تلاش آمریکا برای مبادله اسنودن با شهروند روس

۰۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۳۹۹۷۶ سرخط اخبار
درِ یک تبعه روسی، که به اتهام جرایم سایبری در آمریکا بازداشت است، می گوید واشنگتن سعی دارد فرزندش را با ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی، مبادله کند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رسمی روسیه به نقل از والری سلزنف، پدر این فرد و یکی از نمایندگان پارلمان روسیه، اعلام کرد: آنها (امریکایی ها) توانستند به گونه ای این اتهامات ساختگی را علیه پسرم، رومان، مطرح کنند و امیدوار بودند تبادل رومان سلزنف با اسنودن ممکن باشد.
 
وی افزود: اما چنین تبادلی ممکن نیست، زیرا اسنودن در روسیه دستگیر نشد و ما او را به چیزی متهم نمی کنیم، اسنودن تنها برای پناهندگی در روسیه درخواست داد و ما نیز خواسته اش را برای اقامت در این کشور پذیرفتیم.
 
ماموران سرویس مخفی امریکا اوایل سال جاری رومان سلزنف را در مالدیو دستگیر کردند و وی را به سیاتل فرستادند.
 
امریکا رومان سلزنف را به هک کردن سامانه های اینترنتی و نصب بدافزار جهت سرقت شماره های بیش از دو میلیون کارت اعتباری متهم کرده است.
 
وزارت خارجه روسیه بازداشت سلزنف را «آدم ربایی» توصیف کرد؛ وی در تاریخ سوم نوامبر محاکمه می شود و چنانچه مجرم شناخته شود تا ۳۰ سال به تحمل حبس در زندان محکوم خواهد شد.
 
ادوارد اسنودن در ژوئن سال ۲۰۱۳ افشای اطلاعات راجع به فعالیت های جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا را آغاز کرد.
 
اسنودن پس از این افشاگری ها از امریکا گریخت؛ حال آنکه دولت واشنگتن وی را به جاسوسی متهم کرده است.
 
روسیه در اوت سال ۲۰۱۳ به اسنودن اقامت یک ساله اعطا و تابستان سال جاری نیز مجوز اقامت وی در مسکو را تا اوت سال ۲۰۱۷  صادر کرد.

کلید واژه ها: اسنودن سلزنف رومان


نظر شما :