قطر و ترکیه باز هم متهم شدند

آتشفشان لیبی در انتظار انفجار مهیب

۰۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۳۶۳۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مقام امنیتی لیبیایی می‌گوید: «اوضاع عادی و طبیعی نیست، ما باید خود را آماده دست پخت تازه‌ای کنیم، خدا به تونس و لیبی برای تحولاتی که انتظار می‌روند به زودی زود رخ دهند، رحم کند.»
آتشفشان لیبی در انتظار انفجار مهیب

دیپلماسی ایرانی: جنگ دایر در لیبی که همانند کوه یخ به سمت های مختلف در حال حرکت است، برای بسیاری از ناظران کاملا مشخص است که به سمت آینده ای جهنمی روانه شده است. حرکتی که جماعت اخوان المسلمین با همکاری قطر و ترکیه با هدف کشاندن لیبی به سمت جایگاهی که تبدیل به آتشفشانی سوزان شود که همه کشورهای پیرامون خود از مصر و الجزایر گرفته تا تونس را تحت تاثیر خود قرار دهد، آن را اداره و هدایت می کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ناظران سیاسی و امنیتی لیبیایی و تونسی همگی از انفجار و لهیب این آتشفشان که زمان آن بسیار نزدیک احساس می شود نگرانند برای همین شاهدیم که رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی لیبی با دلهرگی و دسته پاچگی تحرکات سیاسی تازه ای را در هفته های اخیر در تونس آغاز کرده اند.

روزنامه العرب در ادامه می نویسد از فرماندهان نظامی لیبیایی وابسته به جماعت اخوان المسلمین و دیگر گروه های وابسته به انقلابیون الزنتان آگاه شده است که گروهی از فرماندهان نظامی لیبیایی وابسته به اخوان المسلمین و تعدادی از وجوه وابسته به جریان های لیبرال در شمال لیبی مستقر شده اند. افراد عموما نزدیک به اخوان المسلمین هتل ریجنسی را برای اقامت خود برگزیده اند در حالی که چهره های سیاسی دیگر در هتل موفنبیک مستقر شده اند.

این افراد به اطلاع روزنامه العرب رسانده اند که آنها با این هدف در این جا حاضر شده اند که فضا را برای گام های بعدی سیاست خود در صورت اعلام رسمی نتایج انتخابات قانون گذاری مجلس لیبی فراهم کنند.

یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود در این باره به روزنامه العرب گفته است که افرادی از قطر و ترکیه و رهبران شناخته شده حرکت نهضت اسلامی تونس رفت و آمدهایی را به این هتل ها انجام می دهند و دیدارهای شبانه ای را با برخی از این چهره های لیبیایی دارند. این منبع همچنین می گوید: «اوضاع عادی و طبیعی نیست، ما باید خود را آماده دست پخت تازه ای کنیم، خدا به تونس و لیبی برای تحولاتی که انتظار می روند به زودی زود رخ دهند، رحم کند.»

اخوان المسلمین اکنون می خواهد به هر قیمتی شده خود را در قدرت حفظ کند و برای رسیدن به این هدف ابایی ندارد که تر و خشک را در کشور با هم بسوزاند.

برخی ناظران لیبایی و تونسی می گویند که این تحرکات هشداری برای تحولات پیش رو در تونس و لیبی بعد از ایام عید فطر است، همه آنها با نوعی با درگیری های دایر در لیبی در چند هفته اخیر مرتبط هستند، به ویژه که به نظر می رسد نتایج انتخابات قانون گذاری لیبی حکایت از شکست اخوان المسلمین در حفظ قدرت و بقا در دایره تاثیرگذاری سیاسی در کشور دارد.

در همین رابطه سامی عاشور، تحلیلگر سیاسی در این باره می گوید: «اخوان المسلمین اکنون می خواهد به هر قیمتی شده خود را در قدرت حفظ کند و برای رسیدن به این هدف ابایی ندارد که تر و خشک را در کشور با هم بسوزاند.»

وی در ادامه می افزاید: «آن چه در طرابلس شاهدیم درگیری سیاسی با قدرت سلاح و مهمات است و این مفاد پیامی از جریان های اسلامی است که می خواهند به هر قیمتی شده در قدرت بمانند، به عبارت دیگر آنها نمی خواهند تسلیم شکستشان در انتخابات شوند.»

این در حالی است که اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که اخوان المسلمین تلاش های تازه ای را برای خرید نمایندگان مستقل مجلس برای پیوستن به جماعت خود برای حفظ قدرت آغاز کرده و می خواهد به این ترتیب ثابت کند که تسلط خود را بر مجلس نمایندگان جدید نیز حفظ کرده است.

منابع آگاه می گویند که قطر آمادگی خود را برای تامین نیازهای مالی اخوان المسلمین در این رابطه اعلام کرده و برای این منظور صندوق سری ای نیز تدارک دیده و حساب های سری ای را در بانک های مختلف اروپایی در نظر گرفته است تا نیازهای مالی جماعت اخوان المسلمین و شبکه های جهادی آنها را تامین کند. منابع آگاه می گویند چهره قطری بارزی این صندوق را اداره می کند و از طریق افرادی در اروپا و جمعیت های خیریه این پول ها را در اختیار سازمان جهانی اخوان المسلمین قرار می دهد.

سامی عاشور تاکید می کند که خطرناک تر از همه این است که تلاش برای ادامه درگیری ها برای تسلط به فرودگاه طرابلس ادامه یابد تا به این ترتیب اخوان المسلمین در نبردی غیر مستقیم قدرت را همچنان در دست خود حفظ کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اخوان المسلمین تونس ليبي


( ۱ )

نظر شما :