جنگ جدید قدرت در لیبی

۰۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۳۷۴۵۸ سرخط اخبار

در پی اینکه کنگره ملی لیبی (پارلمان) عمر الحاسی را مامور تشکیل دولت نجات ملی کرد، نخست وزیر و رییس پارلمان جدید این کشور مخالفت خود را با تصمیم باطل کنگره ملی برای مکلف کردن عمر الحاسی برای تشکیل دولت جدید اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، 123 نماینده کنگره ملی لیبی که در جلسه این نهاد حضور داشتند به انتخاب عمر الحاسی به عنوان نخست وزیر دولت نجات رای دادند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که کنگره ملی لیبی به رییس خود اختیارات گسترده ای بخشیده است و این کنگره همواره پیگیر تحولات در کشور خواهد بود.

کنگره ملی لیبی همچنین تصمیم پارلمان منتخب در جلسه چند روز قبل آن در طبرق مبنی بر درخواست برای مداخله بین المللی در لیبی را محکوم کرد و ضرب الاجل یک هفته ای را برای تحویل قدرت به پارلمان منتخب تعیین کرد.

در همین حال محمد عبدالعزیز، وزیر خارجه لیبی کمی قبل از آغاز نشست کشورهای همسایه لیبی در قاهره عنوان داشت که لیبی از شورای امنیت انتظار دارد قطعنامه ای را صادر کرده و پیام محکمی را در خصوص درگیری های مسلحانه در لیبی و پایان کشتارها انتقال دهد.

نخست وزیر لیبی: مکلف کردن الحاسی اقدامی باطل است

این در حالی است که عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی و عقیله صالح عیسی، رییس پارلمان مخالفت خود را با تصمیم باطل کنگره ملی برای مکلف کردن عمر الحاسی برای تشکیل دولت جدید اعلام کردند.

عبدالله الثنی در کنفرانس خبری مشترک با عقیله صالح عیسی اعلام کرد که نوری بوسهمین که در گذشته ریاست کنگره ملی لیبی را بر عهده داشت در حال حاضر هیچ مقام رسمی ندارد و تصمیمی که برای مکلف کردن الحاسی جهت تشکیل دولت اتخاذ کرده یک تصمیم باطل و غیرقانونی است.

نخست وزیر لیبی در خصوص اقدام برخی از افراد مسلح در آتش زدن خانه وی در طرابلس گفت: آتش زدن خانه من به معنی از بین بردن اراده ها نیست و گروه "فجر لیبی" یک سازمان "تروریستی و تندرو" است.

ادامه درگیری های نظامی

از سوی دیگر، افراد مسلح ناشناس بامداد امروز (سه شنبه) سه موشک گراد را به سمت اطراف فرودگاه بین المللی الابرق در شرق شهر البیضاء در شرق لیبی شلیک کردند که بر اثر آن تلفاتی به اطراف فرودگاه وارد شد، اما مدیریت فرودگاه اعلام کرد که این فرودگاه همچنان فعال است.

جنگنده های وابسته به خلیفه حفتر، سرلشگر بازنشسته که راهبری عملیات "کرامت" را بر عهده دارد آکادمی پلیس در شهر درنه در شرق لیبی را هدف قرار دادند.

در غرب لیبی نیز با کنترل نیروهای فجر لیبی بر فرودگاه و نهادهای نظامی اطراف آن آرامش مجددا به اطراف فرودگاه بین المللی طرابلس بازگشته است. این آرامش در پی درگیری های شدیدی برقرار شده است که 40 روز میان گروه های مسلح به طول انجامید و صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

فرماندهی عملیات فجر لیبی اعلام کرد که هدف این عملیات محقق شده است و این فرودگاه در اختیار و کنترل دولت قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که مصر و امارات این مساله را تکذیب کردند که جنگنده های این کشور پایگاه هایی را در پایتخت لیبی هدف قرار داده باشند.

هشدار آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش نسبت به مداخله خارجی در لیبی

در همین حال جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن روز گذشته در بیانیه ای مشترک هشدار دادند که مداخله خارجی در لیبی به دو دستگی ها دامن خواهد زد و امکان دستیابی به راه حل دموکراتیک در این کشور را از بین خواهد برد.

آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در بیانیه ای که توسط وزارت خارجه آمریکا صادر شد، اعلام کردند: ما بر این باور هستیم که مداخله خارجی در لیبی امکان تحقق دموکراسی در این کشور را از بین می برد و به دو دستگی های کنونی دامن می زند.

همچنین اتحادیه اروپا درگیری ها در لیبی را محکوم و از مشروعیت دموکراتیک پارلمانی که اسلام گراها آن را رد می کنند دفاع کرد.

سخنگوی امور دیپلماتیک اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما به شدت درگیری ها در طرابلس و بنغازی را محکوم می کنیم چرا که این حملات علیه مناطق مسکونی است.

آغاز بازگشت خانواده هایی که خانه خود را در طرابلس ترک کرده بودند

در پی توقف درگیری های مسلحانه در طرابلس که باعث شد خانواده های لیبیایی خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به مناطق امن در این کشور پناه ببرند این خانواده ها بازگشت به خانه هایشان در طرابلس را آغاز کردند.

درگیری ها میان نیروهای انقلابی فجر لیبی و انقلابی های الزنتان در طرابلس از 13 ژوئیه گذشته تا چند روز اخیر بیش از 250 کشته و 1000 زخمی برجای گذاشت و در پی آن هزاران تن از ساکنان طرابلس به شهرهای نزدیک به پایتخت مهاجرت کردند.

اعلام جنگ رییس ستاد ارتش لیبی علیه تروریست ها

از سوی دیگر عبدالرزاق الناظوری، رییس ستاد ارتش لیبی جنگ خود را علیه "تروریست ها" اعلام کرد.

وی پس از ادای سوگند در مقابل پارلمان گفت: پس از اجازه شما و از این لحظه به بعد من جنگ خود را علیه تروریست های تکفیری اعلام می کنم.

کلید واژه ها: طرابلس الحاسی کنگره ملی لیبی عمر الحاسی


نظر شما :