سفیر روسیه: تفاهم ما و حزب‌الله در سوریه بالاست

۰۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۳۸۹۷۰ سرخط اخبار

تحولات سوریه در سه سال اخیر باعث شده است تا روسیه نقشی اساسی در خاورمیانه ایفاء کند؛ نقشی که شاید یادآور حضور شوروی سابق در منطقه و رقابت هایش با آمریکا باشد. در کنار این افزایش حضور در منطقه باید به پررنگ شدن سیاست خارجی در دولت روسیه نیز اشاره کرد که این کشور را به بازیگری اصلی در تحولات جهانی بدل کرده است.

در همین زمینه خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بیروت گفت وگویی با سفیر روسیه در لبنان داشته است. در این مصاحبه "الکسندر زاسبکین" به تبیین نقش سیاست خارجی کشورش در تحولات کنونی پرداخته است.

 

متن این گفت وگو به شرح زیر است:

 

س: بیش از سه سال است که گفته می شود روسیه بار دیگر به همان نقشی در خاورمیانه بازگشته است که اتحاد جماهیر شوری سابق در منطقه داشت و امروز روسیه همان نقش قدیم شوروی سابق را در پیش گرفته است تا نقشی اول را در این منطقه بازی کند. شما تا چه حد این دیدگاه را قبول دارید؟

 

الکسندر زاسبکین: من فکر می کنم درست تر است که بگوییم طی سال های اخیر سیاست خارجی روسیه در همه تحولات منطقه فعال تر شده است و این فقط مختص خاورمیانه نیست، علت این فعال شدن به برخی عوامل داخلی روسیه در بخش های سیاست داخلی، اقتصادی و اجتماعی باز می گردد که بر همان اساس تحول و نشاط جدیدی در سیاست خارجی روسیه ایجاد کرده است.

 

 

2
سفیر روسیه در لبنان

 

س: درخصوص همین سیاست های روسی علاقمند هستیم بدانیم که در لبنان روابط روسیه با حزب الله چگونه است؟ آیا اساسا مسکو روابطی ویژه با حزب الله دارد؟

 

الکسندر زاسبکین: ما در چهارچوب یک سیاست رسمی با همه احزاب و جریانات سیاسی لبنان به شکل یکسان رابطه داریم چه آن که ما از وحدت ملی در این کشور و گفت وگوی فراگیر برای حل همه امور داخلی این کشور حمایت می کنیم. در همین راستا روابط ما با حزب الله بهبود و توسعه پیدا کرده است. این در حالی است که حزب الله یکی از احزاب مشارکت کننده در دولت، پارلمان و فعالیت های سیاسی لبنان است. در مجموع می توانم بگویم که اکنون فضای عمومی این روابط با همه گروه ها و جریانات سیاسی لبنانی جو بسیار سازنده ای است.

 

س: آیا روابط روسیه با حزب الله پس از تحولات سوریه در طول سه سال اخیر توسعه و گسترش یافته است؟

 

الکسندر زاسبکین: من معتقد هستم که تفاهم و فهم مشترک ما و حزب الله درخصوص آن چه که در سوریه می گذرد در سطح بسیار بالایی است که از جمله آن این است که حل و فصل بحران سوریه باید سیاسی و براساس پایان درگیری ها و برگزاری گفت وگوهای ملی باشد، باید به این موضوع این را هم اضافه کنم که مبارزه با تروریسم در سطح سوریه اکنون به یک موضوع مشترک برای همه طرف ها تبدیل شده است.

 

س: آیا دیدارهای متقابل بین حزب الله و روسیه وجود دارد؟

 

الکسندر زاسبکین: بله، در طول سال های اخیر دیدارهای متقابل وجود داشته است که از جمله آنها دیدار هیئت های دو طرف با یکدیگر بوده است.

