ریشه دواندن یک تهدید در مرزهای روسیه

راست‌های افراطی اروپا برای اوکراین می‌جنگند

۲۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۷۱۶۵ اخبار اصلی اروپا
بسیاری از اعضای گردان آزوف خود را ملی گرایان راست افراطی اوکراینی توصیف می کنند. آنها با افتخار نمادهای نئونازی مانند تی شرت سیاه با علامت ضربدر را بر تن می کنند و شعارهای آنها را سر می دهد
راست‌های افراطی اروپا برای اوکراین می‌جنگند

دیپلماسی ایرانی: تقریبا 80 سال پیش مردمی که واقعا به ایدئولوژی جمهوریت معتقد بودند از سرتاسر دنیا به اسپانیا رفتند تا در ارتشی که به "سپاه بین المللی" مشهور شد در جبهه جمهوری خواهان در جنگ داخلی این کشور شرکت کنند. این روزها پژواک صدای آن زمان اسپانیا را می توان در اوکراین شنید جایی که ایدئولوگ های خارجی مشغول جنگ با جدایی طلبانی هستند که توسط  ولادیمیر پوتین حمایت می شود.

تا به حال تعداد خارجی هایی که برای جنگ به اوکراین رفته اند در قیاس با جنگ داخلی اسپانیا بسیار کمتر بوده است. به طور مثال از 250 داوطلب واحد گردان آزوف که به نفع دولت اوکراین مبارزه می کنند 12 نفر خارجی هستند و انتظار می رود 24 نفر دیگر از خارج از کشور به آنها بپیوندد.

گستون بسون، چترباز سابق فرانسوی که به نظارت بر گروه های خارجی گردان ها کمک می کند می گوید: "ما مزدور نیستیم، ما داوطلبانی هستیم که بدون دریافت هیچ پولی برای عدالت می جنگیم. ما ضد کمونیست هستیم اما روح ما مانند همان سپاه بین المللی است که در دهه 30 در اسپانیا [علیه فاشیسم] می جنگید."

بسون در ماه ژوئن پستی در فیس بوک خود نوشت و از داوطلبان خارجی خواست که به گردان آزوف ملحق شوند. وی نوشت: "اینجا چیزی جز دردسر، جنگ، ماجراجویی و شاید مرگ یا مجروحیت های جدی پیدا نخواهید کرد اما قطعا خاطراتی بسیار خوب و دوستانی برای تمام عمر خواهید داشت."

بسون می افزاید: "من هر روز دهها درخواست عضویت از طریق ایمیل دریافت می کنم مخصوصا از کشورهایی مانند فنلاند، نروژ و سوئد" که تجربه های جنگی بسیار زیادی حاصل از جنگ در نقاط مختلف دنیا داند. 75 درصد این درخواست ها را نمی پذیرم. ما به دنبال کسانی که عاشق اسلحه بازی اند و یا معتاد به مواد مخدر و الکل هستند نیستیم. داوطلبان باید هزینه بلیط خودشان را پرداخت کنند سپس پیش از اعزام به خط مقدم آموزش آنها در کیف شروع می شود.

این گردان که در ماه آوریل تشکیل شده است روز 13 ژوئن در عملیات بازپس گیری شهر ماریوپل که در سواحل شمالی دریای آزوف در جنوب اوکراین قراردارد شرکت و احظات سختی را تجربه کرد.

بسیاری از اعضای گردان آزوف خود را ملی گرایان راست افراطی اوکراینی توصیف می کنند. آنها با افتخار نمادهای نئونازی مانند تی شرت سیاه با علامت ضربدر را بر تن می کنند و شعارهای آنها را سر می دهد. افراط گرایان فوتبال هم به صفوف این گردان ملحق شده اند. این گردان توسط مجمع سوسیال ملی تشکیل شده است که کنفدراسیونی از سازمان های ملی گرای افراطی و گروه های اوکراینی است که مخالف همراهی با سیاست های اتحادیه اروپایی و ناتو هستند. این ایدئولوژی راست افراطی است که هفکرانی را از سوئد، ایتالیا، فرانسه، کانادا و حتی روسیه به سوی اوکراین می کشاند.

