گلایگی بیروت از پاریس

بدقولی فرانسوی ها را ایران جبران می کند

۱۱ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۹۳۹۱۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به رغم گذشت 9 ماه از عقد قرارداد تسلیحاتی لبنان و فرانسه که عربستان هزینه های آن را تقبل کرده است، فرانسوی ها حتی به یک برگ از تعهدات خود هم عمل نکرده اند.
بدقولی فرانسوی ها را ایران جبران می کند

دیپلماسی ایرانی: ایران بعد از عربستان به جمع کشورهایی پیوست که پذیرفتند به ارتش لبنان در مبارزه با تروریسم کمک کنند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته است که برخی تجهیزات مورد نیاز ارتش لبنان در مبارزه با تروریسم در برخی مناطق مرزی را در اختیارش قرار دهد.

موضوع جدید این نیست که تهران تصمیم گرفته است که به ارتش لبنان کمک نظامی هدیه دهد، چرا که پیش از این مسئولان ایرانی آمادگی خود را به ارسال محموله های تسلیحاتی به ارتش لبنان اعلام کرده بودند، از سفیر ایران در لبنان گرفته تا وزیر دفاع ایران همگی بارها اعلام آمادگی کرده اند که کشورشان حاضر است سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را در اختیارش قرار دهد. آن چه تازگی دارد این است که شمخانی تاکید کرده که این هدیه مورد قبول واقع شده است و وزیر دفاع ملی لبنان، سمیر مقبل به زودی به تهران می رود و این هدیه را دریافت خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که هبه نظامی که به نیروهای مسلح کشور خارجی دیگر داده می شود باید در شورای وزیران تصویب شود و تصمیم مربوط به آن اتخاذ یا با آن موافقت شود تا این سلاح ها دریافت شوند.

یکی از مسئولانی که از نزدیک در پرونده های تسلیحاتی کار می کند و پیگیر امور مربوطه است در این باره می گوید که هدیه فوری ایران بعد از هدیه یک میلیارد دلاری ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که به مبارزه با تروریسم اختصاص یافته است، به لبنان داده می شود. وی می گوید نباید پرسید ارزش هدیه ایرانی چقدر است، اما احتمالا کمتر از ارزش هدیه پادشاه عربستان خواهد بود.

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا امریکا با این هدیه مخالفت خواهد کرد؟ در حالی که خود موظف است بر اساس برنامه تنظیم شده تا کنون یک میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کرده و نیروهای آن را آموزش داده باشد؟

وزارت دفاع ملی تعیین کرده است که باید از ایالات متحده 500 میلیون دلار سلاح خریده شود. این مبلع را عربستان به عنوان هدیه پذیرفته است. همچنین قرار است عربستان مبلغ یک صد میلیون دلار برای خرید اسلحه و ذخایر نظامی دیگر از روسیه را نیز متقبل شود. همچنین قرار است از ایتالیا قایق های جنگی و تانک خریداری شود. همچنین خرید زرهی از روسیه نیز در دستور کار است. از آلمان هم قرار است تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز ارتش لبنان برای رصد کردن محیط های هدف خریداری شود.

این در حالی است که تا کنون تصمیم گرفته نشده سلاحی از فرانسه خریداری شود. در حالی که انتظار می رفت هدیه اول عربستان از سوی ملک عبدلله به خرید سلاح از فرانسه اختصاص یابد اما تا کنون دولت فرانسه به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده و حتی یک برگ از قراردادهای امضا شده را اجرا نکرده است. فرانسوی ها می گویند دلیل این تاخیر به وزارت دارایی عربستان باز می گردد که هنوز همکاری لازم را در این زمینه انجام نداده است. چنین خریدی باید طی سه مرحله انجام شود که این مساله هم زمان می برد. آنها می گویند روند خرید سلاح برای ارتش آسان نیست و زمان می برد اما از زمانی که برای اجرای طرح توافق شده تا کنون 9 ماه گذشته است در حالی که هنوز حتی یک قبضه سلاح هم تحویل نداده اند.

این در حالی است که ارتش لبنان نیاز مبرم به سلاح دارد و روز به روز نیز این نیاز بیشتر احساس می شود. به ویژه بعد از آن که وارد جنگ با داعش و جبهه النصره در عرسال و جرود شده است. جنگی که روز به روز تاثیرات سلبی بیشتری بر ارتش لبنان می گذارد. این مساله سبب شده است تا راه چاره ای برای ارتش لبنان جز پناه بردن به کشورهای دیگر برای تامین نیازهای تسلیحاتی اش نباشد.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش لبنان ایران و لبنان علی شمخانی عربستان و لبنان


( ۱ )

نظر شما :