 

2
سفیر روسیه در لبنان

س: روابط و دیدارهای متقابل شما با حزب الله، باعث ایجاد مشکل بین شما و آمریکا از سویی و اسرائیل از سویی دیگر نمی شود؟

 

الکسندر زاسبکین: ما حتی با صرف نظر از موضوع روابط با حزب الله مشکلات بسیاری با آمریکا داریم و این را همه می دانند؛ مشکلاتی که به مسائل بین المللی باز می گردد، بحران در روابط بین روسیه و آمریکا به پاره ای امور باز می گردد که یکی از آنها هجوم آمریکا علیه سیاست های روسیه از طریق اوکراین است.

 

س: روابط شما با دیگر احزاب لبنانی به خصوص احزاب کمونیست چگونه است؟

الکسندر زاسبکین: ما با دهها حزب و سازمان لبنانی ارتباط داریم که یکی از آنها حزب کمونیست لبنان است و همچنین با برخی از احزاب و سازمانهایی ارتباط داریم که در جریان جنبش ملی آزادیبخش لبنان در گذشته حضور داشتند.

 

س: اکنون موضوع اسرای ارتش لبنان به دست گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه موضوع اصلی داخلی لبنان است. آیا روسیه می تواند برای حل این مشکل اقدام کند و آیا کاری تاکنون کرده است؟

 

الکسندر زاسبکین: سیاست اولیه ما همدردی با خانواده های اسراء و ارتش لبنان است و از هر اقدامی برای نجات آنها حمایت می کنیم اما روسیه ارتباط مستقیم با این پرونده ندارد.

 

س: جناب آقای سفیر، از نگاه شما و روسیه چه کسی و چه طرفی مسئول مسلح کردن گروه های تروریستی در سوریه و لبنان است؟

 

الکسندر زاسبکین: من به عنوان سفیر روسیه نمی توانم پاسخگوی این سوال باشم و در حقیقت طرفی باید پاسخگو باشد که مسئول پیگیری این پرونده است چرا که من بیان کننده سیاست های اصولی و کلی روسیه در قالب حضورم در لبنان هستم. اما من در این راستا می توانم بگویم که روسیه از آغاز بحران در خاورمیانه و سوریه تاکید داشت که باید جلوی هرگونه مسلح کردن و حمایت های تسلیحاتی از گروه های غیر قانونی از هر منبعی گرفته شود تا زمینه های حل به سوی گفت وگوها پیش رفته زیرا ما معتقدیم راه حل باید سیاسی باشد و وارد کردن سلاح به سوریه جز گسترش بحران هرگز به راه حل منجر نمی شود.

 

2
سفیر روسیه در لبنان

س: اما همانطور که می دانید از سه سال پیش لبنان یکی از راه های اصلی مسلح کردن گروه های تروریستی و مجموعه های مسلح در سوریه بوده است و ایران معتقد است که آمریکا و هم پیمانانش مسئول مسلح کردن آنها هستند. آیا روسیه در قبال این موضوع موضعی ندارد؟

 

الکسندر زاسبکین: بدون شک ما دارای موضع روشنی در قبال مسلح کردن این گروه ها در سوریه هستیم که بارها و بارها از سوی مقامات روسی در مسکو اعلام شده است.

 

س: جناب آقای سفیر، آیا ما می توانیم بگوییم که روسیه تا پایان کار در کنار نظام و ارتش سوریه باقی می ماند و با تمام توان از آن حمایت کرده و هرگز از مواضع خود در قبال حمایت از نظام سوریه عقب نشینی نمی کند؟

 

الکسندر زاسبکین: همه باید بدانند که ما در بحران سوریه خواستار حل مسالمت آمیز و سیاسی هستیم که لوازم اساسی آن توقف خشونت ها و اجرای گفت وگوی ملی است. این ماهیت اصلی بیانیه ژنو می باشد که بنیان سازش و حل در سوریه است که طرف های بین المللی نیز بر همین اساس هماهنگی ها را انجام دادند. از سوی دیگر ما همکاری های گسترده ای با نظام سوریه در طول ده ها سال داریم و ما در طول سال های اخیر طبیعت روابط با نظام سوریه را تغییر نداده ایم، بر همان اساس حرکت می کنیم و تا زمانی که این نظام قانونی در سوریه وجود دارد روابط ما هم به شکل طبیعی ادامه خواهد داشت.

