جمهوری اسلامی: در این توافق برد با ایران است

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۰۰۸۷ سرخط اخبار

 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «در این توافق، برد با ایران است» نوشت:

 بیش از یک هفته است که از داخل و خارج، خبرهای مثبتی درباره پیشرفت مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 می رسد. از اظهارات شخص رئیس جمهور روحانی گرفته تا وزیر امور خارجه و اعضاء گروه ایرانی طرف مذاکرات هسته ای در داخل و از مسئولان روسی، چینی، آلمانی و فرانسوی گرفته تا آمریکائی هائی که طرف مذاکره هستند در خارج، همگی بر نزدیک شدن به توافق جامع هسته ای و امضاء توافق نامه تا چهارم آذر ماه تأکید دارند.

معاون وزیر خارجه آمریکا و مسئول ارشد گروه آمریکائی مذاکره کننده در مسائل هسته ای گفته است: "قدرت های جهانی آماده دست یابی به توافق هسته ای با ایران هستند." وندی شرمن، که در یک جمع تحقیقاتی در آمریکا سخن می گفت، خطاب به آنها گفت: "می توانم به شما بگویم که تمام بخش های متن توافق، توسط تمام افرادی که در پشت میز مذاکرات حضور دارند، مورد پذیرش
قرار گرفته است."

در همان زمان که این مسئول ارشد هیأت مذاکره کننده آمریکائی این سخنان را به زبان می آورد، سه اتفاق دیگر نیز افتاد. اول آنکه دولتمردان روسی و چینی هم نسبت به سرانجام مذاکرات هسته ای با ایران ابراز خوشبینی کردند، دوم آنکه رئیس جمهور روحانی نیز اعلام کرد: "می توانیم در این مدت یکماه باقیمانده، به توافق هسته ای برسیم" و سوم آنکه سران رژیم صهیونیستی با عصبانیت زیاد درباره مسائل هسته ای ایران سخن گفتند و بار دیگر ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی کردند.

سران رژیم صهیونیستی از نتانیاهو نخست وزیر گرفته تا وزیر جنگ و سفیر این رژیم در سازمان ملل، همگی با خشم فراوان، گروه 1+5 را از ادامه مذاکره با ایران و امضا کردن توافق نامه هسته ای منع کردند و ایران را یک کشور خطرناک دانستند. آنان، این سخنان را در چند روز متوالی تکرار کردند و برای وادار کردن اعضاء کنگره آمریکا به جلوگیری از موافقت دولت این کشور با به ثمر رسیدن مذاکرات اقدامات زیادی کردند. خوشبختانه این شیطنت های سران رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در لابی جهانی صهیونیستی به جائی نرسید و اکنون زمینه برای امضاء توافق نامه در موعد تعیین شده فراهم است.

این درست است که تا قبل از امضاء متن توافق نامه توسط کلیه اعضاء گروه مذاکره کننده 1+5 امکان هر تغییری در تصمیم وجود دارد، ولی آنچه اکنون قابل توجه و مورد استناد است اینست که اختلاف نظرها به نزدیک صفر رسیده و به همین دلیل است که برخلاف آنچه رسانه ملی وانمود می کند تمام طرف های مذاکره بیش از هر زمان دیگری به امضاء توافق نامه تا موعد چهارم آذر ماه آینده خوشبین هستند.

براساس توافقات، نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم ها، سانتریفیوژها، غنی سازی و تأسیسات هسته ای تأمین شده و همانطور که حتی بعضی از سران جناح اصولگرا نیز گفته اند در توافق حاصل شده، برد با ایران است.

با اینحال، قطعاً مخالفان این توافق در ایران و آمریکا و همینطور سران رژیم صهیونیستی در فرصت باقیمانده بی کار نخواهند نشست و برای شکستن این توافق، هر کاری که از دستشان برآید انجام خواهند داد. تکلیف رژیم صهیونیستی و مخالفان آمریکائی توافق هسته ای روشن است، ولی مخالفان داخلی توافق هسته ای کشورمان باید به این واقعیت توجه کنند که موقعیت کنونی برای حل و فصل این موضوع را نباید از دست داد، زیرا اولاً این توافق در چارچوب منافع ملی و رعایت خطوط قرمز ترسیم شده صورت می گیرد و همانطور که مسئولان مذاکره کننده و شخص رئیس جمهور روحانی بارها تأکید کرده اند ذره ای از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهد شد، و ثانیاً رسیدن به توافقی که حقوق ملت را در برداشته باشد و براساس آن موضوع هسته ای به حل و فصل نهائی برسد اکنون خواسته عموم ملت ایران است.

به همین دلیل، همه باید برای موفقیت گروه مذاکره کننده ایرانی تلاش کنند و از اقدامات و تبلیغاتی که مشکلات و موانعی در این راه پدید آورد خودداری نمایند.

تردیدهای بعضی افراد در مورد حسن نیت طرف آمریکائی هم در عین حال که ذاتاً تردیدی ممدوح و قابل تحسین است، قابل پاسخگوئی نیز هست. این افراد، که چه بسا با دلسوزی و نگرانی برای منافع ملی این تردید را ابراز می دارند، باید به این واقعیت توجه کنند که دولتمردان آمریکائی در شرایط کنونی چاره ای غیر از رهانیدن خود از ماجرای هسته ای ایران، که خود آن را خلق کرده اند، ندارند.

 آنها بیش از سه دهه با جمهوری اسلامی ایران زورآزمائی کرده اند و در تمام آوردگاه ها با شکست مواجه شده اند و اکنون با جمع بندی همین شکست هاست که خود را ناچار به پایان دادن به این کارزار می بینند. اینکه در همین حال، بعضی از عناصر مسئول در گروه مذاکره کننده آمریکائی سخنان ناصوابی می گویند نیز قابل درک است.

 این سخنان آنها برای خودشان و حزبشان مصرف داخلی دارد و تا زمانی که به محتوای توافقات لطمه ای وارد نکند نباید مایه نگرانی ما باشد. نمایندگان کشور ما قطعاً هیچ توافقی را که خارج از چارچوب منافع ملی و حقوق ملت باشد امضا نخواهند کرد. بنابر این، راه را برای رسیدن به چنین توافقی باز بگذاریم و البته با وحدت و همدلی و هوشیاری و هوشمندی آماده مدیریت هرچه بهتر کشور در صورت عدم سرگرفتن توافق یا هر اتفاق دیگری نیز باشیم

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی توافق


نظر شما :