واحد پولی بیت کوین مخفی و مجهول است و سازمان دهی غیرمرکزی آن این امکان را به وجود می آورد که نظارت بر عملیات خرید و فروش و کانال های جابه جایی آن بسیار مشکل شود.  

باندهای تبهکار جهانی که در "تجارت مرگ" و تجارت انسان و مواد مخدر فعالیت می کنند برای جابه جایی های مالی خود از بیت کوین استفاده می کنند و تبحر بالایی در استفاده از این سامانه دارند. بیت کوین همچنین در جذب سایت هایی مثل "راه ابریشم" که تخصص ویژه ای در جابه هایی غیر قانونی مالی دارند و حجم مبادلات مالی اش به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار می رسد، موفق بوده اند.  

در این سند آمده است که بیت کوین راه حلی عملی برای برتری جستن بر نظارت های "حکومت های کافر" محسوب می شود. در این سند چگونگی استفاده از ارزهای فرضی و چگونگی ایجاد حساب بانکی در اینترنت و نقل و انتقال پول بدون این که کسی بتواند کوچکترین نظارتی بر جابه جایی آن کند، به خوبی شرح داده شده است.

در ماه می وزارت دفاع امریکا نسبت به عدم امکان نظارت به اموال جابه جا شده توسط گروه های تروریستی هشدار داده بود و گفته بود که عدم شفافیت مالی آنها بر سرعت حملات تروریستی می افزاید.

سندی که منتشر شده به روشنی خبرگی نویسندگان آن در معاملات بانکی و اجراهای قانونی به ویژه در چگونگی استفاده از بیت کوین را به خوبی نشان می دهد. در جزئیات سند ارائه شده آمده است: هیچ کس نمی تواند ببیند که حواله پولی چگونه به فرد مجاهد رسیده و حکومت های کافر به هیچ وجه نمی توانند دریابند که چه می گذرد، بیت کوین این امکان را فراهم می کند که تمام فرایند جابه جایی پول مخفی باقی بماند. از طریق بیت کوین فرد مجاهد می تواند میلیون ها دلار را فورا و در سریع ترین زمان ممکن جابه جا کند و آن را با کمترین تلاش و در اسرع وقت به دست مجاهدان برساند.

شبکه داعش تا کنون سند رسمی ای که ثابت کند از بیت کوین برای دریافت کمک های مالی و جابه جایی های پولی اش استفاده می کند، منتشر نکرده است.

منتشرکننده این سند که نام "شاهد امریکایی" را برای نام کاربری خود برگزیده تصویری از کاخ سفید، مقر رئیس جمهوری امریکا را در پیش زمینه صفحه خود منتشر کرده که بر پشت بام آن به جای پرچم امریکا پرچم داعش است و در پروفایل خود نیز با کپی برداری از شکل و شمایل وزارت امور خارجه امریکا به جای شعار آن از کلمات "محمد رسول الله" را نوشته است. این کاربر در معرفی خود می نویسد: "هر کس از من بپرسد چه کسی هستی می گویم فردی مسلمان از خاورمیانه هستم تا امریکایی ها نتوانند هواپیمای بدون سرنشین برای کشتن من بفرستند."

وی همچنین می نویسد: "فکر نمی کنم سندی که منتشر کرده ام مورد توجه کسی قرار بگیرد اگر چه به نظر من باید به آن به طور جدی توجه کرد."

پیش از این و در ماه می وزارت دفاع امریکا نسبت به عدم امکان نظارت به اموال جابه جا شده توسط گروه های تروریستی هشدار داده بود و گفته بود که عدم شفافیت مالی آنها بر سرعت حملات تروریستی می افزاید.

در حال حاضر داعش با سرقت 500 میلیارد دیناری که معادل 400 میلیون دلار امریکا می شود و همچنین تعداد قابل توجهی شمش طلا از بانک مرکزی موصل در عراق ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان محسوب می شود. با این وجود بسیاری این سوال را مطرح می کنند که داعش چه نیازی به استفاده از بیت کوین دارد؟ در پاسخ به این سوال بسیاری از کارشناسان می گویند که گروه های تروریستی ای نظیر داعش می توانند با استفاده از بیت کوین بدون این که کسی متوجه جابه جایی پول های آنها شود مناطق تروریستی تازه ای را برای خود در جهان ایجاد کنند. به عبارت دیگر بیت کوین می تواند پوششی برای فعالیت های تروریستی آنها به وجود آورد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بیت کوین داعش


نظر شما :