 

س: در قبال ایجاد ائتلاف بین المللی علیه تروریسم در منطقه و به خصوص عراق و سوریه شک و شبهات بسیاری برای رهبری این ائتلاف از سوی آمریکا وجود دارد. آیا روسیه نیز همین موضع را در قبال تحرکات جدید آمریکا دارد؟

 

الکسندر زاسبکین: بله، به شکل طبیعی این شک و شبهه نسبت به نیت های آمریکا وجود دارد چرا که هم زمان با تشکیل ائتلاف علیه تروریسم مواضع تندی علیه نظام سوریه اتخاذ شد و در کنار این امر موضوع حمایت نظامی از مخالفان موسوم به مخالفان معتدل علیه نظام سوریه قوت گرفت و طرح شد و این در حالی است که ما می دانیم جدایی این گروه از آن گروه در سوریه از بین مجموعه های مسلح کاری سخت و غیر ممکن است؛ لذا ممکن است ارسال سلاح به داخل سوریه به جای رسیدن به این گروه به آن گروه دیگر برسد و از آنجایی که ما همه گروه های مسلحی را که علیه نظام سوریه می جنگند، غیر قانونی می دانیم لذا موضوع حمایت از مجموعه های مسلح موسوم به "میانه رو" را رد می کنیم. ما معتقد هستیم موضوع مبارزه با تروریسم به مراتب بزرگتر و وسیع تر از هجوم هوایی علیه داعش و جبهه النصره است و باید تفاهم کامل و فراگیر در جامعه بین الملل بر سر چگونگی مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد؛ از همین رو هرگونه اقدامی باید تحت اشراف سازمان ملل متحد باشد و نه فقط تحت رهبری یک کشور.

 

2
سفیر روسیه در لبنان

س: آیا نشانه ها و یا اسناد و یا دلیلی وجود دارد که نشان دهد آمریکا درصدد حمله به مواضع ارتش سوریه هم زمان و یا پس از حملات هوایی علیه داعش است؟

 

الکسندر زاسبکین: من به شکل شخصی دلیلی برای این اقدام احتمالی آمریکا اکنون ندارم و این از موضوعاتی است که پاسخ دادنش از حوزه مسئولیت من خارج است.

 

س: اما از نظر قرائت و تحلیل سیاسی، آیا شما احتمال می دهید که چنین رویدادی در پیش باشد؟

 

الکسندر زاسبکین: چنانچه قبلا متذکر شدم تا زمانی که سیاست تغییر نظام سوریه با تکیه بر زور و خشونت و حمایت از مجموعه های مسلح به اصطلاح میانه رو وجود دارد، تطبیق و اجرای چنین نقشه ای می تواند آثار مخرب و بسیار خطرناکی برای سوریه و منطقه به دنبال داشته باشد و همانطور که گفتم حل بحران سیاسی فقط می تواند از طریق سیاسی پیگیری شود و نه از طریق بمباران های هوایی.

 

س: اما اگر آمریکا و ائتلاف بین المللی به نظام و ارتش سوریه حمله کردند آنگاه موضع روسیه چیست و چه واکنشی از خودش نشان می دهد؟

 

الکسندر زاسبکین: من امیدوارم هرگز چنین اتفاقی نیفتد اما اگر اتفاق افتاد تعیین مواضع و هرگونه پاسخی به مسئولین عالی رتبه روسیه بازمی گردد و من به عنوان سفیر نمی توانم تعیین کننده پاسخ باشم اما امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد.

