هاشمی: ایران به تلاش‌هایش در عراق ادامه می‌دهد

۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۳۵۸۲۹ سرخط اخبار

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات پارلمان اروپا که احزاب مخالف اتحادیه اروپا رأی آوردند، گفت: این مسائل نشان می دهد که در فضای سیاسی اروپا مسائل جدیدی در حال رشد است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر ایتالیا به روند مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد و با بیان اینکه "مذاکرات هسته ای به نقطه حساسی رسیده است"، افزود: اگر سیاست کشورهای 1+5 امتیازخواهی نباشد و انصاف در گفت وگوها حاکم باشد، به نتیجه خواهیم رسید که به نفع ایران و همه کشورهاست.

وی با ابراز تأسف از شرایطی که این روزها در غزه بر مردم مظلوم می گذرد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی که نماد تروریسم دولتی در جهان است، بدترین خشونت ها را علیه یک عده انسان بی دفاع مرتکب می شود که در واقع در نوار غزه زندانی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع منطقه بویژه افغانستان، سوریه و عراق، تصریح کرد: ویروس تروریسم در کشورهای منطقه رو به افزایش است که این برای همه خطرناک خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی اختلافات دولت های منطقه را موجب ایجاد فضای رشد و میدان داری تروریست ها دانست و گفت: چراغ سبزهایی که قدرت های جهانی به تروریست ها و بویژه دولت غاصب اسرائیل می دهند، راه را برای آنان باز می کند و نمی دانند طبیعت ترور، روزی دامن آنها را هم خواهد گرفت؛ آن گونه که در پرورش و تقویت طالبان و القاعده گرفت.

وی همچنین در برابر پرسش سفیر ایتالیا مبنی بر اینکه "آینده ایران را در ناآرامی های منطقه چگونه می بیند؟" پاسخ داد: جمهوری اسلامی با قدرت دفاعی و حمایت های مردمی و تجربه هایی که برای مقابله با تجزیه طلب ها و گروهک های مسلح دارد، امن ترین کشور منطقه است و خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه، با اشاره به سوابق تمدنی ایران و ایتالیا در تاریخ کهن، بر گسترش روابط دوجانبه تأکید کرد و گفت: اگرچه تحریم های ظالمانه بر روابط سایه انداخته بود، اما آینده، نویدبخش روزهای خوب همکاری بین دولت و ملت ایران و ایتالیاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتفاقات عراق، تاکید کرد: راه حل همه مسائل سیاسی، گفت وگوهاست و این موضوع در عراق که شرایط خاصی دارد، سخت است، ولی ایران به تلاش هایش ادامه می دهد تا مردم عراق بیش از این قربانی جنایت نشوند.

«لوکا جانسانتی» که مأموریتش به عنوان سفیر ایتالیا در ایران رو به پایان است و برای مسئولیت جدید به کشور متبوع خود برمی گردد، در این دیدار گفت: تجربیات ارزشمندی از همکاری با ایران دارم و هر جا که باشم، برای تقویت روابط تلاش خواهم کرد.

سفیر ایتالیا، ایران را کشوری باثبات خواند و افزود: خواهان گسترش روابط دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی هستیم و بسیاری از تجّار و شرکت های ایتالیایی آمادگی دارند تا پس از حل مسائل تحریم با ایران کار کنند.

لوکا جانسانتی، ایران را همکار سنتی ایتالیا دانست و گفت: می دانم با تقویت بخش خصوصی که پیرو اصلاح اصل 44 قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق افتاد، زمینه برای همکاری شرکت های خارجی با سرمایه گذاران ایرانی فراهم شده است و ایتالیا، بهترین ظرفیت را برای این همکاری در همه سطوح دارد.

کلید واژه ها: ایتالیا مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :