هشدار رئیس جمهور یمن به مخالفان

۲۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۳۷۲۵۷ سرخط اخبار

در پی تظاهرات گسترده یمنی ها در صنعا و دیگر شهرها، رئیس جمهور یمن هشدار داد که اقدامات قانونی و سختی را علیه کسانی که امنیت و ثبات این کشور را برهم بزنند، اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ی خبری الجزیره، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن در نشست فوق العاده ای اعلام کرد که دولت یمن علیه کسانی که به امنیت و ثبات این کشور لطمه وارد کنند، "اقدامات قانونی و سختی" را اتخاذ خواهد کرد.

همچنین سفرای 10 کشور ناظر بر اجرای طرح خلیج فارس درباره یمن در پیامی به "عبدالملک حوثی"، رهبر گروه حوثی ها نسبت به دست زدن به خشونت هشدار دادند و اعلام کردند که هرگونه اقدامی که موجب افزایش خشونت ها و تنش ها در یمن شود، از سوی جامعه ی جهانی محکوم می شود.

سفیران مذکور همچنین از درخواست رهبر حوثی ها برای برگزاری تظاهرات گسترده ابراز نگرانی و اعلام کردند: چنین تهدیداتی علیه دولت یک ابراز درست برای اثبات ادعاها نیست. ما از حوثی ها می خواهیم تا به قانون احترام گذاشته و از هرگونه اقدامی که موجب تنش و آشوب می شود خودداری کنند.

سفیران مذکور همچنین از حوثی ها خواستند تا با دولت برای اجرایی کردن نتایج کنگره ی ملی همکاری کنند.

در این پیام از حوثی ها خواسته شده تا درخواست شورای امنیت را برای عقب نشینی این افراد از پایگاه های خود در یمن و تحویل سلاح های خود به مقامات دولت بپذیرند.

این درخواست ها پس از آن صورت می گیرد که رهبر حوثی ها خواهان تظاهرات گسترده در یمن برای براندازی دولت شده بود و هزاران یمنی نیز در پاسخ به درخواست وی دست به تظاهرات و تحصن زدند.

عبدالملک حوثی همچنین تا روز جمعه به مقامات یمنی مهلت داد تا استعفا کنند.

در همین راستا علی قحوم، عضو دفتر اطلاع رسانی حوثی ها اعلام کرد که یمنی ها به خاطر تحقق خواسته های خود دست به تظاهرات زده و یمن دیگر نمی تواند دولت کنونی را تحمل کند.

از سوی دیگر، منابعی نیز اعلام کردند که گروه حوثی ها با پیشنهاد تعیین نماینده هایی در صنعا جهت مذاکره برای توقف خشونت ها در استان نفت خیز "الجوف" موافقت کرده اما ارتش و کمیته های مردمی تاکنون واکنشی به این پیشنهاد نداشته اند.

در همین راستا حوثی ها برای دومین روز متوالی در ورودی های صنعا دست به تظاهرات زدند و خواهان براندازی دولت شدند.

از سوی دیگر، صدها خانواده یمنی در پی تظاهرات حوثی ها و از ترس تبدیل شدن پایتخت به میدان درگیری ها صنعا را به سمت شهرها و استان های دیگر ترک کردند.

وزارت خارجه انگلیس نیز اخیراً در بیانیه ای از اتباع خود در یمن خواست هرچه سریع تر این کشور را ترک کنند.

منابع نظامی نیز اعلام کردند که وزارت دفاع یمن اقدامات فوق العاده ای را برای مقابله با رخدادهای اخیر اتخاذ کرده و نیروهای امنیتی را در صنعا مستقر کرده است.

یک مقام یمنی نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما با رئیس جمهور توافق کردیم امروز (چهارشنبه) نشستی گسترده با حضور نمایندگان مجلس شورا، پارلمان، رهبران احزاب، گرو های سیاسی، نمایندگان جامعه مدنی با هدف بررسی اوضاع و خروج فوری از بحران برگزار کنیم.

وی افزود: امروز کمیته ای از سوی تمام گروه ها برای مذاکره با حوثی ها تشکیل می شود.

کلید واژه ها: حوثی ها


نظر شما :