 

س: من نمی خواهم شما پاسخ روسیه را تعیین کنید بلکه می خواهم تحلیل شما را در این باره و احتمالات را بدانم؟

 

الکسندر زاسبکین: در هر حال بدون شک هماهنگی بین روسیه و نظام سوریه برای هرگونه پاسخگویی مناسب به چنین حمله احتمالی وجود خواهد داشت، پاسخی که متناسب با چنین حمله ای باشد، در عین حال باز هم می گویم که من نمی توانم پاسخگوی چنین سوالی باشم زیرا خارج از حوزه وظایف من است.

 

س: ارزیابی شما از آینده تحولات سوریه و لبنان چیست؟ آیا این روند به زودی پایان می پذیرد یا تا سال های آتی و آنچنان که برخی کارشناسان می گویند بین 5 تا 10 سال آینده ادامه خواهد داشت؟

 

الکسندر زاسبکین: آنچنان که از نشانه ها و علائم بر می آید سیاستی در جریان است تا نقشه ای جدید برای خاورمیانه ترسیم کنند؛ امری که دولتهای ملی در منطقه را به شدت تهدید می کند، خطر تقسیم، این دولت ها را اکنون به شدت تهدید می کند و این نتیجه درگیرها و جنگ هایی است که در منطقه جریان دارد، از همین رو تمام تلاش ها و سیاست های روسیه مبتنی بر راه حل های سیاسی است که ضمن دوری از هرگونه تبعیض دینی، قومی و طایفی وحدت ملی و اراضی این کشورها و دولت ها را حفظ کند. عکس موضوع هم درست است و وجود دارد یعنی این که طرف های دیگری هم هستند تا خاورمیانه را به شکل طایفی و مذهبی به دولت های کوچک تقسیم کنند و این جوهره اصلی درگیری ها و توسعه آن از سوی طرف های دیگر است.

 

س: به نظر شما این طرف ها چه کسانی هستند؟

 

الکسندر زاسبکین: من تحلیل ارائه دادم و نمی توانم با نام اشاره کنم.

 

س: آیا بین ایران و روسیه در قبال تحولات لبنان هماهنگی، گفت وگو و مشاوره وجود دارد؟

 

الکسندر زاسبکین: هماهنگی در خصوص لبنان در چهارچوب روابط منطقه ای و بین المللی ایران و روسیه امری کاملا طبیعی است به خصوص آن که ما همیشه خواستار ایفای نقش فعال و سازنده از سوی ایران در منطقه و لبنان بوده ایم.

 

س: درخصوص حل موضوع ریاست جمهوری لبنان آیا راه حل روسی وجود دارد؟

 

الکسندر زاسبکین: راه حلی به نام راه حل روسی وجود ندارد اما روسیه در قالب حمایت بین المللی از لبنان و حل مشکلات سیاسی اش از جمله انتخاب رییس جمهور مشارکت فعال دارد؛ البته در کنار این موضوع از طریق روابط دو جانبه با لبنان و گروه ها و جریانات سیاسی لبنانی از هرگونه راه حلی فراگیر برای این مشکل حمایت می کنیم. ما امیدواریم که طرف های سیاسی درخصوص رییس جمهور به سرعت به توافق برسند و البته ضروری است تصمیم بر این موضوع تصمیمی و انتخابی لبنانی بدون دخالت های خارجی باشد.

 

س: آیا روسیه تلاشی داشته است تا از ارتش لبنان از نظر کمک های نظامی و لجستیک حمایت کند و آیا طرف های داخلی در لبنان از این تلاش روسیه استقبال می کنند؟

 

الکسندر زاسبکین: بله، ما خواستار کمک به ارتش لبنان هستیم و در همین زمینه بین دو طرف گفت وگوهایی صورت گرفته است و امیدواریم نتایج مثبت آن به زودی آشکار شود و من احساس می کنم که اکثریت طرف های سیاسی از روابط نظامی بین ارتش لبنان با روسیه استقبال می کنند.

کلید واژه ها: خاورمیانه ارتش لبنان


نظر شما :