کلینتون: می‌توانستم بن لادن را بکشم

۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۹۳۶۶۲۶ سرخط اخبار

در تازه ترین نوار صوتی افشا شده از بیل کلینتون، وی ساعاتی پیش از حملات 11 سپتامبر 2001 در سخنانی در استرالیا از شانس از دست رفته اش برای کشتن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده سخن گفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یک نشست تجاری در ملبورن استرالیا زمانیکه موضوع به بحث درباره تروریسم کشیده شده گفته است: اسامه بن لادن مرد باهوشی است. من مدت هاست درباره اش فکر می کنم. حتی یک بار نزدیک بود او را دستگیر کنم.

کلینتون در این نوار صوتی که توسط مایکل کروگر، رهبر سابق حزب لیبرال ضبط شده، گفته است: نزدیک بود او ا به چنگ بیاورم، می توانستم او را بکشم اما باید قندهار افغانستان را با خاک یکسان می کردم و 300 زن و کودک بیگناه را می کشتم. بنابراین، این کار را انجام ندادم.

چند ساعت پس از سخنرانی کلینتون در این نشست، هواپیمای بوئینگ 767 ربوده شده و به برج شمالی مرکز تجارت جهانی نیویورک و دومین هواپیما 18 دقیقه بعد به برج جنوبی برخورد کرد.

سایر هواپیماها نیز در واشنگتن دی سی و غرب پنسیلوانیا اصابت کرد. این حملات با سازمان دهی اسامه بن لادن بیش از 3000 کشته بر جای گذاشت.

سخنان ضبط شده کلینتون در سال 2001 به یک حمله طرح شده در دسامبر 1998 مربوط می شود، حمله ای که پس از تعیین محل اقامت بن لادن در قندهار افغانستان توسط آژانس های اطلاعاتی آمریکا صورت گرفت.

این حمله طراحی شده در گزارش کمیسیون حملات 11 سپتامبر 2001 آمده است که در سال 2003 منتشر شد.

براساس این گزارش، شانس از دست رفته کلینتون در کشتن بن لادن باعث خشم تعدادی از مقام های دون پایه ایالات متحده شد اما اطلاعات بعدی نشان داد که بن لادن مواضع و مقرهای خود را در قندهار ترک گفته بود.

در گزارش کمیسیون مذکور آمده است: بن لادن به صورت غیرمنتظره و پیش بینی نشده مواضع خود را ترک گفت و اگر هم حمله ای رخ می داد او در محل اقامتش نبود که کشته شود.

مقام های آمریکایی بار دیگر در مه سال 1999 حمله موشکی علیه بن لادن را مدنظر قرار دادند. اما همانند چند ماه قبل، از تصمیم خود منصرف شدند و علت آن هم گزارش های مختلف اطلاعاتی بود.

بن لان در نتیجه حمله نیروهای ویژه آمریکا در ابیت آباد پاکستان در سال 2011 کشته شد.

کلید واژه ها: بن لادن کلینتون


نظر شما :