نام قطری‌هایی که با گروه‌های تکفیری ارتباط دارند

افشای اسناد همکاری قطر با گروه‌های تروریستی

۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۳۹۳۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
لیام فاکس، وزیر دفاع انگلیس گفت که اسنادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد قطر روابط مشکوکی با جریان‌های تروریستی دارد و این مساله به یک "شبه حقیقتی" نزد رسانه‌ها و رهبران سیاسی جهان تبدیل شده است. فاکس از دولت کشورش خواست که جلوی رسیدن کمک‌های مالی داعش به شبکه داعش را بگیرد.
افشای اسناد همکاری قطر با گروه‌های تروریستی

دیپلماسی ایرانی: دوحه وانمود می کند که وارد پیمان مبارزه با داعش شده است در حالی که از آن طرف در مظان اتهام حمایت مالی از تروریسم قرار دارد. این روزها در رسانه ها اخبار بسیاری منتشر می شود مبنی بر این که قطر از گروه های تروریستی مثل داعش و جبهه النصره حمایت لجستیکی و مالی می کند. مساله ای که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران قطعا عواقب سختی را برای دولت قطر به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا روز یکشنبه به جمع کسانی پیوست که خواستار بررسی نقش قطر در حمایت از جریان های تندرو شد. وی گفت که اسنادی در اختیار داریم که نشان می دهد قطر روابط مشکوکی با جریان های تروریستی دارد و این مساله به یک "شبه حقیقتی" نزد رسانه ها و رهبران سیاسی جهان تبدیل شده است. فاکس از دولت کشورش خواست که جلوی رسیدن کمک های مالی داعش به شبکه داعش را بگیرد.

ناظران بر این اعتقادند که حملات شدیداللحنی که اخیرا رهبران قطر، از امیر این کشور گرفته تا وزیر امور خارجه اش، در جهت رفع اتهام حمایت از تروریسم از کشورشان به راه انداخته اند و دائما صحبت از حضورشان در پیمان بین المللی مبارزه با داعش در عراق و سوریه می کنند، چیزی جز سرپوش گذاشتن بر ارتباطات گسترده آنها با شبکه داعش نیست. مساله ای که سبب شده است تا دیگر اعضای پیمان مبارزه با داعش نسبت به قطر بدبین شوند و آن را متهم به رابطه با تروریسم کنند.

در همین رابطه رابرت مندیک، روزنامه نگار انگلیسی در روزنامه دیلی تلگراف صحبت از یک شهروند قطری به اسم خالد محمد ترکی السبیعی می کند که یکی از حامیان مالی حملات 11 سپتامبر بوده و در حال حاضر نیز از حامیان مالی جریان های تروریستی در سوریه است. این فرد دوره کوتاهی زندانی بوده و بعدا توسط مقام های قطری آزاد شده است. وی به خالد شیخ محمد، معروف به مهندس عملیات 11 سپتامبر که در حال حاضر در زندان گوانتانانو به سر می برد، کمک مالی می رسانده و در سال 2008 به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی دستگیر شده و تنها شس ماه بعد از زندان آزاد می شود. وی اکنون متهم به حمایت مالی از تروریست های اسلام گرا در سوریه و عراق است. او همچنین متهم است که از شاخه ای از القاعده که قصد بمب گذاری در هواپیمای مسافربری در اروپا از طریق استفاده از مواد منفجره در خمیر دندان را داشته، حمایت می کرده است.

نویسنده این یادداشت تاکید می کند که این نشان می دهد قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است در حمایت از شبکه های تروریستی دست دارد.

بسیاری از منتقدان قطر در حال حاضر پیگیر اثبات اتهام همکاری این کشور با تروریسم جهانی هستند و قصد دارند در همین رابطه علیه آن اقامه دعوا کرده و حتی تحریم هایی را متوجه آن کنند. مالکوم ریفکیند، رئیس کمیته امنیت و اطلاعات مجلس عوام بریتانیا در این باره می گوید: «قطر باید یا دوستانش را انتخاب کند یا عواقب انتخابی غیر از این را بپذیرد.»

در همین رابطه پروفسور آنتونی گلیس از اعضای مرکز مطالعات امنیت و اطلاعات در دانشگاه بیرمنگام می گوید: «همیشه می گویند برای کشف تروریست ها باید کسانی که از آنها حمایت مالی می کنند را بیابی، و در این جا به نظر می رسد که پول های آنها از قطر می آید.»

روزنامه دیلی تلگراف همچنین گزارش می دهد که به زودی یکی از مراکز مطالعاتی امریکا نام 20 قطری را که بارزترین چهره های حامی مالی گروه های تروریستی هستند منتشر خواهد کرد. 10 نفر از آنها جزء فهرست سیاه رسمی ایالات متحده و سازمان ملل هستند. یکی از آنها السبیعی 49 ساله است که در بانک مرکزی قطر کار می کند و در سال 2008 در فهرست افراد حامی گروه های تروریستی قرار گرفت و همچنان نیز متهم به دست داشتن در حمایت از گروه های تروریستی است.

به نوشته این روزنامه در می 2008 اختلاف هایی میان سازمان امنیت قطر با حمد بن جسام بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق قطر بر سر قضیه السبیعی به وجود آمد که در همین رابطه هنری پائولسون، وزیر وقت خزانه داری امریکا گزارش هایی را در این زمینه به اطلاع قطری ها از طریق سازمان امنیت این کشور رساند. وی بعد از شش ماه در حالی از زندان آزاد می شود که از سوی ایالات متحده جزء فهرست افراد حامی تروریست قرار می گیرد و باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

در گزارش وزارت خزانه داری امریکا همچنین آمده است که السبیعی با دو تن از تروریست های مشهور اردنی که شناسنامه های قطری دارند، ارتباط دارد. همچنین رابط محمد یوسف عثمان عبدالسلام در جابه جایی صدها هزار دلار به نفع القاعده در پاکستان است. عبدالسلام حامی مالی شبکه القاعده در عراق و جبهه النصره است. السبیعی همچنین با عبدالمالک محمد یوسف عثمان عبدالسلام معروف به عمار قطری که به گفته مسئولان امریکایی ده ها هزار دلار در اختیار محسن الفضلی، رهبر گروه خراسان در شبکه القاعده سوریه قرار داده، ارتباط داشته است.      

الفضلی متهم به استفاده از به کارگیری مواد انفجاری در خمیردندان در یکی ازر پروازه های اروپا به امریکا است که در حملات اخیر امریکا به شهر حلب علیه گروه های تروریستی کشته شد. النعیمی متهم است که ماهیانه 1.25 میلیون پوند به شبکه القاعده عراق پول می فرستد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر السبیعی القاعده


نظر شما :