آیا دوحه با جریان های تروریستی همکاری دارد؟

ترس انگلیس از رهبران قطر

۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۳۹۲۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بریتانیایی ها نسبت به نقش قطر در رویارویی با داعش ابراز نگرانی می کنند و می گویند که بیم آن می رود دوحه اطلاعات مهم نظامی را به گروه های تروریستی و جریان های افراطی بدهد.
ترس انگلیس از رهبران قطر

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک اعلام کردند که پیمان بین المللی مبارزه با داعش به قطر فشار می آورد که اطلاعات حساس بر سر جریان های تندرو در منطقه به ویژه سوریه را در اختیار آنها قرار دهد.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دوحه کانال های ارتباطی متعدد با این شبکه ها دارد که به واسطه آنها تا کنون توانسته است ده ها گروگان را از دست گروه های تروریستی آزاد کند.

یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت که فرانسه با هم پیمانان خود مشورت می کند تا جدیدترین و مهمترین اطلاعات در این زمینه را در اختیارش قرار دهد. پاریس همچنین از دوحه خواسته است که اطلاعات کامل میدانی که می تواند در حمله به گروه های تروریستی کمک کند، در اختیارش بگذارد.

موفقیت های پی در پی قطر در آزادی افراد گروگان گرفته شده توسط شبکه های تروریستی و تندرو در سوریه سبب شده است تا سوال های بسیاری درباره راز موفقیت دوحه در این وساطت ها به وجود آید. این در حالی است که کشورهای دیگر در انجام میانجی گری های مشابه ناکام مانده اند و تنها قطر است که تا کنون توانسته در این زمینه موفق باشد.  

خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر دو روز پیش در دفاع از ارتباطات کشورش با گروه های تندرو و مشارکتش در مذاکره با آنها بر سر آزادی گروگان ها گفت که کشورش هیچ ما به ازای مالی ای برای آزادی گروگان ها نمی پردازد اما هر کاری برای آزادی هر انسان بی گناهی می کند.

این در حالی است که ناظران از مشارکت ضعیف قطر در حمله پیمان بین المللی مبارزه با داعش ابراز تعجب می کنند و سوال های تازه ای در این زمینه برایشان به وجود آمده است. بنا به بعضی اطلاعات هواپیماهای قطری تنها یک بار به پرواز در آمده اند که آن یک بار نیز موفقیت آمیز نبوده و به آشیانه بازگشته اند. در این پرواز وظیفه هواپیماهای قطری سوخت رسانی هوایی به جنگنده هایی بوده که در حال حمله به مواضع داعش بوده اند. این مساله سبب شده است تا نسبت به نقش ضعیف قطر در طرح حمله به مواضع داعش سوالات بسیاری مطرح شود. در حالی که این کشور در لیبی و در کنار شبه نظامیان مسلح اسلام گرای تندرو فعالیت بسیاری دارد و به آنها در مبارزاتشان کمک می کند. این مساله سبب شده است که بریتانیایی ها نسبت به نقش قطر در رویارویی با داعش ابراز نگرانی کنند و بگویند که بیم آن می رود که دوحه اطلاعات مهم نظامی را به گروه های تروریستی و جریان های افراطی بدهد.

گزارش ها و اطلاعات مختلف حاکی از حمایت بی چون چرای دوحه از گروه های تندرو در سوریه در دو سال گذشته با هماهنگی کامل ترکیه بوده است.

در همین رابطه تحلیلگران و کارشناسان نظامی صحبت از تصمیم واشنگتن برای طرحی جنگی طولانی مدت علیه شبکه های تروریستی می زنند. مسئولان امریکایی دائما می گویند که جنگ با داعش طولانی است و کار آموزش نیروهای مخالف سوری حکومت بشار اسد سال ها زمان می برد.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که برتری بر گروه های تندروی جهادی به این سادگی ها و به سرعت در نبود نیروهای زمینی آماده رزم و مجهز امکان پذیر نیست در حالی که ایالات متحده هر گونه دخالت زمینی در منطقه را قویا رد می کند و تنها می گوید در این مبارزه تنها از طریق حملات هوایی اقدام خواهد کرد. اظهارات مقام های امریکایی این شببه را وارد کرده است که چرا امریکایی ها به فکر جنگ طولانی مدت هستند و اهدافشان از این کار چیست؟ به ویژه این که از ورود نیروهای زمینی به روند مبارزه خودداری می کنند و اصرار دارند که این جنگ تنها از طریق حملات هوایی دنبال شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر دوحه


نظر شما :