یمن آماده انفجار می‌شود؟

جامعه یمن در شوک شایعه ترور علی عبدالله صالح

۲۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۳۷۰۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
بعضی از ناظران سیاسی یمن بر این اعتقادند که عده‌ای تلاش دارند با آغاز ترورهایی در سطح مقام‌های بالا و حساس کشور جرقه‌ای به بشکه باروت سیاسی آماده انفجار یمن بزنند.
جامعه یمن در شوک شایعه ترور علی عبدالله صالح

دیپلماسی ایرانی: با انتشار خبری مبنی بر تلاش برای ترور علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن شوکی بر جامعه ملتهب این کشور وارد آمد. کشوری که خود همچنان درگیر کش مکش های داخلی سیاسی و طایفه ای از یک سو و درگیری های نظامی با القاعده و جدایی طلبان از سوی دیگر است اکنون با شنیدن تلاش برای ترور دیکتاتور از قدرت کنار گذاشته شده احساس می کند که گویا تلاشی برای منفجر کردن جامعه در حال انفجارش وجود دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بعضی از ناظران سیاسی یمن بر این اعتقادند که عده ای تلاش دارند با آغاز ترورهایی در سطح مقام های بالا و حساس کشور جرقه ای به بشکه باروت سیاسی آماده انفجار یمن بزنند تا این کشور به طور کامل غرق در آشوب و ناآرامی و تنش شود. بیشتر آنها نیز اتهام چنین کاری را متوجه اخوان المسلمین می کنند و می گویند که چون مسیر سیاسی آشتی میان گروه های سیاسی یمنی به ویژه میان صالح با دشمنان سرشناس سیاسی اش به ویژه حزب الاصلاح، شاخه یمنی اخوان المسلمین به شکست انجامیده است این گروه تلاش دارد تا برای رسیدن به اهدافش شیوه خشونت را در پیش بگیرد.

این در حالی است که مخالفان علی عبدالله صالح چنین سناریویی را ساخته و پرداخته خود او و یارانش می دانند و می گویند صالح با این کار می خواهد دوباره خود را در افکار عمومی یمن مطرح کند تا زمینه ها برای بازگشت خود یا نزدیکانش به قدرت فراهم شود.

روز سه شنبه تونلی زیر زمینی در یکی از خیابان های منتهی به محل سکونت علی عبدالله صالح در صنعا کشف شد که شایعه تلاش برای ترور او را تقویت کرد.

یک منبع آگاه در وزارت کشور یمن که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ما محل و گستردگی این تونل را بررسی کردیم، همه اسناد برای هر گونه هدف احتمالی را نیز جمع آوری کردیم. این تونل به شمال خانه علی عبدالله صالح ختم می شده است.»

بلافاصله بعد از انتشار این خبر سایت "الموتمر نت" وابسته به حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح خبر داد که تلاش برای ترور علی عبدالله صالح ناکام ماند. به نوشته این سایت این تونل به یکی از دهلیز های منتهی به خیابان کاخ منتهی می شد.

با وجود این که علی عبدالله صالح از قدرت کنار رفته است اما همچنان ریاست حزب کنگره ملی را بر عهده دارد و فعالیت های سیاسی خود را از طریق این حزب دنبال می کند.

به دنبال انتشار این خبر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری فعلی به ژنرال عبده حسین الترب، وزیر کشور، جلال الرویشان، رئیس سازمان امنیت سیاسی و ژنرال علی الاحمدی، رئیس سازمان امنیت ملی یمن دستور داد تا به سرعت درباره این قضیه تحقیق کرده و تمامی احتمالات مبنی بر تلاش برای ترور علی عبدالله صالح را بررسی کنند.

در همین رابطه ابو بکر القربی، وزیر امور خارجه سابق یمن و رئیس دایره روابط خارجی حزب کنگره ملی در صفحه توئیتر خود نوشت، طرحی وجود دارد که می خواهد یمن را به جنگ داخلی بکشاند و به این ترتیب عملیات سیاسی مسالمت آمیز در کشور را ناکام بگذارد.

وی درباره تونل زیر زمینی کشف شده نیز نوشت: کشف این تونل که به خانه رئیس کنگره ملی منتهی می شود تایید می کند که تلاشی وجود دارد که می خواهد یمن را به جنگ داخلی بکشاند و عملیات سیاسی مسالمت آمیز کشور را ناکام بگذارد و فرایند گفت وگوهای ملی را از مسیر خارج کند.

این در حالی است که منتقدان صالح این خبر را شایعه ای ساخته و پرداخته خود و اطرافیانش می دانند و می گویند وی با این کار می خواهد خود را در افکار عمومی یمن مطرح کرده تا دوباره به قدرت بازگردد. آنها می گویند صالح با شکست حکومت اخوان در مصر و توقف دومینوی بهار عربی به این فکر افتاده است تا طرحی را برای بازگشت به قدرت طراحی کند و در این مسیر تلاش دارد تا اخوان المسلمین را دشمن اصلی یمن معرفی کرده و سناریویی همانند سناریوی مصر اما با نسخه یمنی برای بازگشت خود یا اطرافیانش به قدرت به اجرا بگذارد.

به رغم این که علی عبدالله صالح به موجب طرح شورای همکاری خلیج فارس پذیرفت که به طور مسالمت آمیز از قدرت کنار رود اما همچنان از چهره های موثر و قدرتمند در عرصه سیاسی یمن محسوب می شود و همچنان بسیاری از احزاب و مردم یمن از او طرفداری می کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علی عبدالله صالح اخوان المسليمن يمن


نظر شما :