جنگ اوکراین به فرانچسکو 53 ساله که از ایتالیا به گردان آزوف ملحق شده است احساس هدف دار بودن را داده است. فرانچسکو که در بین سالهای دهه 70 و 80 عضو یک جنبش راست افراطی ایتالیا بوده است می گوید: "در سنگرهای میدان [استقلال اوکراین] من مانند ET [شخصیت فضایی فیلمی به همین نام اثر استیون اسپیلبرگ] خانه خودم را در طرف ناسیونالیست های اوکراینی پیدا کردم. بعد از جدایی کریمه و مناطق شرقی کشور نمی توانستم اوکراینی ها را در مواجهه با تهدید روسیه تنها بگذارم. به همین دلیل برای جنگ ثبت نام کردم."

در یکی از روزهایی که اعضای این گردان در اردوگاه خود در بردیانسک در 80 مایلی جنوب غربی دونتسک به خط شده بودند در حالی که برای مخفی ماندن هویتشان صورتشان را پوشانده بودند؛ با دستور فرمانده به سمت یک ون قراضه حرکت کردند تا آنها را به میدان تیر ببرد.

این جنگجویان در مسیر خود به سمت تمرین تیراندازی و مانور با خواندن سرودی به افتخار موسولینی به فرانچسکو هم رزم ایتالیایی خود ادای احترام کردند. همه فرانچسکو را "دون" یا "عمو" صدا می زنند.

فرانسچکو در کنار سورین، داوطلب 20 ساله سوئدی نشسته بود که روی بازویش عبارت "فرزند اودین" را خالکوبی کرده بود. یک موسیقی راک ملی گرایانه به نام "مرگ بر دشمن" از تلفن همراهی پخش می شد و اعضای گردان به ولادیمیر پوتین فحاشی می کردند.

در میدان تیر یک تعلیم دهند سوئدی پیشنهاد آموزش جنگ شهری را می دهد. این مرد که نمی خواهد شناسایی شود لباس سیاه بر تن دارد، صورت خود را اصلاح کرده، لاغر و عضلانی است. او مانند یک افسر با صدای بلند خطاب به اعضای این گردان می گوید: "من آمده ام که شما را با سخت ترین تاکتیک های جنگ شهری آموزش دهم. به شما آموزش می دهم که چگونه وارد یک ساختمان شوید، آن را تصرف کنید و اگر خوش شانس باشید زنده از آن بیرون بیایید."

میکائیل اسکیلت احتمالا شناخته ترین جنگجوی خارجی این گردان است. این تک تیرانداز سوئدی که تجربه 7 سال خدمت در ارتش سوئد و گارد ملی این کشور را دارد یکی از از اعضای حزب نئونازی اسونسکارناس در سوئد بوده است. وی یکی از معدود جنگجویانی است که موافقت می کند بدون پوشاندن صورتش صحبت کند؛ مبارزان طرفداران روسیه برای سر وی جایزه 5 هزار یورویی تعیین کرده اند. این مقدار بیشتر از میانگین درآمد سالیانه در اوکراین است.

وی می گوید: "آنها اگر می خواهند می توانند بیایند و مرا بگیرند. من علیه احمق هایی می جنگم که به گفته های پوتین باور دارند. یک تیرانداز در ماریوپل سعی کرد که مرا از پشت یک پنجره بزند. من بعد از اینکه موقعیت وی را شناسایی کردم کمی صبر کردم تا مقداری از سنگر خود خارج شود و سپس ماشه را چکاندم. او در آن لحظه هیچ شانسی نداشت."

اسکیلت دلیل خود برای ثبت نام در گردان آزوف را اینگونه شرح می دهد: "در تلویزیون دیدم که تک تیراندازها در میدان استقلال به غیرنظامیان و ملی گرایان شلیک می کنند بنابراین تصمیم گرفتم که به آنها ملحق شوم."

موران یک جوان روسی که برای گردان آزوف می جنگد می گوید که به این دلیل به اوکراین آمده که می خواهد کمک کند تا دولت پوتین سقوط کند. وی نمی داند که آیا می تواند به روسیه بازگردد یا نه چرا که اکنون یک خائن محسوب می شود. این جوان 24 ساله اهل کوهستان اورال می گوید: "ترجیح می دهم خودم را با نارنجک متفجر کنم تا اینکه زنده دستگیر شوم."

منبع: لوبلاگ/ ترجمه: رضا عسگری

کلید واژه ها: اوکراین آزوف گردان آزوف اسپانیا


( ۸ )

نظر شما :