طالبانی: کردهای عاقل خواهان جدایی نیستند

۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۰۵:۴۳ کد : ۱۹۳۵۸۷۳ سرخط اخبار

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

این روزها که عراق درگیر بحران گروه تکفیری "داعش" در بخش هایی از مناطق و استان های این کشور است، اخباری مبنی بر تصمیم منطقه کردستان به جدایی از بغداد به گوش می رسد و در این خصوص اظهار نطرهای متفاوتی انجام شده است. در این ارتباط خبرگزاری فارس نگاهی به دیدگاه های "جلال طالبانی"، رئیس جمهوری عراق در سال 2012 میلادی (1391ش) داشته که آن را با خبرگزاری رسمی کویت (کونا) انجام داده و طی آن ضمن پرداختن به قضایا و مسائل مختلف جاری در عراق و منطقه به مسئله جدایی کردستان از عراق نیز اشاره دارد.

طالبانی در خصوص نظام فدرالی در عراق و بحران بین دولت و اربیل معتقد است که عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین، نظام فدرال را پذیرفت و قانون اساسی عراق بر این نظام رای داد و کُردها نیز دارای نظام و موجودیت فدرالی بودند که حتی در دوره حاکمیت صدام نیز به رسمیت شناخته شده بود و دارای همان اختیاراتی بود که هم اکنون دارای آن است. در دوره حاکمیت صدام نیز کردستان به شکل خودگردان اداره می شد، اما پس از توسعه این موجودیت و افزایش حقوق و اختیارات آن و مناطق دیگر به آن، اختلافات در آن آغاز شد.

وی درباره تشکیل حکومت های فدرال دیگر در عراق نیز می گوید: برادران اهل سنت سیستم فدرال را رد کردند، اما وقتی فواید و سودمندی های این سیستم را مشاهده کردند در تصمیم خود تجدید نظر کرده و خواهان آن شدند، همه تلاش کردند، اما اکثریت با آنها همراه نشد، همانگونه که در بصره نیز چنین شد.

وی جدایی منطقه کردستان از عراق را بعید دانسته و تاکید می کند که کردهای عاقل و بالغ خواهان جدایی یا استقلال کردستان نیستند، چون این امری غیر ممکن است.

طالبانی می افزاید: من رئیس یک حزب هستم و شعارم از روز اول "حق تعیین سرنوشت" بوده، اما هنگامی که به قانون اساسی رای دادیم به این معناست که ما تصمیم گرفتیم، سرنوشت مان به صورت فدرالی تعیین و مشخص شود.

وی تاکید کرد که 95 درصد کردها به قانون اساسی عراق رای مثبت دادند که بر نظام فدرال با تبعیت از دولت مرکزی تاکید کرده بود.

طالبانی درباره شرایط ژئو سیاسی که مانع شکل گیری دولت کردی در منطقه می شود، معتقد است: همواره این مثال را برای دو طرف می زنم، اگر استقلال منطقه کردستان اعلام شود، حتی اگر ترکیه و ایران و عراق علیه آن وارد جنگ نشوند و تنها به بستن مرزها اکتفا کنند، آن وقت این دولت چه خواهد کرد؟ به سادگی باید گفت که خفه می شویم، چون هیچ یک از نیازها و ضروریات اقتصادی و ساختارهای زیر بنایی در این منطقه موجود نیست.

وی افزود: ما هم اکنون از نظام دموکراتیک و حقوق و آزادی های گسترده بهره می بریم؛ این تحولی بزرگ در کردستان است، اوضاع و وضعیت معیشتی بسیار خوب است و ساخت و ساز به شکلی گسترده در آن در حال انجام است.

طالبانی می گوید: پس از سقوط رژیم صدام حسین در شهر سلیمانیه تنها 5 میلیونر و سرمایه گذار اقامت داشتند، در حالی که اکنون نام 2900 سرمایه گذار را داریم که در اتاق بازرگانی کردستان نام نویسی کرده اند و این به معنای افزایش ثروت و در آمد است. زمانی در کردستان تنها یک دانشگاه بود، اما اکنون حدود 20 دانشگاه وجود دارد و برای هر کُرد عاقلی این به نظر کافی می رسد.
 

کلید واژه ها: صدام فدرال


نظر شما :