پس از اعلام آمادگی ظریف برای دیدار با سعود الفیصل

مسیر برای نزدیکی ایران و عربستان هموارتر شد

۱۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۰:۴۷ کد : ۱۹۳۷۹۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل بتواند اولین فرصت برای گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و عربستان را فراهم آورد و بعد از آن یا خود بتواند به عربستان برود یا از وزیر امور خارجه عربستان در تهران استقبال کند.
مسیر برای نزدیکی ایران و عربستان هموارتر شد

دیپلماسی ایرانی :  با گذشت حدود یک هفته از سفر حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جه که طی آن با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد و درباره چگونگی مبارزه با مخاطرات "دولت اسلامی" یا همان داعش به بحث و تبادل نظر پرداخت، نشانه های تازه ای از گشایش روابط میان ایران و عربستان نمایان شده است. روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام آمادگی کرد که حاضر است به عربستان سفر کند یا از همتای عربستانی اش برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد. هم زمان دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز اعلام آمادگی کرد که کشورش حاضر است در چارچوب صلح بین المللی با کشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم همکاری کند.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل بتواند اولین فرصت برای گفت وگوهای دو جانبه ایران و عربستان را فراهم آورد و بعد از آن یا خود بتواند به عربستان برود یا از وزیر امور خارجه عربستان در تهران استقبال کند.

ظریف این اظهارات را در حالی بیان می کند که چند ماه پیش ریاض از او برای مشارکت در کنفرانس بین المللی کشورهای عضو شورای همکاری های اسلامی در جده دعوت کرده بود که او به دلیل هم زمانی آن با دور اخیر گفت وگوهای ایران با 1+5 نتوانست پاسخ مثبتی به این دعوت بدهد.

محمد جواد ظریف که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ارکی تیومیویا، وزیر امور خارجه فنلاند در تهران شرکت کرده بود، همچنین گفت که ایران همواره تلاش کرده است تا روابط حسنه با کشورهای همسایه از جمله عربستان که یکی از مهمترین کشورهای همسایه ایران است، داشته باشد. ظریف درباره سفر امیرعبداللهیان به عربستان نیز گفت که این سفر ایجابی بوده و دو طرف می توانند نگاه رو به جلو در روابط دو جانبه خود در آینده داشته باشند.

حالا دیگر برای همه روشن شده است که مصالح مشترکی در روابط دو کشور وجود دارد و در عین حال هر دو پذیرفته اند که با مخاطرات شدیدی مواجه هستند که ایجاب می کند از اختلاف ها عبور کنند و دور تازه ای از روابط را رقم بزنند. تندروی و خشونت و تروریسم مهمترین خطری است که این روزه نه تنها ایران و عربستان بلکه کل جهان اسلام را تهدید می کند. اکنون دو طرف امیدوارند که بتوانند حداقل در مبارزه با تروریسم در صف واحد بایستند و به این ترتیب بتوانند اتحادی میان کشورهای اسلامی در مبارزه با افراط و تندروی و خشونت ایجاد کنند. بعد از نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در آن بر لزوم استفاده از تمامی ظرفیت ها برای مبارزه با تروریسم تاکید شد، ناظران امیدوارند اعراب حوزه خلیج فارس بیش از هر زمانی به همکاری با ایران تمایل پیدا کنند. خصوصا ایران از تجربه گرانبهایی در مبارزه با تروریسم برخوردار است و در کشورهای عراق و سوریه که اکنون به کانون تروریسم تبدیل شده از نفوذی بسیار برخوردار است.

از سوی دیگر جامعه جهانی نیز به فکر همکاری با ایران برای ایجاد پیمانی بزرگ برای مبارزه با تروریسم به رهبری امریکا است. هم واشنگتن و هم پایتخت های اروپایی از جمله لندن و پاریس بر لزوم همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرده اند. این مساله نیز می تواند راه را برای نزدیکی ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه ای که تاثیری به سزا در تحولات سیاسی و میدانی خاورمیانه دارند، هموار کند که طبیعتا به دنبال آن می توانند به کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه ای در پیمان بزرگ بین المللی مبارزه با تروریسم تبدیل شوند.

از سوی دیگر روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز آمادگی تهران را برای همکاری با کشورهای اروپایی برای مواجهه با مخاطرات تروریسم که نه تنها منطقه بلکه کل جهان را تهدید می کند، اعلام کرد. در عین حال وی تاکید کرد که تهران مواضع دو گانه در این باره را قویا رد می کند و حاضر است در چارچوب صلح بین المللی با کشورهای جهان در مبارزه با تروریسم همکاری کند.

 

کلید واژه ها: ایران و عربستان محمدجواد ظریف


نظر شما :